• mandala

Hjälp! Synnervsinflammation ==>MS??

För 7 år sen hade jag synnervsinflammation på båda ögonen. Sen dess tycker jag att min syn blivit något sämre. Nu den senaste tiden har jag känt mig lite konstig i huvudet. Känt något slags tryck över ögonen o de känner sig lite ansträngda. Har även känt att det smäller till i dem som kan göra lite ont. En gång har jag sett att det varit ett kärl som gått sönder efter att det smält till.

Innan har jag aldrig läst om synnervsinflammation eller tagit reda på mer om det, men igårkväll sökte jag på det o direkt kommer det upp en massa om MS. Såg att det är 75% risk att jag inom 15år kommer få MS. Har panik just nu!!! Jag kan inte förstå det och att man inte fått någon info om det. Det står dessutom att om man är ung och får det löper man större risk att få MS. Jag var 22 när jag hade det.

Så jag tänkte höra lite om er erfarenhet av synnervsinflammation. Både från de som haft det utan att få MS och tvärtom. Jag tänkte att jag ska ringa till VC men jag vet knappt vad jag ska säga. Men något test kanske de kan göra på mig för att se vilken risk jag har. Blir extra nervös nu när min syn blivit sämre igen och jag är nybliven gravid (7e v). Min panik och ledsamhet kanske orsakar missfall...

*usch, ångest*

• Svar på tråden Hjälp! Synnervsinflammation ==>MS??
  • mandala

Fick tid 13e mars. Känns inte alls kul...evigheter dit ju. Kommer bli en hemsk väntan. jag hade bara velat få prata med någon som kan lugna mig. Säga att nä i ditt fall kommer det aldrig ske, tyvärr kan såklart ingen säga så. Suck... Gråter

• mandala

Inte möjligtvis någon som har erfarenheter?

• xMALINx

Har haft inflammation i synnerven (2001 eller 2002, minnet är bra men kort ) men aldrig hört att det och MS skulle ha ett samband...

Förutom att jag inte har samma vidvinkelsyn på det ögat som var inflamerat så har jag inga besvär.

ღ Jag har min åsikt, du har din ღ
  • xMALINx

Jo, en sak... Jag blir trött i ögat vid mörkerkörning.

• mandala

Skönt med någon mer som varit ovetande. Jag ångrar nog något att jag sökte på det igår. Kan nog vara bättre att vara ovetande fram tills man blir sjuk om nu det skulle bli så. Mina tankar går fram och tillbaka och det känns just nu lite bättre. Kan inte se mig som sjuk innan jag blivit det. Det var nog en chock för mig igår bara.

• xMALINx
    mandala skrev 2009-02-27 20:21:25 följande:
    Skönt med någon mer som varit ovetande. Jag ångrar nog något att jag sökte på det igår. Kan nog vara bättre att vara ovetande fram tills man blir sjuk om nu det skulle bli så. Mina tankar går fram och tillbaka och det känns just nu lite bättre. Kan inte se mig som sjuk innan jag blivit det. Det var nog en chock för mig igår bara.
    Ja, Du kan ju få cancer imorgon oxå men man kan ju inte oroa sig för vad som skulle hända isf!
  • mandala

Ja du har så rätt så. Jag har försökt släppa det nu, kanske inte helt men så mycket det går. Sen får jag prata med en läkare om två veckor och se vad han säger om det.

Fler som har synnervsinflammation (opticus neurit)?

Svar på tråden Hjälp! Synnervsinflammation ==>MS??