• ettsyskon

Kräks flera gånger under en veckas tid, men med flera dagars mellanrum?!

Min dotter är 1,5 år snart och började på dagis för 1 månad sen. Hon kräktes några gånger och hade diarré för 2 veckor sedan, var på dagis hela förra veckan men nu har det börjat igen. Kräktes i tis kväll, sen i morse och nu på kvällen. Men hon är pigg på dagarna!?

Vanligt att barn kräks med så många dagars mellanrum? och sen får magsjuka igen någon vecka efter?

Eller är hon allergisk mot något??

• Svar på tråden Kräks flera gånger under en veckas tid, men med flera dagars mellanrum?!
  • Mamman till två

magsjuka blir man aldrig immun mot, den kan komma tillbaka.. tyvärr..

Men magsjukan brukar ju inte ha uppehåll för att sedan komma tillbaka med enstaka kräkning.

Ibland blir barn känsliga för laktos efter magsjuka - oftast visar sig det genom diarré.

Min dotter hade för något år sedan en bakterie i tarmen, hon hade enstaka kräkning alt. diarré med någon dags mellanrum i 3 veckor innan jag tillslut lyckades tvinga till mig en utredning.
    Bakterien fick hon troligtvis av antibiotika-kuren hon fick vid öroninflammationen några veckor tidigare.

Kontakta bvc eller barnmottagning om det inte ger med sig, be om en riktig utredning även för födoämnesallergier så får du ju troligtvis ett svar iaf.

• ettsyskon

Laktos, det finns i vällingen då antar jag? Vad för välling kan jag ge för att det ska vara snällare mot magen?

• Mamman till två

laktos = mjölksocker (inte mjölkprotein) som finnas i alla vanliga mjölkprodukter. Där finns dock ett stort sortiment laktosfria vanliga mjölkprodukter (där mjölksockret redan är sönderdelat)

I vanliga butiker finns mjölkfri gröt, mjölkfri välling (EnaGo).

Där finns också en majsvälling, låglaktos vilket innebär att det är mindre mängd laktos men inte helt laktosfritt. Majsvälling ska också vara något skonsammare mot magen.

Tycker att du ska kontakta bvc & höra om de har något bra råd att ge.

• Mary Wollstonecraft

Vi har haft den märkligaste magsjukan här hela familjen (i en månad, sammanlagt!) så det kan ju vara den. Sonen har kräkts några ggr, varit rejält dålig, sedan har det försvunnit för att komma tillbaks efter 5 dgr till en vecka igen. Vi vuxna har varit dåliga i magen, ont i kroppen, lite feber, huvudvärk och illamående, men inga kräkningar. Också vi har insjuknat flera ggr om.
    Enligt bvc och sjukvårdsrådgivningen är det antagligen ett särskilt elakt virus. Men som sagt, skumt eftersom det har varit så otroligt långdraget, jag och sambon var sjuka i nästan 10 dgr var, sonen i tre omgångar och pigg däremellan.

• ettsyskon

Mary Wollstonecraft skrev 2009-02-26 22:33:10 följande:

Vi har haft den märkligaste magsjukan här hela familjen (i en månad, sammanlagt!) så det kan ju vara den. Sonen har kräkts några ggr, varit rejält dålig, sedan har det försvunnit för att komma tillbaks efter 5 dgr till en vecka igen. Vi vuxna har varit dåliga i magen, ont i kroppen, lite feber, huvudvärk och illamående, men inga kräkningar. Också vi har insjuknat flera ggr om. Enligt bvc och sjukvårdsrådgivningen är det antagligen ett särskilt elakt virus. Men som sagt, skumt eftersom det har varit så otroligt långdraget, jag och sambon var sjuka i nästan 10 dgr var, sonen i tre omgångar och pigg däremellan.
    Oj, det låter exakt som oss!
  • Mary Wollstonecraft

Verkar bara vara att vänta ut, vi är bättre nu och sonen är också på bättringsvägen (peppar, peppar, fingers crossed...) Jag har ocksåsanerat badrum, dörrhantag etc. med kloring, samt kokat sonens nappar, leksaker och allt han kan tänkas stoppa i munnen. vet inte om det hjälpt, men det skadar väl inte iaf!

