• Simben

Hur göra med tapet i hall med trappa?

Behöver lite tips och råd hur man ska göra med tapet i en hall där det finns en trapp upp till övervången (inredd vind).
    Ska man köra med halltapeten ända upp eller hur ska man göra? man vill ju inte ha samma tapet där uppe i allrummet som i hallen. Så hur gör alla som har övervåning? Hoppas ni förstår mitt dilemma och vad jag menar??

Nån som har nåt tips på nån ljus fin tapet som passar i en lagom stor hall??

tack på förhand!!

• Svar på tråden Hur göra med tapet i hall med trappa?
  • MiaP

Vi har precis gjort klart hall och trappa. Satte slät väv som vi har målat vit. Snart är det dax för övervåningen. Vi ska ha vitt på väggarna där också men som jag ser det skulle man kunna ha vad som helst. Så mitt tips är att ni sätter tapet eller målar väggen i trappan hela vägen upp. Sedan kommer ju ett nytt rum även om det inte är dörr eller vägg emellan.

• Simben
    MiaP skrev 2009-02-27 09:24:53 följande:
    Vi har precis gjort klart hall och trappa. Satte slät väv som vi har målat vit. Snart är det dax för övervåningen. Vi ska ha vitt på väggarna där också men som jag ser det skulle man kunna ha vad som helst. Så mitt tips är att ni sätter tapet eller målar väggen i trappan hela vägen upp. Sedan kommer ju ett nytt rum även om det inte är dörr eller vägg emellan.
    har ni vitt i hela hallen då eller bara väggen som följer trappan upp?
    jag känner inte för att ha helvit hall. skulle vara kul med lite färg oxå men ändå ljus färg
  • MiaP

Ja, vi har vitt i hela hallen. Nu blir det inte så vitt hos oss för där finns ytterdörr, toalettdörr och dörr till källaren som alla är bruna. Det vita är också i hela trappan upp.

Men det jag menar är att om du använder samma tapet/färg i hall och trappa så spelar det ingen roll om du bryter av med något annat på övervåningen efterom det blir ett nytt rum. Kanske inte orange och blått a´la 90-tal då...

• Simben

känns som man måste ändå försöka matcha det lite så det inte skär sig där uppe eller?
    man skulle verkligen behöva ha hem nån homestylist och få råd för det står i helt still i våra huvud här hemma

• MiaP

Ta ett foto och sätt in här så ska du se att du kommer att få mängder med tips!

Jo, lite måste man ju få det att gå ihop. Kanske inte ska ha grönt i hallen, rosa i trappan och orange på övervåningen

• Simben
    MiaP skrev 2009-02-27 09:40:15 följande:
    Ta ett foto och sätt in här så ska du se att du kommer att få mängder med tips!Jo, lite måste man ju få det att gå ihop. Kanske inte ska ha grönt i hallen, rosa i trappan och orange på övervåningen
    okej..det ska jag fixa
  • Njord

måla istället, ta samma färg på trappan, använd schabloner som bård längst upp på väggarna och samma schabloner fast mindre i på de ytor som syns när man står framför trappan alternativt samma färg i schablonerna på ytterkanten av trappstegen (som typ varning: här slutar steget) + samma färg på räcket

jag har bekanta som gjort så och det är urläckert!

• Pappa G

De två vanliga vägarna är väl antingen att undervåningens färg följer med trappan upp till tak (som beskrivits tidigare i tråden) eller också kan man sätta en liggande trälist i nivå med undervåningens tak, och dela ytan på så sätt.

Svar på tråden Hur göra med tapet i hall med trappa?