• Anonym (arg)

Blivit av med körkortet

Sambon gjorde en sån otroligt dum grej igår, han körde för fort och blev av med körkortet! Efter mycket skällande läste jag på lapparna han fick om vad som skulle hända nu, men jag förstod inte riktigt.
    Han måste ha körkort för att kunna ta sig till jobbet (5 mil enkel väg) och det skulle man då be arbetsgivaren att skicka in ett intyg om. När sambon pratade med polisen så de att om han behövde ha kortet så skulle det antagligen bara bli indraget en månad, men som jag förstår så får han tillbaks det om han måste ha det till arbetet. Han fick uppskov och fick köra till på fredag. Någon som vet hur det ligger till?

• Svar på tråden Blivit av med körkortet
  • Anonym

Han får skylla sig själv! Rätt åt honom.
    Håller man inte hastigheten så får amn skylla sig själv. Varför tror ni man har hastighets begränsningar?

När han blivit av med kortet så kan han väl GÅ, CYKLA , TA TAXI eller åka BUSS!

Spelar ingen roll om det är 5 mil, då får han börja gå några timmar inna.

Då lär han sig av sina misstag.

• Emmisen1

Det är väldigt olika! Sambon fick indraget 3 mån. Försökte få mildrande omständigheter, men icke.Har 3 mil till jobbet och behöver oxå bilen i tjänsten. Har 2 km till bussen - fick cykla.
    Men det beror ju helt på vad han gjort, hur fort han körde och vart, alltså vilken hastighetsbegränsning som gällde.

• Emmisen1

Anonym skrev 2009-02-26 16:56:00 följande:

Han får skylla sig själv! Rätt åt honom.Håller man inte hastigheten så får amn skylla sig själv. Varför tror ni man har hastighets begränsningar? När han blivit av med kortet så kan han väl GÅ, CYKLA , TA TAXI eller åka BUSS! Spelar ingen roll om det är 5 mil, då får han börja gå några timmar inna. Då lär han sig av sina misstag.
    Men hallå! Behövde man vara elak?? Gjort är gjort.
  • AlexandraK

Min pappa ble av med det 2 månader - men pga att han behövde det i jobb så ble de bara 1 månad.

• Anonym

Elak? det är väl inte rätta ordet.

Varför finns det lagar?

Och konmstigt att det händer så mycket trafik olyckor, jo just för att folk kör för fort, alkolholpåverkade osv..

Dom får helt enkelt ta konsekvenskerna !!

• Anonym

nåja, polisen är alltid framma :(

• Anonym

du får höra med polisen vilka lagar dem har. annars finns det ju buss han kan ta.

• Emmisen1

Anonym skrev 2009-02-26 16:58:44 följande:

Elak? det är väl inte rätta ordet. Varför finns det lagar? Och konmstigt att det händer så mycket trafik olyckor, jo just för att folk kör för fort, alkolholpåverkade osv..Dom får helt enkelt ta konsekvenskerna !!
    Ja det är klart man får stå till svars för vad man gjort. Men jag tror att TS och sambon vet varför det finns hastighetsbegränsningar...
    Min sambo blev av med kortet på en omkörning, oftast lär man sej på bilskolan att man ska göra en säker omkörning, dvs dra på lite. Men kanske inte så mkt som han gjorde,,,
  • Nyfiken gul

min fd fick kortet indraget pga fortkörning.

Han är yrkeschaufför och behöver kortet i sitt yrke men fick 3 månader ändrat till 1 månads indragning.

han blev av med kortet på plats och fick endast uppskov att köra hem bilen. (typ 5 mil hemifrån)

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym (arg)

Jag tycker också han får skylla sig själv, men jag undrade bara vad det är som gäller. Buss funkar de flesta dagar men ibland jobbar han sena kvällar och helger och då går det inga bussar, med andra ord blir han hindrad från att jobba sina tider. Vi får väl höra vad de säger när de ringer.

Tack till er som svarat på frågan!

Svar på tråden Blivit av med körkortet