• Pess

Låter som det var jag som skrev trådstarten. Vår 1,5-åring spydde 3 ggr natten mot måndag. Var helt normal under måndagen. Spydde 1 gång på tisdagsmorgonen. Helt normal resten av den dagen och på onsdagen och torsdagen. Spydde sedan IGEN natten mot idag. Helt hopplöst. Är pigg och glad, men med betydligt sämre aptit.

Även hon åt penicillin mot öronen för en vecka sedan, så jag är lite nyfiken på vad Lilla Mams fick för besked när de upptäckte tarmbakterien. Behandling???

Mamman till två skrev 2009-02-26 21:52:01 följande:
    laktos = mjölksocker (inte mjölkprotein) som finnas i alla vanliga mjölkprodukter. Där finns dock ett stort sortiment laktosfria vanliga mjölkprodukter (där mjölksockret redan är sönderdelat)I vanliga butiker finns mjölkfri gröt, mjölkfri välling (EnaGo). Där finns också en majsvälling, låglaktos vilket innebär att det är mindre mängd laktos men inte helt laktosfritt. Majsvälling ska också vara något skonsammare mot magen.Tycker att du ska kontakta bvc & höra om de har något bra råd att ge.
  • ettsyskon

köpte majsvälling idag, det gick INTE!! hon hatar det... kan man blanda det med vanlig välling så det blir lite mildare för magen iallafall?

• Strözzel
    Mamman till två skrev 2009-02-26 21:36:22 följande:
    magsjuka blir man aldrig immun mot, den kan komma tillbaka.. tyvärr.. Men magsjukan brukar ju inte ha uppehåll för att sedan komma tillbaka med enstaka kräkning. Ibland blir barn känsliga för laktos efter magsjuka - oftast visar sig det genom diarré. Min dotter hade för något år sedan en bakterie i tarmen, hon hade enstaka kräkning alt. diarré med någon dags mellanrum i 3 veckor innan jag tillslut lyckades tvinga till mig en utredning. Bakterien fick hon troligtvis av antibiotika-kuren hon fick vid öroninflammationen några veckor tidigare. Kontakta bvc eller barnmottagning om det inte ger med sig, be om en riktig utredning även för födoämnesallergier så får du ju troligtvis ett svar iaf.
    Det är inte ovanligt att man får återfall vid vinterkräksjukan inom 48 timmar. Därav att man skall varit symtomfri 48 timmar innan man går tillbaka till jobb/skola/dagis.

Vi har använt proviva när äldsta dottern varit magsjuk. Hon har aldrig tyckt om välling och inte heller då majsvälling.
  • Strözzel

Ville bara tillägga att det heller inte är ovanligt att man blir omsmittad och att magsjukan går runt hemma i familjen.

• Pess

Dessvärre är det bara dottern som kräks med några dagars mellanrum. Och mellan den inatt och förra omgången var det 72 timmar....

• Strözzel

Pess skrev 2009-02-27 16:36:17 följande:

Dessvärre är det bara dottern som kräks med några dagars mellanrum. Och mellan den inatt och förra omgången var det 72 timmar....
    Jag vet vissa dagis som förlängt det till 72 timmar efter symtom istället för 48 timmar, kanske är det en elakare variant i år.
  • Bal

Vi har det likadant här med vår 1,5 åring. Var magsjuk förra helgen. Verkade frisk hela sön, sen kom det en kräka på natten igen. Inget på hela veckan, men natten till idag kräktes han igen. Dålig aptit i perioder. Har inte varit speciellt dålig i magen, men nu idag är det väldigt löst bajs.

