• Snowstorm

Hur blir man medlem i Star Alliance???

Det är ju 21 flygbolag som ingår i Star Alliance, och flyger man med nåt av dem bolagen o är medlem i dessa separat så får man ju poäng. Men hur blir man medlem i Star Alliance? Är väl smidigare att vara medlem där o sen använda ett och samma medlemsskap hos alla flygbolag som ingår i alliansen. Har tittat på Star Alliances hemsida men hittar inte var man blir medlem?

• Svar på tråden Hur blir man medlem i Star Alliance???
  • Maria40

SAS är en av dem, gå in på SAS hemsida och bli medlem.

• Snowstorm

Ja jag vet, men om jag sen ska åka med tex Air china så måste jag ju bli medlem hos dem med. Istället för att bli medlem i varenda bolag enskilt så undrar jag om man inte kan bli medlem bARA hos Star Alliance o slippa alla separata medlemsskap?

• Maria40

Jag har SAS-medlemskort. Om jag flyger med något annan bolag inom Star Alliance så visar jag upp mitt SAS-kort, de "drar" kortet i sin maskin och vips så får jag poäng på mitt kort även för den flygningen.

Har gjort så många gånger med olika flygbolag - har aldig varit några problem. Fast det är klart poängen hamnar ju på SAS-kortet, vilket iofs passar mig bra.

• Maria40

Det behövs ganska många poäng för att man ska kunna använda dem till något vettigt så det är bättre tycker jag att de är samlade hos ett bolag där man sedan kan välja på att omvandla poängen till resor eller bättre säten.

• Drakfisk

Alltså grejen med de här star alliance och one world-samarbetet för de olika flygbolagen är ju att kunderna kan vara medlemmar i då t.ex. SAS stamkundssystem, och använda sitt sas-kort på ALLA flygbolag som ingår i star alliance.

Man måste inte ha varje flygbolags kort, utan man använder samma kort hos alla. Huvudsaken för bolagen är ju att man koncentrerar sitt flygande till deras program (t.ex. star alliance). Flygbolagen har fattat att det är bättre för dem att ingå i ett samarbete som gör att kunderna kan välja att flyga med vilken samarbetspartner som helst och ändå få poäng, än att stå utanför och bara belöna sitt eget bolags kunder.

(virrigt förklarat, men jag hoppas ni förstår vad jag menar).

• Drakfisk

Ett förtydligande: har man SAS-kort är man automatiskt medlem i Star alliance. Man behöver inget speciellt kort för det.

• Tigerwoman

Nej, nej, så är det inte Chocolate. Man ansöker om medlemsskap/kort hos t ex SAS, sedan använder man det kortet/kortnumret när man flyger med Air China och så får man poäng där också. Man behöver bara ett kort, dvs ett medlemsskap!

Svar på tråden Hur blir man medlem i Star Alliance???