sisley, det ska inte vara segt jämt, då är det något fel som ligger utanför vår kontroll (din leverantör etc). Men det är sant att vi vid vissa tidpunkter slår i taket (paketen får vänta i kö) vilket kan fördröja nedladningen några sekunder. Just idag var det vid dessa tidpunkter (ca)enligt vår switch:
11:40
12:50
14:45
och sedan till och från mellan kl 15:35-16:20
Anledningen att det var så många tillfällen idag var ju att webbplatsen var oåtkomlig vid några tillfällen (se trådstart) och sedan blev det liksom rusning hit när allt fungerade.
Vi har två servrar i en lastbalanserad miljö som servar Familjelivs besökare och de har en arbetsbelastning som knappt är en fjärdedel av vad de klarar av när det är som allra mest trafik. Med andra ord, de sitter bara där och rullar tummarna hela dagarna.
Problemen som vi har haft på sistone är många, men några har jag löst och ett är nu kvar denna vecka, att en server ibland låser sig för vidare arbete. Vad det exakt beror på vet jag inte, men det blir så olyckligt att man inte kommer in där för lastbalanseraren ser inga problem eftersom den anser att servern fungerar ändå (den svarar på anrop men avbryter på något sätt). Därför kommer man inte in över huvudtaget när detta händer. Jag har nu lokaliserat det till några konstiga anrop som ett visst antal datorer gör till oss vid dessa tillfällen (det rör sig bara om en 10-tal datorer i någon samordnat attack, liknande DOS) men jag jobbar på att försöka förhindra dessa anrop i brandväggen och även kolla upp i programvaran varför webbservern stannar upp då det händer.
Det som gör det så svårt att hitta är att attackerna kommer så sporadiskt och svåra att plocka fram bland alla andra normala (miljoner) paket.