• Tigerunge

Sugarpaste är ju så vidrigt äckligt.

Nu blir jag väl påhoppad, men får jag bli det då.
    Det finns några tårttrådar här på fl och jag älskar att baka så jag har kikat in i dem några gånger.
    Men allt verka handla om sugarpaste hit och sugarpaste dit, men allvarligt talat, roterar hela världen runt sugarpaste eller?
    Visst kan man få en tårta att se läcker ut med hjälp av detta, men det smakar ju bara socker.
    Finns det ingen som bakar tårtor med annan yta (kanske chokladkräm eller vanlig marsipan)?
    Många gillar sugarpaste för att den är kritvit, men det finns marsipan idag som är nästan så vit som bagerierna har och dessutom mycket godare.

• Svar på tråden Sugarpaste är ju så vidrigt äckligt.
  • lightfish

Nu är ju inte jag någon tårtbakare eller bakar överhuvudtaget men det är ganska många som inte äter marsipan/tål marsipan.... Så sugarpaste blir ju ett bra alternativ ur den aspekten.

• Juniphé

Jag tror att anledningen till att man faktiskt vill ha sugarpaste istället för marsipan är att marsipanen smakar mkt i sig, till skillnad mot SP.
    I SP-tårtorna låter man ofta fyllningen stå för smakupplevelsen.

Jag gillar båda varianterna... fast jag kan inte med dom där fusk-fyllningarna gjorda på pulver. Såna "mousser" smakar skit.

• Vaniljlatte

Är inte SP lite hårdare med än marsipan? Är inte heller någon tårtexpert, men när vi skulle beställa tårta till dotras namnkalas, så kunde han inte göra så mycket dekorationerna på själva tårtan för det skulle inte hålla (sa han eller så kunde han inte!) på vanlig marsipan, och han sa också att sp inte är så gott..

hade dock köpt en tung tårtdekoration och den kunde inte ens stå på tårtan sen (med lock av marsipan)

• Tigerunge

Under min utbildning till konditor så fick jag möjlighet att smaka på så oerhört goda saker så jag vet att det är inte så svårt att få en tårta att bli god, men så var jag på ett bröllop nyligen där tårtan smakade...tja, plast. Då var det sugarpaste och nån pulvermousse, blääk.

• Ilonasmamma

alltså ska man göra en god tårta så finns inga genvägar.

så bäst är att göra allt från grunden. och använder man sugparpaste så får man se till att själva fyllningarna o botten smakar kanon om man nu inte gillar SP.

annars gillar jag marsipan lock som sjutton!! brukar göra princess tårta...tycker aldrig det blir gammalt.

min pappa bakar de glutenfria bottnarna sen lägger jag ihop

men ibland är det kul o prova med lite olika saker i.

SP är ju bra om man vill ha "neutral" smak på ytan.

• carolinae

Man kan ju göra någon slags "pasta" att göra tårtlock av Marsmallows (eller hur det nu stavas). Det borde ju inte ha någon stark smak i alla fall...

• M C

Jag håller med, något så vidrigt som den pastan! *blö*

• Juniphé
    carolinae skrev 2009-02-27 20:51:43 följande:
    Man kan ju göra någon slags "pasta" att göra tårtlock av Marsmallows (eller hur det nu stavas). Det borde ju inte ha någon stark smak i alla fall...
    MMF ja. DET är faktiskt gott tycker jag Den brukar jag göra ibland (OK, ljuger lite... ibland = för snart 2 år sen )
    Men den är enkel och framför allt smakar det godis
  • littlepixiegrl
    Juniphé skrev 2009-02-27 21:06:26 följande:
    MMF ja. DET är faktiskt gott tycker jag Den brukar jag göra ibland (OK, ljuger lite... ibland = för snart 2 år sen )Men den är enkel och framför allt smakar det godis
    Var finns det recept på det? Har inte hört om det innan, men det låter ju gott ju  Skrattande
    @-`-,-- lillploppen i magen, BF 19 maj --,-´-@
Svar på tråden Sugarpaste är ju så vidrigt äckligt.