• Yozefin

Klippa klor på hund

Hej alla hundägare..

Det är så att jag och min sambo har en blandrashona på snart 4 år ( rottweilar, dobbermann, schäfer ) som är världens udnerbaraste hund. Dock AVSKYR hon numera att klippa sina klor, vi har försök åtskilliga gånger nu - men hon ( som aldrig annars blir arg ) blir vansinnig och morrar/skäler/slänger sig fram och tillbaka. Har tagit henne till djursjukhuset en gång för några månader sedan och dem försökte där med hjälp av munkavel, men hon blev lika arg då så dem lyckades inget vidare då hon slängde sig fram och tillbaka. Nu har vi försökt här hemma också med ALLT,men det går inte.. klorna börjar bli långa och vi har en bebis på väg, vad gör vi? Något som haft samma bekymmer?

Kan man få djursjukhuset att ge lugnande eller söva hunden om det krävs? Inget annat går ju och det känns hopplöst..

• Svar på tråden Klippa klor på hund
  • englaa

Jaa, ni kan få djursjukhuset att ge lugnande medel.

Vackraste född 29/9-07
  • Yozefin

englaa skrev 2009-02-26 19:52:16 följande:

Jaa, ni kan få djursjukhuset att ge lugnande medel.
    I alla städer? Har du gjort de själv?
  • MegaMaxIna

Hej.. vår hund har aldrig gillat att få klorna klippta.. antagligen pga. att min svärmor som fött upp hunden klippt för långt in och det gjort ont - därför rädd.
    Vi fick alltid åka upp till min svärmor för att klippa då hon íallafall klarade av det.. men vovven var jätterädd och gnydde.. Vi försökte själva ibland med det gick inte.. hon ville inte bitas.. men fick typ panik. Men sen en dag så bestämde jag mig bara att detta mäåste jag kunna göra.. jag ska visa henne att det inte är någon fara. Så jag bestämde mig, gick en låååång promenad, hämtade klosaxen, hon fick lukta på den, blöev lite rädd, med sen sa jag bara till henne att lägga sig ner, vände henne på rygg och började sakta och lugnt klippa, helt tyst. Tog bara ytters lite så att det inte skulle kännas något.

Sen gjorde vi om detta ofta.. till slut fick vi ner längden opch nu kan man klippa när som, hon är inte rädd längre..

Nu har vi en väldigt lydig schäfer som aldrig skulle bita eller ens morra.. kanske underlättar men hon var ju rädd och det har vi botat. När klippningen är klar så blir det såklart lek och massa skoj och godis! Ofta tar hon då klosaxen i munnen och springer iväg och gömmer den.. kul lek..

• MegaMaxIna

jag tror att man sjäkv som hundägare känner sin hund bäst och att den mår bäst om ägaren gör det. själva sjukhusvistelsen i sig kan bli ett stressmoment för hunden. Bättre att försöka själv hemma.. Ni kanske känner någon en "Cesar-typ" som kan klippa åt er? Min man hjälpte våra vänner med deras hund då de själva inte kunde klippa.. men antagligen kom han in med ett lugn som gjorde att hunden litade på honom.. sa inte ett knyst och det gick hur bra som helst. Tror det handla MYCKET om inställning och ledarskap.

• Yozefin

MegaMaxIna skrev 2009-02-26 19:57:14 följande:

