• Felicia34

Jag bor i Sverige men har en fråga till er som bor utomlands!

I Sverige är det mycket prat om RS-viruset som ff a är vanligt nov-mars. Många föräldrar är oroliga för det här viruset när det gäller att spädbarn kan smittas (förkylningsvirus) och jag undrar om det är likadant i UK, Kina eller var ni nu bor?! Nyfiken bara...

• Svar på tråden Jag bor i Sverige men har en fråga till er som bor utomlands!
  • Renate78

Bor i UK. Inte hörde jag direkt något prat om RSvirus. Iaf inte på föräldrargruppen eller hos barnmorskan. Men i och för sig föddes ju min son i april förra året så det var väl inte direkt "säsong" på viruset då.

• canmamma

Bor i Kanada. Vi har blivit varnade, men det är mest för för tidigt födda bebisar som de oroar sig.

• Felicia34

OK, för på BVC i Sverige så varnas det även när det gäller barn födda i normal tid, d v s att spädbarn ska hållas ifrån småbarn och förkylda vuxna, att man ska undvika folksamlingar och att man ska vara mkt noga med handhygienen. Men den erfarenheten har ni alltså inte?

• Laurentia

Här i Frankrike pratar man om bronkiolit (bronchiolite på franska), vilket är en inflammation i de små luftvägarna som i 80% av fallen beror på RS-virus. Det varnas på den franska motsvarigheten till BVC och råden liknar de svenska. Det råder ingen hysteri, men småbarnsföräldrar är överlag medvetna om vad det är, åtminstone om barnen är födda under den delen av året.

Ett spädbarn som drabbats av bronkiolit remitteras i allmänhet till en sjukgymnast, som med hjälp av en speciell sorts massage hjälper barnet att hosta upp slemmet som sitter i luftvägarna. Det botar naturligtvis inte, men lindrar symptomen.

• YokohamaNr2

Jag har faktiskt aldrig hört om RS viruset här i UK och min son är född i December! Denna vintern var det första gången jag hörde om winter vomiting bug dessutom

• Felicia34

I Sverige råder det faktiskt lite hysteri på sina håll med RS-viruset. Vet inte om det är bra eller dåligt, men det är lite jobbigt. Man kan lätt bli jätteorolig, kanske i onödan. Intressant att det ändå verkar vara lite olika i olika länder v g förhållningssätt...sjukdomen är ju densamma, såvitt jag vet finns det ju RS i hela världen.

• Ragnar

På Island pratas det om Rs-viruset. Men jag har inte sett några offentliga varningar. Jag tror att det var ett större problem med rs smitta här förra vintern. Har hört mycket mindre om det i år. Känner två små barn som hamnade på sjukhus på grund av rs-virus förra vintern. Även min son fick det men han var då 2 1/2 år och blev inte så jätte sjuk.

• cmolin77

I ÖSterrike pratas det mkt om RS. Min son är vaccinerad.

• cmolin77

Alltsa, vi bor i ÖSterrike

• Karinski

Bor i London och har inte hort ett ljud om RS.

Svar på tråden Jag bor i Sverige men har en fråga till er som bor utomlands!