Torktumlare eller torkskåp?
Hej!
Vi ska köpa antingen en torktumlare eller ett torkskåp men vet inte riktigt vasom blir bäst. Tänkte därför höra mig för här vad ni tycker. Vad använder ni mest och varför?
Tack på förhand
//Lilia
Hej!
Vi ska köpa antingen en torktumlare eller ett torkskåp men vet inte riktigt vasom blir bäst. Tänkte därför höra mig för här vad ni tycker. Vad använder ni mest och varför?
Tack på förhand
//Lilia
Torktumlare!
Jag vill köra sängkläder, handdukar o underkläder tex i tumlare.
Torkskåpet, som inte ens är inkopplat, hänger vi bara vanlig tvätt i som kan hänga o torka.
Båda är strömslukare.
Men man har nog mest användning av en torktummlare.
När vi flyttade in i huset hade vi både torkskåp och torktumlare. Sålde dock skåpet efter 1 år eftersom det aldrig användes. Tycker att det är mer bekvämt med tumlare. Slipper hänga tvätten. Dessutom tycker jag att tvätten blir mjukare och mindre skrynkliga i tumlare (förutsatt att du tar ut och viker det innan det svalnar) Tumlare tar mindre plats också..
Beror väl på vad det är ni vill torka, om det mest är ytterkläder eller vanliga kläder tex är väl torkskåp bäst, om det mest är handdukar, sängkläder, underkläder mm är väl torktumlare bäst, tycker inte att tex handdukar blir mjuka i ett torkskåp.
Vi har haft torkskåp men sålt det då vi knappt använt det på 3 år. Anledningen till varför vi inte gjort det vet jag inte. Torktumlaren använder vi endast när vi tvättar mycket eller när jag vill ha lakan, handdukar eller annat som jag tumlar torrt snabbt. Jag försöker tänka lite ekonomiskt och miljömässigt därför används inte tumlaren, antar att det var så med torkskåpet också.
Tumlare till lakan, handdukar etc för de är så utrymmeskrävande att hänga.
Vi har båda, torktumlaren är den som används. Skåpet används bara väldigt sällan.
Jag kanske skulle använda skåpet mer om jag hade små barn hemma och skulle vilja ställa/hänga in använda overaller (som är snöblöta) och stövlar.
torktumlare drar mindre el än torkskåp, vi har torkskåp, hatar det, tar sån tid. ska byta ut till torktumlare så fort plånboken tillåter
Torktumlare!
Vi hade torkskåp flera år men bytte för några år sedan till torktumlare och det borde vi gjort tidigare. Handdukar, lakan osv blir mycket mjukare och mindre skrynkligt i torktumlare än torkskåp. Barns blöta utekläder går precis lika bra att slänga in i tumlaren som hänga i torkskåpet. Så torktumlare utan tvekan
Ok, ni är väldigt enade i inläggen vilket tyder på att det säkert är torktumlaren som är det bästa alternativet. Det jag kommer torka mest är underkläder, lakan och handdukar. det är ju den tvätten som tar mest plats att hänga tycker jag.
Men visst tänker jag ibland att det vore bra med ett torkskåp till barnens ytterkläder, men vi har ju minst två uppsättningar av varje ytterplagg till dem båda, så det borde lösa sig ändå.
Om man t ex tvättar en overall; Tumlar ni den då?
tumlar ej overaller
Lise:
Tappar de vattentätheten då eller varför?
Vi har bara en tumlare. Men tumlar bara sängkläder och handdukar. Kläder hänger vi på tork, de blir fula så snabbt annars.
om du vill ha skyhög elräkning så skaffa torkskåp.
Vi har varken torktumlare eller torkskåp. Vi har ställt en avfuktare under tvättlinorna (kör med IKEAs antonius-system med tvättlinor) och den körs igång när vi hänger tvätt, det mesta torkar över natten.
Några kompisar har kört med en liten variant av avfuktare i ett torkskåp, effektivare och energisnålare än att köra torkskåpet på vanligt sätt.
TS, låter absolut som att det är en tumlare du ska ha, se till att köpa en som är så energisnål som möjligt.
Vet inte riktigt hur det är med tumlare men ett torkskåp drar en jävla massa el. Jag bodde för ca 6 år sedan i en lägenhet där det fanns ett torkskåp. Visste då inte hur mycket el ett sånt drar (hade inte en tanke på att det kunde dra mycket) så jag torkade efter varje tvätt. När jag flyttade ut efter 10 månader och fick sluträkningen på elen fick jag en chock... den var på flera tusen kronor.
Torktumlare!
Själv har jag ett stort rum i källaren som tvättstuga där jag har spänt upp linor. Där torkar tvätten över natten + att jag har torktumlare där jag torkar handdukar och kläder som jag vill ha torra på en gång. Föredrar torktumlare framför torkskåp dels för att det är lättare att bara kasta in tvätten istället för att stå o hänga upp. Och dels för att det får plats mer tvätt och man slipper fula veck i kläderna när de hängt.
Oj vad svårt. Jag skulle inte klara mig utan vare sig torktumlaren eller torkskåpet. Kör alltid lakarn, handdukar och underkläder i torktumlaren men aldrig sonens kläder eller mina egna eftersom jag tycker att de krymper och slits mer. Jag skulle satsa på torktumlaren för att snabbt få undan den skrymmande tvätten.