Hej.. vår hund har aldrig gillat att få klorna klippta.. antagligen pga. att min svärmor som fött upp hunden klippt för långt in och det gjort ont - därför rädd.Vi fick alltid åka upp till min svärmor för att klippa då hon íallafall klarade av det.. men vovven var jätterädd och gnydde.. Vi försökte själva ibland med det gick inte.. hon ville inte bitas.. men fick typ panik. Men sen en dag så bestämde jag mig bara att detta mäåste jag kunna göra.. jag ska visa henne att det inte är någon fara. Så jag bestämde mig, gick en låååång promenad, hämtade klosaxen, hon fick lukta på den, blöev lite rädd, med sen sa jag bara till henne att lägga sig ner, vände henne på rygg och började sakta och lugnt klippa, helt tyst. Tog bara ytters lite så att det inte skulle kännas något. Sen gjorde vi om detta ofta.. till slut fick vi ner längden opch nu kan man klippa när som, hon är inte rädd längre..Nu har vi en väldigt lydig schäfer som aldrig skulle bita eller ens morra.. kanske underlättar men hon var ju rädd och det har vi botat. När klippningen är klar så blir det såklart lek och massa skoj och godis! Ofta tar hon då klosaxen i munnen och springer iväg och gömmer den.. kul lek..
    Mja, kul att läsa men tro mig, vi har försökt med alla knep och tips, hon avskyr helt enkelt att klippa sina klor och blir väldigt aggressiv och tungandad. Något annat krävs..
  • cecot

Min lilla dam hatade att klippa klorna tidigare. Hon fick verkligen panik och högg vilt omkring sig! Detta är en hund som inte gör en fluga förnär annars! Jag gjorde misstaget att lyssna på "experter" som påstod att man ska använda metoden "vänligt, men bestämt", vilket enbart förvärrade situationen... Till slut fick jag ett nytt tips av en hundvän som använde sig av klicker och köttbullar när hon klippte klorna på sin hund. Så vi tog en klo om dagen ett tag... En klo= klick = köttbulle. Idag kör vi alla klorna på mindre än fem minuter, men det hon får fortfarande belöning för varje klo =). Detta funkade för oss :)

• Yozefin

cecot skrev 2009-02-26 20:10:15 följande:

Min lilla dam hatade att klippa klorna tidigare. Hon fick verkligen panik och högg vilt omkring sig! Detta är en hund som inte gör en fluga förnär annars! Jag gjorde misstaget att lyssna på "experter" som påstod att man ska använda metoden "vänligt, men bestämt", vilket enbart förvärrade situationen... Till slut fick jag ett nytt tips av en hundvän som använde sig av klicker och köttbullar när hon klippte klorna på sin hund. Så vi tog en klo om dagen ett tag... En klo= klick = köttbulle. Idag kör vi alla klorna på mindre än fem minuter, men det hon får fortfarande belöning för varje klo =). Detta funkade för oss :)
    Vi provade faktiskt också precis samma sak, fast med prinskorvar som hon älskar, men det går helt enkelt inte..
  • Yozefin

Vi hinner alltså inte ens klippa en klo..hon hugger efter vem som än försöker.

• Johanna35

Prova med en vanlig rasp eller fil, dvs att fila ner klorna...en kompis till mig gjorde så med hennes hund, gick jättebra! Alltså ingen nagelfil utan en vanlig byggfil(eller vad det heter) eller rasp!

• Yozefin

Johanna35 skrev 2009-02-26 20:16:00 följande:

Prova med en vanlig rasp eller fil, dvs att fila ner klorna...en kompis till mig gjorde så med hennes hund, gick jättebra! Alltså ingen nagelfil utan en vanlig byggfil(eller vad det heter) eller rasp!
    Har testat det också, går icke ;-( hon vill inte att någon rör hennes klor.. oavsett det är med fil eller klosax.
  • Ström

Har haft hund i 8 år som inte heller gillade att klippas.

Mitt tips är att bryta ner hela processen i mindre bitar för att komma dit du vill, ungefär som att lura hunden till att först älska tången, sen beröring ihop med tång och till sist bli klippt.
    Om du vill ha tips på hur du kan göra så är du välkommen att inboxa mig.

Lycka till!

