• Anonym (Mamman)

Efter förlossning..känner mig bajsnödig hela tiden, och svårt att hålla gaser. Fler? och varför?

Nu har det gått 2 månader sen förlossningen. Min andra förlossning. Har inte ont längre men känner mig ofta bajsnödig. Och efter att jag gått på toa så känner jag mig inte riktigt klar.

Ngn som varit med om detta? Kan tillägga att detta kändes redan i slutet av graviditeten, och att man typ fick "eftertorka" ibland efter nr 2. Så är det ännu, och eftersom det kom redan i slutet av grav så beror det nog inte på förlossningen. Kan det bero på den "tunga" bäckenbotten som påfrestats?

Har också svårt med gaser. Kan knipa fisar mm när jag sitter och ligger, men nästintill omöjligt när jag står.

Jag kniiiiper som en galning. Men ska det vara så här? Är jag onödigt orolig eller BÖR jag verkligen oroa mig? Jag var på efterkontroll och knipet var bra enligt bm, både fram och bak hittade jag musklerna. Varför känns det så här? Och varför är det så tungt och svårt med gaserna?

Fler som har så här?

• Svar på tråden Efter förlossning..känner mig bajsnödig hela tiden, och svårt att hålla gaser. Fler? och varför?
  • Anonym (08)

Jag har inte ens tänkt på det förrän jag läste ditt inlägg på forumet.
    Har också gaser och så, men ingen aning varför :s

• MissLillan

kan tänka mig att det blir så för att det har ju varit lite "om möblerat i magen" och tror att det hjälper med att fortsätta att knipa.

• Anonym (Mamman)

Anonym (08) skrev 2009-02-26 23:08:13 följande:

Jag har inte ens tänkt på det förrän jag läste ditt inlägg på forumet.Har också gaser och så, men ingen aning varför :s
    När födde du barn? Gaser har nog alla, men jag kan inte hålla dom när jag står upp. Kan i och för sig knappt knipa alls då.
  • Anonym (Mamman)

MissLillan skrev 2009-02-26 23:10:32 följande:

kan tänka mig att det blir så för att det har ju varit lite "om möblerat i magen" och tror att det hjälper med att fortsätta att knipa.
    Hm. ja, kanske det? Det har ju legat en bebis och tryckt på rätt länge. känns mest logiskt så, eftersom det där med att "eftertorka" kom i slutet av grav. men det är himla jobbigt. Känns så pinsamt och ofrächt!Och skämmigt att inte kunna knipa fisar bland folk.
  • Anonym (Mamman)

Puffar.. orolig.

• Diva

Jag skulle kolla upp det. Du kan ha skador i muskulatur som behöver fixas kirurgiskt.

• Anonym (Mamman)

Diva skrev 2009-02-27 14:40:03 följande:

Jag skulle kolla upp det. Du kan ha skador i muskulatur som behöver fixas kirurgiskt.
    Oj. Hur kan dessa skador bara komma?
  • Diva

Anonym (Mamman) skrev 2009-02-27 14:58:31 följande:

Diva skrev 2009-02-27 14:40:03 följande:
    Oj. Hur kan dessa skador bara komma?
    Nej, nej. Inte bara "sådär". Alltså de kommer ju av rupturer och så vid graviditeten och fölossningen. Jag vet bara att nu förtiden kan man fixa mycket av detta med enkla ingrepp, förr fick man lixom leva med det. Ring din barnmorska och kolla, vad sa de om det när du var på efterkontroll. Eller sa du inget då? Tror inte det är normalt att dte inet går ått rätt håll nämligen...
  • Anonym (Mamman)

När jag var på efterkontroll så sa jag inte allt. Inte att jag känner mig bajsnödig för jämnan eller måste "eftertorka". Däremot sa dom att mitt knip var bra. Rumpan också. Jag sprack en del under förlossningen, ner mot rumpan, men mkt ytligt och det hade läkt bra.
    Jag kände mkt av detta redan under graviditeten. ´Så det är så konstigt. Jag trodde det skulle gå över efter förlossningen med det gör det inte. usch. Jag blir så orolig.

De sa på efterkontrollen att jag kunde återkomma om jag hade besvär kvar om några månader men jag vet inte om jag orkar vänta så länge. Detta känns ju hela tiden.

