• SisselaM

ni som är ca 40 - hur många ägg? och några frågor till om ivf

Hej. som rubriken frågar:

ni som är ca 40 - hur många ägg har ni fått vid ivf?

hur många äggblåsor har synts vid första ultraljudet?

hur mycket har ni fått justera dosen efter första ultraljudet?

någon som blivit överstimulerad?

skulle vara jätteintressant att höra!

• Svar på tråden ni som är ca 40 - hur många ägg? och några frågor till om ivf
  • hinderbana

Har fått ut ca 15 ägg av ca 26 blåsor. 9 befruktade båda gångerna och det blev ett till mig och tre till frysen, också vid båda tillfällena. Nästan alla blåsorna har synts från första ultraljudet men inte alla. Vår befruktning har blivit till genom ICSI.

Har inte behövt justera dosen så mkt, fick lite mindre andra gången men blev ändå överstim. båda gångerna, jobbigt!!

Testade minus för andra försöket idag. Trist.

Vad har du själv för historia?

• aprilsol08

Vid 41 års ålder fick jag ut 8 ägg,tre blev befruktade ett fick jag och två till frysen.Nu har jag en liten son på 4 månader snart.

• hinderbana

aprilsol08 skrev 2009-02-26 22:52:28 följande:

Vid 41 års ålder fick jag ut 8 ägg,tre blev befruktade ett fick jag och två till frysen.Nu har jag en liten son på 4 månader snart.
    Så gott att höra! ger en lite hopp!!
  • Lillsnörpa

Hur gick det på din kontroll?

Jag är 40, hade fem blåsor vid första kontrollen. Dosen ökades från 225 till 300 GonalF. Vid ÄP hade jag 8 blåsor, fick ut 8 ägg varav 3 befruktades. Ett till mig och två till frysen.

• Toyan

Är "bara" 36 i år :)

Har haft 1-6 äggblåsor.
    Har max fått ut 4 ägg per ÄP.

• xanni

Vid första IVF:et hade jag ca 8 äggblåsor på VUL och 10 ägg plockades ut. 9 befruktades, 3 delade sig inte vidare, 6 gick gick till blastocystodling, 4 klarade sig så det blev 2 till mig och 2 till frysen. Jag låg på 450 IE (pga ålder) första sprutveckan och gick ner till 300 IE resten av tiden. Blev inte överstimulerad. IVF:et resulterade i en dotter på första försöket och jag var 41 år under IVF och graviditet, fyllde 42 några veckor efter dotterns ankomst.

Andra IVF:et, samma dos av Gonal-F, man såg 7-8 äggblåsor, men bara två ägg plockades ut , dock en dag tidigare än sist om det kan ha med saken att göra. Ena ägget klarade sig inte, det andra ruvar jag på just nu, men har väl inga större förhoppningar. Är nu 42, fyller snart 43 och det kan nog vara en bidragande orsak att det inte fungerarde lika bra som sist...

Ska väl tillägga att jag har PCO och det sägs "förlänga" livslängden på äggstockarna, iaf att det finns chans till en större skörd vid IVF, även om detta inte gällde för mitt andra IVF. Dock kan man inte göra så mycket åt kvalitén på äggen (även om chansen ökar till att få ett ''guldägg' när man plockar många ägg), äggstockarna är ju den ålder de är.

• Pimpinellan

IVF nr.1. Sex äggblåsor,höjd dos,fyra ägg,inga befruktade
    IVF nr.2. åtta äggblåsor på VUL,sänkt dos sista dagen,tio blåsor på ÄP,sex ägg,fem befruktade,vara två bra. En till frysen. Gravid,men MA.
    IVF nr.3: maxdos från början,sex äggblåsor,fyra ägg,ett befruktat
    IVF nr.4: maxdos från början,fem äggblåsor,tre ägg,inget befruktat
    IVF nr.5: testar en tredje metod,samma dos menopur,återstår att se resultatet
    Jag tillhör de svårstimulerade med få och dåliga ägg.
    Överlag är det ovanligt med eskimåer i vår ålder.

• SisselaM

hej
    tack för era svar. Intressant att höra. Jag hade fyra äggblåsor. Låg dos -200 ie puregon.
    de är nöjda med det och förstår inte alls att jag hade önskat mig fler.
    Läkaren vill inte höja utan säger att det är en vanlig dos.

Och kliniken har gjort klart för mig att jag inte bör ställa frågor till dem om varför jag får den dos jag får. Istället ska jag lita på dem för de är experter. har också fått höra att det inte var lönt att höja dosen efter UL för det skulle ändå inte gett fler äggblåsor.

Jag har aldrig fått något svar på varför jag har fått den dosen jag har fått. Det enda svaret är att jag ska lita på dem för annars kan jag söka mig någon annanstans.

• SisselaM

Finns det något man kan göra själv för att få fler äggblåsor att börja växa?
    Många akupunkturbehandlingar tex? eller är det för sent?

• Pimpinellan

Sissela: jag fick standardos -200 IE-och standardmedicin -Puregon-första IVF:en och du såg ju resultatet ovan... Tredje IVF:en hade jag redan högsta dos Menopur,hela 450 IE. Så var det med den standardvarianten,men jag hoppas verkligen det funkar bättre för dig!
    Det är inget man själv kan göra för att få fler äggblåsor,det antalet som är p väg att mogna en viss månad är redan bestämt första mensdagen. Det gäller bara att få alla dem att mogna.

Svar på tråden ni som är ca 40 - hur många ägg? och några frågor till om ivf