• diddisen80

nån mer än jag som har en rosenvial ?

Har en jäätefin rosenvial i min trädgård men vet inte riktigt hur man sköter den.
    Ska den klippas ner?
    såg nämligen att min var ganska yvig men jag vill ju absolut inte att den ska dö för mej.
    Så nån som vet?

• Svar på tråden nån mer än jag som har en rosenvial ?
  • Bakom molnen

Jag har en rosenvial som överlevt i 20 år. Klipper, eller river, bort de vissna rankorna på våren. Det kommer nya skott varje år. Man kan säga att jag inte sköter den alls, den sköter sig själv egentligen.

(Hoppas vi tänker på samma växt, för mig är rosenvial den som ser ut som luktärter, men den doftar inte och är perenn.)

• diddisen80

ja då tänker vi på samma växt. den är så himla fin.
    Då ska jag ta och ta bort det som är mest visset iallafall.
    Min har liksom blivit stor ner till och klättrar inte så mycke uppåt.

• ALJO

Dö? Det är ju en perenn som vissnar ner helt varje vinter, så den skall kapas jämsmed marken varje år.

• diddisen80

så du menar att en perenn aldrig någonsin kan dö?
    Trodde att alla växter kunde det .
    Men då lärde jag mej nåt nytt.

• ALJO

Av att man skär ner dom på våren kan dom inte dö av.

• diddisen80

ALJO skrev 2009-02-27 12:13:10 följande:

Av att man skär ner dom på våren kan dom inte dö av.
    Alltid bra att lära sej nåt nytt.
    Då ska jag ta och rensan ur en i helgen så att det blir riktigt fin sen .
  • Fru Mjau

Klart att alla växter kan dö. Vad Aljo menade är att det är en perenn växt. Alltså en växt som återkommer år efter år om den trivs på sin plats. I motsats till ettåringar, som blommar, sätter frön och sedan vissnar ned för att dö på hösten.

Rosenvial är en perenn och den skjuter nya skott varje vår för att sedan vissna ned på hösten. Den behöver inte så mycket pyssel för att trivas, egentligen inget alls. Något att klänga på räcker. Om man vill att den ska blomma länge kan man klippa bort blommorna när de börjar vissna så fortsätter växten att producera fler. Klipp bort allt ovan jord när du vårstädar. De nya skotten som kommer är gröna och friska. Det går bra att klippa bort allt redan på hösten om man tycker att det ser skräpigt ut. Men spara då gärna lite längst ned som vinterskydd.

Om du ska plantera en rosenvial, så var säker på platsen. Den får en djup pålrot som är svår att flytta om det skulle behövas.

• diddisen80

Fru Mjau skrev 2009-03-01 14:35:14 följande:

Om du ska plantera en rosenvial, så var säker på platsen. Den får en djup pålrot som är svår att flytta om det skulle behövas.
    Nu har jag ju en gammal men hur gör man om man måste flytta den då?
    Ska nämligen dränera huset nästa år och den är då lite i vägen . Nåt tips?
  • Fru Mjau

Då får du nog räkna med att gräva djupt om du ska få med hela roten. Vet inte hur tåliga de är om man skadar roten egentligen, men som jag upplever den verkar de tåla en hel del. Men om ni ska dränera källare ska ni ju gräva djupt ändå? Fast då ska den ju sättas på annat ställe lika djupt förstås. Men värt att prova är det ju. Passa på att ta fröer i sommar och så nya plantor, har inte provat men det bör ju fungera.

Lycka till!

• Allis Brallis

Min erfarenhet är att frö från Rosenvial är hyfsat lätta.
    Behandla dem som luktärtsfrö och blötlägg dem över natten så de sväller upp innan du planterar dem.
    Har du en vit får du gärna dela med dig av fröer;)
    Allis

• diddisen80

Allis Brallis skrev 2009-03-01 23:36:11 följande:

Min erfarenhet är att frö från Rosenvial är hyfsat lätta.Behandla dem som luktärtsfrö och blötlägg dem över natten så de sväller upp innan du planterar dem.Har du en vit får du gärna dela med dig av fröer;)Allis
    min är inte vit tyvärr utan lila.
    Vad har ni för färger?
  • Fru Mjau

Mina är oxä lila. Skulle inte heller ha något emot en vit. Har aldrig träffat på någon som har dock. Men jag föredrar luktärter framför vialen. Bara älskar doften. Och så är de ju lättodlade, vilket alltså gäller även för Rosenvial. Så bra, då kan du ju prova efter sommarens fröskörd TS!

Svar på tråden nån mer än jag som har en rosenvial ?