• Luddiludd

Förskola Björkekärr i Göteborg?

Hej!

Vi bor på Guldheden i Göteborg och dottern, 2,5 år, älskar sitt dagis där. I vår kommer vi att flytta till Robertshöjd i Björkekärr och är så himla osäkra på vilken förskola vi skall söka. Vi skall bo i ett av de små tegelradhusen, så Smörslottet är väl närmast - har någon erfarenhet av det? Och hur är det med Smörslottsgatan 22? Eller någon av de andra förskolorna? Vilka regler har man för 15-timmarsbarn? Är det ovillkorligen 3 h /dag som gäller i hela Härlanda? Hjälp en vilsen själ!

• Svar på tråden Förskola Björkekärr i Göteborg?
  • moohl

Hej! Här är en från Björkekärr!
    Vår son går på Smörslottet och vi är mycket nöjda! Tyvärr är det 3h på 5 dagar som gäller, benhårt!!!
    Sen kan det ju så klart skilja avdelningar emellan vad man tycker om verksamheten men över lag tror jag de flesta är mycket nöjda! Det finns en "storbarnsavdelning" med 35 barn (tror jag) i gruppen, där de arbetar mycket med att dela in barnen i smågrupper efter ålder. Och så finns det två avdelningar med ca 18 barn i gruppen. Alla avd är 1-5 år.
    Till Smörslottet är kötiden ca 1 år som det ser ut nu... En populär förskola!

Det är inte alla förskolor i Härlanda som har 3h på 5 dagar, det är olika
    Lycka till med flytten!

• Fjuppan

Jag har barn på Vidkärrs Montessoriförskola nere på Helleforsgatan. En bit att ta sig, men väl värt det. Tyvärr har de lååååång kö...en kompis till mig har stått i kö för sin son i över ett år nu. Det är en personaldriven förskola som har allt man önskar och lite till. Det känns familjärt och mysigt och lokalen är en stor herrgård. Har man väl fått in en fot där vill man aldrig därifrån!

• Luddiludd

Hej!

Det verkar ju som om ni är jättenöjda båda två. Har förstått från kö-tanten på SDN Härlanda att Smörslottet är väldigt populärt men dessvärre är det ju den förskolan som vi kommer att bo absolut närmast. Här har vi exakt 100 m till dagis, vi är bortskämda Har ni hört något om Torpet vid Östra eller Smörslottsgatan 22? Har de OK rykte? Vi skulle tydligen kunna få plats på någon av dessa redan till hösten. Lillan trivs super på sitt nuvarande dagis så om de bägge inte verkar OK så får vi nog tänka oss att köra tvärs över stan till nästa vår när hon kan få plats på Smörslottet...

Tack på förhand, behöver all hjälp jag kan få!

• Fjuppan

Torpet är (var i alla fall förr) en allergisförskola som haft enormt dåligt rykte. Säkert pga personal som inte var bra och som förmodligen inte är kvar idag, men jag skulle inte sätta mina barn på den förskolan. Smörslottsgatan 22 vet jag inget om...

• moohl

22:an har jag bara hört av en annan förälder att hon tyckte det var bra.

• Veeroo

Vi ska flytta till Björkekärr 1 april och har sökt till Smörslottet, Smörslottsgatan 22 och Fräntorpsgatan, hoppas på att få Smörslottsgatan 22 har hört av en att det ska vara bra även om det ligger vi dom tråkiga höghusen , står som 1:a till Smörslottet för det ligger närmast där vi ska bo men det verkar helt kört till hösten så. Sen har vi tagit kontakt med ett par kooperativ som vi ska kolla upp mer om dom verkar bra, Ur och Skur-dagiset (som verkar ha lång kö) och Filuren (som inte verkar ha nån kö alls).

• 157

Glada Timmar på Bögatan har också gott rykte.
    Ett litet kooperativ där man är ute mycket. 3,5 timmar om dagen.

Svar på tråden Förskola Björkekärr i Göteborg?