Kan man vara föräldraledig under sin uppsägningstid?
Om jag säger upp mig under tiden jag är föräldraledig, får jag då fortsatt föräldrapenning under min uppsägningstid, låt säga två månader?
Nån som vet?
Om jag säger upp mig under tiden jag är föräldraledig, får jag då fortsatt föräldrapenning under min uppsägningstid, låt säga två månader?
Nån som vet?
jag tänkte säga upp mig undre min föräldraledighet men de sa på jobbet att uppsägningstiden börjar gälla efter att man återkommit till jobbet.
vet inte hur dte är om barnet tex är två år och man redan haft det på jobbet och är åter i arbete
Jag sade upp mig under min föräldraledighet och var fl under uppsägningstiden. Behövde inte gå tillbaka till arbetet för att uppsägningstiden skulle börja gälla.
Det beror ju helt o hållet på situationen och vilka överenskommelser som görs med arbetsgivaren. Vanligast är att man jobbar eller är arbetsbefriad med lön under uppsägningstiden. Om man blir uppsagd under sin föräldraledighet så börjar inte heller uppsägningstiden räknas förrän man kommer tillbaka.
Om man däremot säger upp sig själv finns massor av olika varianter o viktigast är att man själv kommer överens med sin arbetsgivare om hur det ska vara. Vanligtvis ska man dock jobba uppsägningstiden ut. Men om arbetsgivaren går med på det så kan man tex korta uppsägningstiden. Se dock upp så att inte vissa ersättningar som du fått från arbetsgivaren i samband med föräldraledighet blir återbetalningspliktiga. På många jobb måste man komma tillbaka efter ledigheten o jobba ett visst antal månader för att ha rätt till ersättningen.
Om du blir arbetsbefriad med lön under uppsägningstiden så finns ju ingen anledning att ta ut föräldrapenning, spar dagarna till senare. Vet dock inte om du FÅR göra det, kolla med Fk. Tror att du borde få under förutsättning att du inte jobbar.
Anne69 summerade det bra.
Det beror på avtal samt vad arbetsgivaren tycker (när det kommer till att arbetstagaren säger upp sig). De flesta arbetsgivare vill inte att man kommer tillbaka 1-3 mån efter föräldraledigheten för att sen sluta igen.
Däremot börjar inte uppsägningstiden gälla förrän man börjar jobba, om man blir UPPSAGD! (Som ett skydd för föräldralediga).