• Amathea

Vill veta allt om Gonal-F-behandling.

Idag ska min gyn ringa...
    så jag vill vara förberedd.
    Vill veta allt om gonal-f.
    Om hur era behandlingar gått till.
    Om ni gått till speciellt klinik, eller hos vanlig gyn.
    Berätta allt.

Vill ha lite kött på benen inför samtalet i eftermiddag

• Svar på tråden Vill veta allt om Gonal-F-behandling.
  • Emmiez

vill också veta så ja hänger på dig amathea..

• Amathea

jag vet att det är massor här som sprutar gonal-f.
    nån måste väl kunna dela med sej?

Min gyn ringer efter 16 nångång....
    nyfiken!

• rollemor

Hej Amathea!
    Jag sprutar just nu med Puregon, vilket är väl samma sak som Gonal-F. Detta är första omgången för mig så jag vet inte så mycket ännu . Jag har precis som du testat Pergotime ett antal gånger, 5 ggr tror jag, har haft ägglossning alla gånger utom en med ändå inte lyckats tyvärr. Denna gången fick jag frågan om jag ville gå över till sprutor i stället eftersom det var högre graviditetsfrekvens på dessa enligt läkaren.

Jag sprutar varje kväll 50IE, och ska på VUL nu i morgon efter att ha sprutat 6 dagar och se om det har hänt något där inne!!! Har det inte det så höjer dom dosen, annars får jag en ÄL-spruta (pregnyl) och så hem och mysa med "gubben". Jag går på Sophiahemmet.

Hoppas att det hjälpte lite!

Kram Rollemor

• Amathea

rollemor:

tack för ditt svar!!
    Jag förstår inte varför det ska va så komplicerat så dom inte gör det här i stan.
    Verkar så konstigt.
    Jag hoppas verkligen att min ordinarie gyn gör sån här behandling, eller åtminstone skriver remiss som går fort som bara den.

Vi får hoppas att du lyckas bra med detta nu

• Jenny S

Åkej...här kommer min info.

1) Jag började med att spruta 75IE. På detta fick jag tre äggblåsor. Detta kontrollerades med VUL på dag 11 och 13. Konstaterad ÄL via VUL på dag 12. Kunde inte ses på Clearblues stickor. Sex sex sex.
    Gravid. Missfall.

2) Minskade till ungefär 65IE. Fick två äggblåsor. Återigen VUL på dag 11 och 13. ÄL på dag 12. Sex sex sex.

3) Ungefär 65IE. Fick två äggblåsor. Återigen VUL på dag 11 och 13. ÄL på dag 12. Sex sex sex.

4, 5) Ungefär 65IE även dessa gånger. Dessa två gångerna har min ÄL ökat till dag 14 och dag 16.

6) Denna månaden återigen ungefär 65IE och två äggblåsor VUL som tidigare. Fick en Pregnylspruta på 5000E på dag 14 och hade ÄL på dag 16. Denna gången inseminerade vi också på dag 14. Sen var det vanligt sex som gällde.

Jag har börjat spruta på dag 3 och sprutar sedan fram till konstaterad ÄL.

Har inte haft en enda biverkan av dessa. Underbart eftersom jag hade varenda biverkan på Pergo.

Anledningen till att jag skriver ungefär 65IE är att jag stjäler sprutor från jobbet och doserar själv i dem då de förfyllda Gonal-F sprutorna inte är marklerade så jag kan inte se den exakta dosen då.

Fler frågor???
    Kom igen isf!!

• Amathea

Jenny S:

Tack för din information!!
    Massa bra att veta....
    Jag HOPPAS att min gyn kan fixa detta tillsammans med mig.. jag vill verkligen inte vänta 6 månader på att få komma till sahlgrenska.

Åh, nu kan hon ringa när som hellst....
    hon ringer förstås sent kan jag tänka mig... *NERVÖS SOM SJUTTON*

• rollemor

Tack! Det hoppas jag oxå, men med erfarenheten att det inte funkar månad ut och månad in när man har försökt i 2 år så är ju inte hoppet speciellt stort! Vet att det är många som försökt mycket längre än så men man kan ju bara se till hur man känner själv.

Nån gång ska det väl vara vår tur oxå - tror du inte det!

