Är allt samma sak?
Har jag förstått rätt:
Spickeskinka=Proiscutto=Parmaskinka=Serranoskinka
Enda skillnaden är var de tillverkats?
Annars är det lufttorkad, skinka? Eller är de skillnad i att de rökts eller liknande...
Har jag förstått rätt:
Spickeskinka=Proiscutto=Parmaskinka=Serranoskinka
Enda skillnaden är var de tillverkats?
Annars är det lufttorkad, skinka? Eller är de skillnad i att de rökts eller liknande...
Vet bara att om du frågar någon från Parma, så DÖR nog vederbörande hellre än hävdar att deras skinka är "samma sak" som motsvarande från Serrano...
Fråga annars i charkdisken om ni har en manuell sådan, de brukar kunna ge väldigt specifika svar på sådana frågor.
Nja det var väl mest spickeskinkan jag undrade över...
Spickeskinka - samlingsnamn för lufttorkad skinka
Prosciutto - italienska för lufttorkad skinka
Parma, Serrano:
"saxat från nätet "På politisk nivå har man sedan en tid arbetat starkt för att italienska regions- och traditionstypiska produkter skall namnskyddas internationellt. Detta för att konsumenten skall kunna veta att om han t. ex köper något som saluförs som parmaskinka så får han en lufttorkad skinka som framställts inom konsortiet ?Prosciutto di Parma? och inte en lufttorkad skinka av okänt ursprung. Vad är då skillnaden? Man kan säga att den kan jämföras med skillnaden mellan ett äkta märkesplagg och en förfalskning"
Parma o Serrano etc är alltså helt enkelt en beskrivning varifrån skinkan kommer
Alle, Och där förfalskningen kan både vara billigare och av bättre kvalite!!
Svejsan - ja, det vet jag! Så man behöver definitivt inte stirra sig blind på det. Jag försökte bara förklara skillnaden
Och att piratkopior kan vara mycket bättre än originalet är ju allmänt känt
Själv är jag inte kinkig, proscuiotto som spickeskinka