• köttbullelydnad

Om det verkligen är så att hunden blir "aggressiv" och tungandas så har den förmodligen panik. Låt någon som kan det hela göra det, så stressen minskar. Det bästa vore kanske om en veterinär kan ge lite lugnande innan och sedan klippa, och så jobbar ni därifrån för att till slut kanske kunna göra det helt själva utan problem. Man måste börja nånstans, och vill man ha bra och bestående beteende bör man undvika att stressa upp hunden så att den blockerar och därmed går in i "försvar", vilket det låter som om denna hunden kan göra. Det är ju dessutom en stor blandras med mycket vikt och muskelmassa, så skulle det hela eskalera till en fysisk kamp där hunden i panik försöker ta sig loss - då förlorar ni garanterat.
    Testa hör er för med lite olika närliggande veterinärer om de kan tänka sig ställa upp så att ni kan ta det den lugna vägen. Och säger de ja, se till att göra bilfärden och besöken så roliga och positiva som möjligt

• Therese H

Kanske borde ta hunden till en veterinär den här gången för en klippning. När klorna sen är klippta kanske ni kan börja med att bara ta på tassarna dagligen. Bara sitta brevid och klappa lite medans ni tittar på TVn tex. Som om det hör till det vanliga liksom. Sen kanske ni kan börja med att pilla på klorna oxå när ni märker att hunden inte verkar bry sig och sedan introducera klåtången när ni känner att det känns ok. Men va beredd på att det kan ta tid så ni kanske får klippa hos veterinären några gånger innan ni an själva

• dobbis

Nu har det iofs aldrig varit nått riktigt problem att klippa klorna på våran hund, men det blev betydligt lättare med vår nya metod, som går till ungefär så här;
    vi tar fram klotången och ropar på honom, han kommer och luktar på den. sen får han lägga sig ner och den som klipper lägger ner honom på sidan. sen masserar/smeker vi honom längs sidan så han slappnar av innan vi börjar att klippa. när vi är klara med alla klor, gör vi samma sak igen. masserar/smeker honom tills han är helt lugn, sen får han gå upp och få en liten belöningen. Detta fungerar super för oss, dottern på två år kan vara med och plocka upp klorna runt omkring honom, det kunde hon inte förut, för då ble han stressad.
    Ni skulle ju kunna prova, men en klo i taget, sen en fot osv. mycket tålamod och gå långsamt fram, det är viktigt att hunden orkar bli lugn innan ni börjar och slutar.
    lycka till

Vår underbara dotter Heidi är äntligen här
  • Joppis

Jag undrar vad man gör för fel från början om man har kloklippningsproblem?

Jag vill inte "spela" duktig men jag har aldrig nånsin haft problem med den biten. Visst har några hundar gjort sina försök att "tjaffsa"...men det har löst sig ganska enkelt genom att inte acceptera det

• MammaTillDomFinaste

Joppis skrev 2009-02-27 11:10:33 följande:

Jag undrar vad man gör för fel från början om man har kloklippningsproblem?Jag vill inte "spela" duktig men jag har aldrig nånsin haft problem med den biten. Visst har några hundar gjort sina försök att "tjaffsa"...men det har löst sig ganska enkelt genom att inte acceptera det
    precis! jag undrar faktiskt också. för jag har 4 hundar. en hatar att klippa korna och jag vet inte varför! Det har faktiskt inte så mycket med att man klippt för långt att göra, det svider bara lite, det gör inte mer ont än att vi klipper lite för långt på våra naglar. Jag hade praktik på en vet.station en gång, dom vetrinärerna sa då att det värsta dom visste var när det kom in folk och sade att någon klippt för långt och det var därför hunden var rädd. Oftast blir dom rädd av att den som klipper för långt blir stressad när den klippt för långt. Dessutom har jag aldrig klippt för långt på den hunden som hatar att klippa klorna, för han har vita bra klor, men dom andra har svarta klor och dom klipper jag för långt på ganska ofta faktiskt. Ändå inga problem. Men den hunden som hatar att klippa klorna är även den hunden jag har andra problem med, som ledarskap osv. Dom andra hundarna är mycket mer underlägsna och allt, så jag tror det har mycket med det att göra.
Svar på tråden Klippa klor på hund