• Popin

Rimlig timlön för en ssk-student?

Hej, behöver lite hjälp för att bestämma mig om jag ska tacka ja till detta löneerbjudande.
    Jag håller på o utbildar mig till sjuksköterska, är inte i min femte termin och har fått ett jobberbjudande på mitt förra praktikplats på sjukhus som undersköterska.

Jag är undersköterska i botten, men har ingen erfarenhet av att jobba på sjukhus. Jag har jobbat på äldreboende, dagverksamhet och hemtjänst innan, men inget sammanhängande perioder utan bara korta vikariat, då jag gick direkt från gymnasiet till högskolan.

I veckan kom brevet om hur mkt jag kommer att tjäna och detta är 16 700kr, alltså 101kr i timmen ungefär. Är detta en rimlig lön för en undersköterska utan arbetserfarenhet inom sjukhus? Innan har jag fått som högst 109kr/timme.

Jag hade förväntat mig lite mer, mina klasskompisar tycker att det är tok för lite, de tycker att arbetsplatsen borde betala mer eftersom jag har gått så långt på min utbildning och jag kommer säkert få göra mer än vad man annars brukar få göra.

Jag känner att jag inte ska vara för girig heller, eftersom jag gärna vill jobba på sjukhus för att få mer erfarenhet. Jag är rädd att de inte skulle vilja ha mig mer om jag klagar... Jag är också feg haha.. Jag kan liksom få mer pengar om jag går tillbaka till mitt gamla sommarjobb, men jag är ute efter erfarenheten och träningen. Min fråga är då, hur mkt ska man begära?

Jag har ingen koll på hur mkt man ska få. Hur tänker ni och svara gärna om ni är ssk-student o har jobbat extra/ ska jobba extra.
    Jag ska alltså jobba extra när det fattas folk plus under sommaren.

Inlägget kanske blev lite flummigt då jag inte kan skriva ordentligt när jag har en liten busunge som klättrar på mig. Men ni fattar nog vad jag menar.

• Svar på tråden Rimlig timlön för en ssk-student?
  • Tecken

Det låter rimligt, ja - men kanske i lägsta laget. Jag förstår inte riktigt det du skriver "och jag kommer säkert få göra mer än vad man annars brukar få göra". Du blir ju anställd som uska och får göra usk-uppgifter.

• Popin

Många som jag pratat med säger att man som snart färdig ssk får vara ett mellanting av ssk och usk, så man får göra lite mer då... vad är ju beroende på vilken avdelning och vad som vanligtvis inte ingår i usk-uppgifterna. T ex får ibland usk inte ta blodprover o det skulle jag då får göra... Men jag vet inte hur just min avdelning har tänkt angående mina arbetsuppgifter, så jag kan inte säga mer om det..

• Mammut och Papput

Jag är i termin 6 nu. Rent allmänt får man sämre lön i landstinget. Detta gäller även som sjuksköterska.

Jag jobbade som undersköterska i kommunen i somras och fick 100 kr/timmen.

• mamsen3

jag jobbar som uska på ett korttidsboende och har 19200 i lön sen tillkommer ju ob.

• Tecken
    Svar på #2
    Men du är ju fortfarande anställd som usk, och får usk-uppgifter. Och får lön därefter...
  • Popin

Ah jo, det är jag medveten om. Men ändå får man ju göra extra, och därför skulle jag tycka att man borde få lite extra. Menar inte mer än en vanlig usklön, men inte det lägsta liksom...

• Tecken
    Svar på #6
    Jag tror jag förstår hur du menar - men ingen kan förvänta sig att du ska kunna/göra mer än en "vanlig" uska. Och jag förstår att du är missnöjd med lönen, men jag känner dem som har ännu lägre (och självklart känner jag även dem som tjänar bra mycket mer).
  • Bolaget

Man varför är du säker på att du kommer att få göra en massa extra. Vad jag vet så har man rätt fullt upp med sitt eget när man jobbar och det ska ju inte behöva bli så att en annan uska får jobba extra mycket för att du tar på dig en del ssk uppgifter.

• Mammut och Papput

Ingen kommer att tvinga dig att göra sköterskeuppgifter om du är anställd som uska. Gör de det så säger du nej.

Överallt på sjukhuset där jag varit så är det uskorna som tar blodproverna.

• BulbusCordis

urusel lön. Gå inte under 20 000..

Svar på tråden Rimlig timlön för en ssk-student?