• Sigrid

Göra egna wokgrönsaker?

Det kanske är en jättedum fråga, men jag vet faktiskt inte.

Jag brukar köpa färdigfrysta wokgrönsaker, men tänkte att det kanske är billigare att göra blandningen själv. Men hur gör man?

Om jag vill frysa in egen wokblandning, som jag sen kan ta upp och woka precis som den jag köper, måste jag förbehandla grönsakerna på något sätt då?

Om jag vill steka grönsaker direkt (råa och ofrysta), måste de förbehandlas på något sätt?

Jag börjar bli bättre på att laga mat än vad jag var för bara ett år sen, men jag är fortfarande en nybörjare och behöver tips och hjälp. Hoppas någon vet.

• Svar på tråden Göra egna wokgrönsaker?
  • smurfis75

Jag brukar använda färska grönsaker.

Skivar färska champinjoner, morötter, broccoli, lök, paprika, allt efter egen smak.
    Använder vattenkastanjer/bambuskott och minimajs.

Du fräser allt i omgångar för att sedan blanda ihop all med ev. kött, hur simpelt som helst Går jättebra att frysa in.

Ståplats på Ullevi 8/8 och Gold Circle 9/8
  • Sigrid

Tack!

Men om jag bara vill göra iordning för att frysa. Måste de fräsas först eller kan man lägga dem råa i frysen?

• Alicat

jag tror de flesta grönsaker blir bäst om du snabbt förväller dem innan du fryser.

• Sigrid

Hur förväller jag dem? Är det när man kokar dem ett tag? Hur länge ska de koka?

Alicat skrev 2009-02-27 16:00:12 följande:
    jag tror de flesta grönsaker blir bäst om du snabbt förväller dem innan du fryser.
  • Alicat

förvälla är att koka snabbt i lättsaltat vatten, jag skulle koka grönsakerna var för sig, tills de är inte riktigt klara. sen skölja dem med kallt vatten och försöka frysa utbrett på ett fat/bricka.

Svar på tråden Göra egna wokgrönsaker?