• Anonym (Stina)

Bostadstillägg om man har sjukersättning

Jag är sjukskriven och får ut ca 12000 kr efter skatt. Min sambo pluggar just nu utan studiemedel, men hon driver ett företag där hon tjänar ca 1000 kr/mån efter skatt. Nu undrar jag hur man räknar ut hur stort bostadstillägg jag är berättigad till (om något). Delas hyran oss emellan trots att det i princip bara är jag som har inkomst? Eller läggs våra inkomster ihop?

Vi har nu en hyra på 6000 kr, borde vi ha rätt till bostadstillägg? Vad skulle hända med den rätten om vi flyttade till en billigare lght (4000kr/mån i hyra) eller en dyrare (8000 kr/mån)? Skulle jag då vara berättigad till bostadstillägg?

• Svar på tråden Bostadstillägg om man har sjukersättning
  • tokfia

Det är rätt svårt att beräkna bostadstillägg. Läs informationen och försök räkna ut. Det enklaste är väl att göra en ansökan o se vad FK säger om den nuvarande hyran, får du inte nu tror jag inte att du får för en högre hyra, tyvärr.
    www.forsakringskassan.se/fakta/bostadstillagg/index.php
    Fråga; har du sjukpenning eller sjukersättning? Det är bara om du ahr sjukersättning du kan söka bostadstillägg.

• Anonym (Stina)

Tack för ditt svar!

Jo, jag har sjukersättning...

Jag har försökt läsa informationen hos FK men förstår inte riktigt vad som gäller i mitt fall. Men jag får väl helt enkelt göra en ansökan och se vad de säger...

• tokfia

Jag började försöka göra en beräkning i ert fall, men gav upp, det är för mycket att hålla ordning, och det är lön innan skatt som ska anges. Men svar på tidigare fråga är JA, båda era inkomster räknas när du gör ansökan. Lycka till, hör av dig om du undar något mer!

• Taraxacum

Jag tror inte du får något bostadstillägg, eller åtminstone väldigt lite. Dels har du ganska hög ersättning. BTP är i första hand tänkt för dem som har garantinivån, och sjunker drastiskt när man går upp i inkomst. Dels får man inte så mycket ändå när man är sammanboende; absolut max 2325 kr (93% av 2500) om båda makarna/samborna har riktigt låg inkomst.

Men sök ändå. Det kanske blir en liten slant och du kan ju ändå inte få mindre än inget.

Svar på tråden Bostadstillägg om man har sjukersättning