• Diva

Anonym (Mamman) skrev 2009-02-27 15:22:49 följande:

När jag var på efterkontroll så sa jag inte allt. Inte att jag känner mig bajsnödig för jämnan eller måste "eftertorka". Däremot sa dom att mitt knip var bra. Rumpan också. Jag sprack en del under förlossningen, ner mot rumpan, men mkt ytligt och det hade läkt bra.Jag kände mkt av detta redan under graviditeten. ´Så det är så konstigt. Jag trodde det skulle gå över efter förlossningen med det gör det inte. usch. Jag blir så orolig. De sa på efterkontrollen att jag kunde återkomma om jag hade besvär kvar om några månader men jag vet inte om jag orkar vänta så länge. Detta känns ju hela tiden.
    Skulle ringa bums, klart du inte ska behöva gå runt o känna så för jämnan, verkar ju outhärdligt!
  • Anonym (Mamman)

Diva skrev 2009-02-27 15:26:48 följande:

Anonym (Mamman) skrev 2009-02-27 15:22:49 följande:
    Skulle ringa bums, klart du inte ska behöva gå runt o känna så för jämnan, verkar ju outhärdligt!
    Ja. Men man vill ju inte verak jobbig. Men man kanske kan få gå till ngn rumpdoktor eller liknande?
    Det ÄR jobbigt. Känns som att man är bajsnödig hela tiden, eller som att man aldrig blir riktigt klar. Som att det finns bajs kvar. detta gör såklart att jag känner att jag måste gå på toa flera ggr/ dag.
    Efter ett toabesök så är det som att jag inte kan torka riktigt rent heller. Efter en stund måste jag som torka igen. känns MKT ofräcsht! Och gör mig deppig. Vill inte göra ngt..
    Kan ju dessutom ej hålla gaser så man vill ju inte fara ngn stans därför heller..

Nej, tänk om detta är kvar för alltid?
  • Diva

Anonym (Mamman) skrev 2009-02-27 15:30:01 följande:

Diva skrev 2009-02-27 15:26:48 följande:
    Ja. Men man vill ju inte verak jobbig. Men man kanske kan få gå till ngn rumpdoktor eller liknande? Det ÄR jobbigt. Känns som att man är bajsnödig hela tiden, eller som att man aldrig blir riktigt klar. Som att det finns bajs kvar. detta gör såklart att jag känner att jag måste gå på toa flera ggr/ dag.Efter ett toabesök så är det som att jag inte kan torka riktigt rent heller. Efter en stund måste jag som torka igen. känns MKT ofräcsht! Och gör mig deppig. Vill inte göra ngt..Kan ju dessutom ej hålla gaser så man vill ju inte fara ngn stans därför heller..Nej, tänk om detta är kvar för alltid?
    Säk läkarhjälp NU! Du har rätt till hjälp och jag tvivlar på att någon kommer tycka du är jobbig. och egentligen spelar det ingen roll, du har rätt till hjälp. Se så, ring nu!
  • Anonym (Mamman)

Diva skrev 2009-02-27 15:32:07 följande:

Anonym (Mamman) skrev 2009-02-27 15:30:01 följande:
    Säk läkarhjälp NU! Du har rätt till hjälp och jag tvivlar på att någon kommer tycka du är jobbig. och egentligen spelar det ingen roll, du har rätt till hjälp. Se så, ring nu!
    Jag ska ringa på måndag. De där jag gjorde efterkontrollen har speciella telfontider, och det är nog bäst att ringa dom direkt så kan de säkert hänvisa mig till rätt person.
    Jag är så nervös.
    Men jag hoppas, som du säger, att de kan hjälpa mig. Jag vet att vissa har mkt värre problem än mig, men samtidigt vill jag ju inte ha det så här. Jag är SÅÅÅ nervös bara för att ringa samtalet. Men jag orkar inte vänta flera månader och bara "se" hur det går..

Jag måste våga ringa i alla fall.
  • Anonym (Anonym1)

Hej! Hittade denna gamla tråd, jag undrar bara hur det gick för dig TS, jag känner nämligen precis samma sak. 3 män sen förlossning. Jag är sååå deprimerad

Svar på tråden Efter förlossning..känner mig bajsnödig hela tiden, och svårt att hålla gaser. Fler? och varför?