• Pess

Bal skrev 2009-02-27 17:57:31 följande:

Vi har det likadant här med vår 1,5 åring. Var magsjuk förra helgen. Verkade frisk hela sön, sen kom det en kräka på natten igen. Inget på hela veckan, men natten till idag kräktes han igen. Dålig aptit i perioder. Har inte varit speciellt dålig i magen, men nu idag är det väldigt löst bajs.
    Men vad är det som går??? Vi är många med samma symtom ju. Dock är det lite lugnande. Jag har inbillat mig både det ena och andra allvarlia Men känner mig tryggare nu när jag hör fler som kämpar på därhemma.
  • Mollan

Vi har haft såna där segdragna mystiska kräksjukor ett par gånger med, men inte i år *peppar peppar*. Det är verkligen jätteviktigt att vänta minst 48 timmar efter sista symtom innan man skickar till dagis etc igen.

TS, jag tror inte du behöver vara orolig utan avvakta bara.

• Pess

En annan sak jag undrar är varför spyorna oftast kommer på natten?

• Mamman till två

Nytt penicillin av annan sort - hon blev bra på bara några dagar.

De ville dock absolut inte ta emot oss förrän det gått minst 10 dagar med diarré & kräkningar för att kunna utesluta magsjuka eftersom man kan smittas av just magsjukan flera gånger.
    -Förståeligt iofs, tyvärr hade vår taniga dotter då redan hunnit gå ner flera kilo & såg helt utmärglad ut
    .. var uppe på akuten flera gånger innan men de skickade bara hem oss...

Pess skrev 2009-02-27 14:10:19 följande:
    Låter som det var jag som skrev trådstarten. Vår 1,5-åring spydde 3 ggr natten mot måndag. Var helt normal under måndagen. Spydde 1 gång på tisdagsmorgonen. Helt normal resten av den dagen och på onsdagen och torsdagen. Spydde sedan IGEN natten mot idag. Helt hopplöst. Är pigg och glad, men med betydligt sämre aptit. Även hon åt penicillin mot öronen för en vecka sedan, så jag är lite nyfiken på vad Lilla Mams fick för besked när de upptäckte tarmbakterien. Behandling??? Mamman till två skrev 2009-02-26 21:52:01 följande:
  • oyra

Här är en till som har en märklig magsjuka hemma. Sonen hade lite feber i måndags morse (37.5), kräktes en gång måndag kväll, en gång tisdag kväll, en gång onsdag morgon, en gång torsdag kväll - och idag fredag har han haft feber igen (mätte 37.7 men han har nog haft högre). Sambon fick i onsdags kväll en rejäl "vanlig" vinterkräksjuka, med kräkningar feber och diarrée, var idag mycket bättre men ligger nu med feber igen... Jag har haft hög feber (38.5) hosta och ont i halsen, så det verkar ju som ett annat virus. Hoppas hoppas jag slipper kräkas!!! (är gravid i v. 24, så hosta är jobbigt nog).

Nu sover både far och son, båda två har fått i sig lite mindre vätska än de kanske borde. Lillkillen är jag lite orolig för men han har kissat tre gånger idag, och åt lite mitt på dagen, så det borde vara ok. Han har druckit alldeles för lite på eftermiddag/kväll dock!

• mamma me tre

Mary Wollstonecraft skrev 2009-02-26 22:33:10 följande:

Vi har haft den märkligaste magsjukan här hela familjen (i en månad, sammanlagt!) så det kan ju vara den. Sonen har kräkts några ggr, varit rejält dålig, sedan har det försvunnit för att komma tillbaks efter 5 dgr till en vecka igen. Vi vuxna har varit dåliga i magen, ont i kroppen, lite feber, huvudvärk och illamående, men inga kräkningar. Också vi har insjuknat flera ggr om. Enligt bvc och sjukvårdsrådgivningen är det antagligen ett särskilt elakt virus. Men som sagt, skumt eftersom det har varit så otroligt långdraget, jag och sambon var sjuka i nästan 10 dgr var, sonen i tre omgångar och pigg däremellan.
    Vi har också haft liknande magsjuka:( skit jobbigt!!!!
Svar på tråden Kräks flera gånger under en veckas tid, men med flera dagars mellanrum?!