Det finns ju många olika sätt att få barn på!

Hoppas verkligen att du får hjälp nu, det är bara att tjata, tjata! Kan inte tänka mig att Puregon/Gonal-F ska vara så mycket jobbigare som behandling, skillnaden är ju att man har lättare att få många ägg och kanske måste avbryta så VUL under behandlingen är mycket VIKTIGT!

LYCKA TILL!!

• Amathea

rollemor:

med tanke på att jag inte fått ägglossning av NÅGON pergokur (inte ens i närheten) trots att jag ätit trippelkur nu, så tror jag inte att jag är så lättstimulerad....

Men...
    nån gång i framtiden kommer jag med all säkerhet ha barn.... förhoppningsvis ett biologiskt...

• Amathea

Nu har jag pratat med gyn....
    min underbara Maria.
    Imorrnbitti skickar hon remissen till sahlgrenska.

Hon sa oxå att på många gör dom faktiskt så att dom provar 4 tabletter om man ligger på gränsen till ägglossning av 3 fast ändå inte gör det.
    Så hon tyckte att OM jag orkar prova, så ville hon att jag gör det.
    Och då var det helt okej att kräva ultraljud och progesteronprov.
    Och hon tyckte att OM hon skickar remissen så är vi ändå på gång, då kan man prova 4 tabletter i väntan.
    Och jag håller nog med.
    Det känns mycket bättre nu när jag pratat med Maria.
    Allt känns så bra, och hon har full förståelse.

Dessutom ska jag, trots att Christian sa att jag inte skulle, lämna progesteronprovet på måndag för att se hur pass jag svarat på 3 tabletter.

Om väntan ändå är 6 månader, kan vi ju prova någon gång med pergotime iaf.
    Eller tänker jag fel?

• rollemor

Ville bara säga att det kan dröja innan man får ÄL, jag har fått det lite olika - ena gången på dag 17 och en annan gång på dag 24 så jag vet inte hur rättvisade ett progesteronprov är egentligen, ett VUL är det bästa sättet att se om äggblåsan utvecklas.
    Jag har fått gå på VUL flera gånger tills det händer något. P-provet gäller ju att det är taget på rätt dag annars är det ju missvisande.

Tycker att det är lite konstigt att du bara får gå en gång och sedan säger dom att det inte är något!

Tur att du har Maria!

• Moomi

Jag har oxå tagit Puregon (samma sak som Gonal-F bara annan tillverkare). Hade tidigare ätit Pergo trippelkur (3 tabl/dag) i 7 månader. Fick äl men blev ändå inte gravid. Då övergick vi till sprutor i stället. Tog 50 IE i 8 dagar. Under denna tid gjorde jag även en äggledarspolning. Mitt i behandlingen, efter 4 sprutdagar, var jag på VUL för att kolla äggblåsor och då såg man en äggblåsa på 12 mm. Så jag fortsatte i 4 dagar till och sen efter 8 sprutdagar tog jag Pregnyl som gör att ägglåsan spricker. Kommer ihåg att jag skulle ta den kl 23 på en lördagkväll. Sen gjorde vi en insemination mitt på dagen på måndagen. Då hade jag redan ägglossat, högst troligen gjorde jag det på söndagkväll. Och sen var det bara att vänta 2 veckor på testdagen...och på självaste Alla Hjärtans Dag testade jag POSITIVT! Trodde aldrig det skulle gå vägen eftersom man upptäckte att ena äggledaren var igentäppt när man gjorde spolningen. Tur så ägglossade jag på "rätt" sidan denna gång. Mirakel kan ske!

• Emmiez

amathea:
    hur går det?
    får du komma till sahlgrenska? och komma igång med gonal f?

• Amathea

Emmiez:

Maria skickade en remiss förra veckan.. så om ungefär 6 månader ska jag få en tid som senast... tror dom iaf.
    Innan dess ska vi på konsultation hos privat gyn på carlanderska för hormonstimulering med injektion.
    Hoppas det går fort....!!

• Emmiez

Amathea:
    6 månader, va länge hoppas det går fortare

hoppas det kan gå bättre med carlenderska då

Svar på tråden Vill veta allt om Gonal-F-behandling.