• LillaFruHasselblad

Hård i magen av gröt? Behöver verkligen hjälp!

Min dotter på 6 månader har ätit mat i en månad nu ca. För 5 dar sen började vi med lite gröt till frukost, sån där man köper på pulver och blandar med vatten. Igår började hon plötsligt gallskrika när hon skulle bajsa, hon verkade ha jätteont och fick ta i så hon blev knallröd. Så har det nu varit varje gång hon ska bajsa sen dess. Kan det bero på gröten? Kan vi ge havregrynsgröt istället? Mår så dåligt över att hon verkar ha så ont!

• Svar på tråden Hård i magen av gröt? Behöver verkligen hjälp!
  • Marie1978

Tänk på att alltid ge päronpuré eller katrinplommonpuré eller annan lösande frukt till gröten. 50% ska vara lösande, fick vi lära oss på BVC.

Hoppas hon blir bättre snart!

• LillaFruHasselblad

Aha, ska man alltså blanda det med gröten eller ge vid sidan av?

• stinamaräng

Var likadant med min son när han började äta.. Prova minska ner portionerna rejält o öka sedan sakta igen. Jag gav även katrinplommonpure i gröten det funkade för oss.. Tarmarna är nog lite ovana än på din dotter..

• LiindaE

tänk på att morotspure är "uppstoppande"

katrinplommon funkar
    du kan blanda i mesmör i lite välling oxå det är oxå "drivande"

• LillaFruHasselblad

evatina

Menar du att jag ska minska ner grötportionerna eller alla matportioner?

Tack för alla svar!

• Bliglin

Min son har haft en massa problem med förstoppning. Men sedan jag gör all mat mycket lösare och vattnigare så har det löst sig (ha ha). Du har fått bra råd redan, men kom ihåg att ge mycket vatten att dricka till maten/gröten och att gärna ge vattnigare mat och gröt. För om de fått i sig för lite vätska gör fiberrik snarast dem mer förstoppade då fibrerna suger upp vätskan i tarmen.

• marsed

Min lilla tjej fick Banangröten från Sempers när vi började med gröt eftersom den skulle vara så mild. Hon fick rejäl förstoppning och låg och gallskrek hjärtskärande när hon skulle bajsa....var så hård att jag fick hjälpa till och pressa ihop skinkorna för att hon skulle få ut det utan att spricka för mycket där bak. Slutade direkt och övergick till att helamma henne igen under nån veckas tid. Därefter gick vi över till Mild Havregröt från Nestle istället och det har inte gett henne några problem. Ger henne även katrinplommon, päron, kiwi eller aprikos varje dag för att undvika hård mage. Man vet ju själv hur fruktansvärt ont det gör att vara förstoppad och så hård i magen så det vill man ju förskona sin lilla bebis ifrån!

• stinamaräng

LillaFruHasselblad skrev 2009-02-26 19:18:53 följande:

evatinaMenar du att jag ska minska ner grötportionerna eller alla matportioner?Tack för alla svar!
    Jag minskade ner på all mat,får barnet så ont får man nästan börja om från noll. Så gjorde iaf jag o det funkade på min son. Lycka till o hoppas det går bättre snart..
  • LillaFruHasselblad

Tack för alla svar! Nu går jag tillbaka till att helamma några dagar och startar sen upp med lite mat igen. Gröten får nog vänta lite.

• twistedtofit

havregröt är bra och håller magen igång.
    Däremot majsgröt eller risgröt eller banan stoppar upp och likaså morot.

Bebisens mage måste vänja sig vid fast föda

Svar på tråden Hård i magen av gröt? Behöver verkligen hjälp!