• Kinderägg

Klåda på HELA kroppen

Visar sig alltid graviditetesklåda som klåda på handflator och fotsulor ? Jag har nämligen en vidrig klåda över i stort sett hela kroppen utom i handflator och fotsulor. Det blir bara värre och värre, det börjar sätta sig på mitt humör nu...jag blir fullkomligt galen av detta kliande. Kan man använda kortisonkräm när man är gravid eller ska man undvika det på större ytor ?

• Svar på tråden Klåda på HELA kroppen
  • Chokladmums

Har oxå klåda främst på den växande magen, ryggen och brösten. Men inte i handflator/fötter. Vädret gör väl att man bli torrare än vanligt också. Jag smörjer mig med fet propyless kräm (tror jag det heter, fick det av hudläkaren). Man kan nog smörja med hydrokortison, ingen fara, eller ta en tavegyl till natten om du har nån, helt ofarligt. Jag har en medelstark kortison kräm (Emovat) som hudläkaren sa att jag kunde använda.

• nirakanna2

Jag vet inte om det funkar på all klåda, men när jag hade nässelutslag hjälpte det med asolsprit. Det luktar ättika om en, men efter att ha velat klia sönder mig läääääänge var det skönt att upptäcka nåt som lindrade

• GothicEve

Jag har också fått en extrem klåda.
    Jag väntar mitt 3 barn och har aldrig haft det såhär förut...
    Min klåda är enbart på brösten, jag kliar sönder dom i sömnen för på morgonen när jag vaknar och tittar mig i spegeln har jag fullt med klösmärken =(

Jag hoppas att det kommer gå över snart- det är sjukt jobbigt....
    Ska nog prova att köpa tavegyl.

• kaxen

Kolla upp med din BM så det inte är Hepatos!
    Det yttrar sig i klåda, främst fotsulor och handflator men äv hela kroppen. Man kan oxå få utslag.
    Hepatos är en leversjukdom som kan uppstå ganska sent i grav. runt v36... Kan vara allvarligt, men kan behandlas.

Blodprov på fastande mage är vad som krävs för att få reda på om det är Hepatos.

(jag har själv tagit ett prov som visade på negativt, vilket var skönt, men klådan på mage, rygg, bröst har inte blivit mindre... tror det beror på växande mage och torr luft iom vinter...)

• Starlight78

Kolla upp! Min BM har informerat om detta - klåda ska alltid kollas upp om det kommer med utslag också! SOm ovanstående säger - det kan vara levern som tar stryk. Lycka till!

• Jojjo

Hej, jag fick klåda, främst på handflator och fotsulor med första barnet runt v 30-31. Fick komma in och de tig prover och jag hade ngt förhöjda levervärden, inte så det var ngn fara men tillräcklig för att de villa ha lite extra koll. Om värdena blir för höga kan det bli farligt för bebisen och behöva ta ut den akut. Jag fick någon typ av medicin, tabletter som hjälpte. Använde kylbalsam mot klådan bla... Kolla upp det för säkerhetsskull är mitt råd!

• lilja83

Här är en till med EXTREM klåda! Började lite försiktigt för 1 vecka sedan och är nu helt okontrollerbar. Har tagit leverprov men som kom tillbaka bra. En fråga som jag har är om ni andra också har en klåda som sprider sig? För mig så breder den ut sig för varje dag. Snart är det på hela benen, låren, armarna, fötterna, händerna och magen ser för jävlig ut. Fick Tavegyl utskrivet men hälpte inte. Har nu fått något som heter Legigan och den hjälper ca: 2 timmar efter man tagit den. Blir då HELT däckad och sover bort ungefär 2-3 timmar. Men när man vaknar igen så börjar det klia! Är detta normalt? Väntar tvillingar och har ca.3,5 vecka kvar. Kan de ta ut dem tidigare om inga tabletter hjälper? Orkar inte ha det så här! Är helt knäckt!!

• mia31

Känner igen mig precis i din beskrivning. Har en förbannad klåda över heeeela kroppen, men inte i handflator och fotsulor. Har testat hydrokortisonsalva, lindrar lite men tar absolut inte bort klådan. Fick lämna prover i måndags som vi nu väntar på svaren på. Är jätte jobbigt!!!
    Börjar bli less och irriterad, och det går ut på övriga i familjen och det känns inge vidare. Kontakta din barnmorska så att dom kollar upp dig ordentligt. Salvan är inge farlig alls att använda, min barnmorska kollade upp om det var nån fara med receptbelagd salva och det var det inte heller. Så testa den receptfria, är gabska skönt med lindringen iallafall.
    Hoppas det löser sig för dig!!

//Mia

• Kinderägg

Min BM tipsade om kylbalsam så det har jag testat nu några dagar, det hjälper tills det torkat sen är det lika igen. BM sa att jag skulle höra av mig om det började klia under fötterna och i händerna. I två dagar nu har det kliat under mina fötter men inte riktigt lika mycket som på resten av kroppen, kan det vara så att det trots allt är ett tecken på att det går åt fel håll så att säga ?
    Hennes förklaring till att det kliade så mycket var att levern låg i kläm men att så länge det inte var under fötter och i händer så var det ingen fara.

• Pannan82
    Svar på #3
    Har också en extrem klåda på brösten och väntar första barnet. På MVC säger dom att jag förmodligen är torr vilket inte är fallet eftersom jag smörjer mig 24/7 och är snarare mer fet än torr. Får fula prickar och klösmärken på brösten... varför blir det så??
Svar på tråden Klåda på HELA kroppen