Rimlig timlön för en ssk-student?
Hej, behöver lite hjälp för att bestämma mig om jag ska tacka ja till detta löneerbjudande.
Jag håller på o utbildar mig till sjuksköterska, är inte i min femte termin och har fått ett jobberbjudande på mitt förra praktikplats på sjukhus som undersköterska.
Jag är undersköterska i botten, men har ingen erfarenhet av att jobba på sjukhus. Jag har jobbat på äldreboende, dagverksamhet och hemtjänst innan, men inget sammanhängande perioder utan bara korta vikariat, då jag gick direkt från gymnasiet till högskolan.
I veckan kom brevet om hur mkt jag kommer att tjäna och detta är 16 700kr, alltså 101kr i timmen ungefär. Är detta en rimlig lön för en undersköterska utan arbetserfarenhet inom sjukhus? Innan har jag fått som högst 109kr/timme.
Jag hade förväntat mig lite mer, mina klasskompisar tycker att det är tok för lite, de tycker att arbetsplatsen borde betala mer eftersom jag har gått så långt på min utbildning och jag kommer säkert få göra mer än vad man annars brukar få göra.
Jag känner att jag inte ska vara för girig heller, eftersom jag gärna vill jobba på sjukhus för att få mer erfarenhet. Jag är rädd att de inte skulle vilja ha mig mer om jag klagar... Jag är också feg haha.. Jag kan liksom få mer pengar om jag går tillbaka till mitt gamla sommarjobb, men jag är ute efter erfarenheten och träningen. Min fråga är då, hur mkt ska man begära?
Jag har ingen koll på hur mkt man ska få. Hur tänker ni och svara gärna om ni är ssk-student o har jobbat extra/ ska jobba extra.
Jag ska alltså jobba extra när det fattas folk plus under sommaren.
Inlägget kanske blev lite flummigt då jag inte kan skriva ordentligt när jag har en liten busunge som klättrar på mig. Men ni fattar nog vad jag menar.