• tjulle23

Klädsel 14åring

Vad brukar ni klä era söner i för kläder vid diverse fester/middagar, jul och nyårsafton och bröllop (klädkod, annat)? Han klär sig så fult, bara i t-shirt och jeans varje gång! Vad ska jag göra? Vilka kläder tycker ni han ska ha?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-17 14:47:42:
    Vilken sorts skjortor enfärgade eller mönstrade? Mönstrade tycker jag personligen är fula!

• Svar på tråden Klädsel 14åring
  • bjden

När vi gifte oss förra året så fick sonen (15 år) ha ett par snygga byxor som vi köpte till honom. Till det en snygg skjorta och "finskor" som han lånade av mig. Vi accepterar gympadojor om de är fina (hela/rena) och vid vissa tillfällen även jeans men de ska vara snygga. En snygg t-shirt är oxå ok eller en sjysst skjorta. Det går att hitta skjortor som även grabbarna i den åldern tycker är ok. Är det klädkod så är det bara att rätta in sig i ledet även om man är 14 år eller stanna hemma. När det gäller skorna så kan ett par gympadojor vara ok bara de är knutna, nu för tiden ska de ju alltid ha dem oknutna med snören hängande....

• mia1980

Jag har själv ingen tonårig son än men min pojkväns lillebror är 15.
    Han får snällt dra på sig snygga jeans och en skjorta, är det klädkod då är det det som gäller annars så får han inte gå.
    Skor får han ha hela/rena gympadojjor om han har jeans eller finskor om det är kostym.

När jag själv var i den åldern var det till att klä sig fint eller stanna hemma som gällde. Det var bara att göra som mamma sa. Även min slarvige bror fick klä sig med hela/rena kläder när det var fest.

Tycker att det tillhör vett och etiket att klä sig snyggt om det är fest. Det gäller ALLA åldrar. Min 2½ åring har finbyxor och skjorta när det fest. Det kommer alltid att vara så för honom, det är liksom viktigt att visa upp bra beteende om man vill få ett bra rykte, lika bra att göra det från början.

Ett tips är att själv får bestämma vilken skjorta han ska ha. Det finns super tuffa skjortor på Jack ´n Jones, Brothers. Kanske är lättare om han själv får bestämma lite av sin klädsel och då trivs i det bättre.

• tjulle23

Han har ungefär storlek 160/170 cl!

Vi är bjudna på ett bröllop med frack som klädkod ska han ha det även fast han bara e 14 ?

• MrsC

Såhär skriver Magdalena Ribbing i DN apropå klädkod "Kavaj" och tonåringar:

"Fråga: Vi är bjudna på bröllop på nyårsafton, med klädsel "kavaj". Vår son, 13 år, ska också vara med. Men, vad ska han ha på sig? Kostym känns ju lite överdrivet kanske på en kille på gränsen till tonåring...

Svar: Barn och yngre tonåringar som kläs upp i festfina vuxenkläder kan lätt se ganska utklädda, nästan löjliga ut. Det räcker utmärkt för en 13-åring med mörka byxor, helst inte jeans, en vit skjorta och varför inte en vacker väst - det har jag noterat flera gånger i stället för kavaj, och det har sett mycket bra ut. "

Personligen skulle jag tolka det som att ungefär motsvarande skulle gälla vid frackbröllop, även om det egentligen inte riktigt är samma sak.... Enklast är dock att ringa och fråga brudparet!

• tjulle23

Vadå löjligt? Det gör det väl inte det ser ju bara snyggt ut!

• MrsC

Nja, löjligt vet jag inte, jag tror nog jag tycker att det är ganska snyggt (eller gulligt om barnen är väldigt små), men frågan är om barnen är lika nöjda...?

• bjden

Är det någon speciell tillställning just nu som det ska handlas till?

• väntar o längtar

Gå ner på stan med sonen och se vad han själv skulle välja. Utifrån det kan du "öka på finhetsgraden" om så krävs.

Men generellt skulle jag nog satsa på en snyggare modern byxa i svart/grått/beige/brunt och en schysst skjorta till. Till byxan bör det nog kunna funka med en snygg t-shirt/pike om det ska vara lite "mellanfint" och till skjortan kan han ha jeans om han ska med på nåt lite enklare.

Jag skulle inte tvinga på honom en slips om det inte var en superfin tillställning där frack är anmodat.
    Köp även en snyggare nätt sneakersvariant i brunt/svart (Jack & Jones har en billig som skulle kunna funka) alternativt en snyggare "vanlig sko" i skinn.

Men vikigast av allt är att sonen din måste få vara med och bestämma och låt det vara lite tufft - men städat.

• tjulle23

Jag tänker på till jul och ett mörk kostym bröllop!

• uniMog

Ett par snygga byxor (lite finare svarta jeans tex) och en skjorta tycker jag är lagom på barn.

och snygga skor, inte skitiga vita jympadojjor men kanske en lite sportigare finsko eller en snygg sneaker

• uniMog

skjorta skulle jag låta sonen välja själv så länge den ser hyfsat proper ut.

• mia1980

Svar på TS tilläggskomentar: Mönstrade är det som är mode nu så det vill han säkert ha. Inte jättemönstrade men det finns ju de skjortor med bara lite ränder i annan färg eller en som är (hur ska jag förklara detta) små sydda detaljer i samma färg som själva skjortan.
    Du kan ju ta med dig sonen till butiken och sedan fråga där vad dom tycker och vad som gäller, då kan han ju även prova en massa och välja ibland.

Svar på tråden Klädsel 14åring