• Anonym

Överklaga godkänd föreläggande av ordningsbot. Hjälp, tack!

För ett par dagar sen åkte jag dit för fortkörning. Körde 40 km/h på 30-väg. När jag blev invinkad blev jag så paff att jag bara höll med och godkände och skrev på allting polisen ville och jag vet ju att det inte gick i 30 km/h så vad hade jag att sätta emot? Jag vet att jag sa till polisen att jag inte hade en aning om att det faktiskt var 30-väg just där men han svarade bara med att "det är 30 i hela stadskärnan vetu". Hur f***n ska man veta var gränsen till stadskärnan går för jag var absolut inte mitt inne i stan när detta hände! Nu när jag har hunnit tänka lite och nött just det där att jag inte hade en aning om vilken begränsing det var, så har jag kommit fram till att det inte sitter EN enda 30-skylt på hela den vägen jag körde (inte heller någon skylt om tättbebyggt område). Startade hemifrån och hann med en utfart och en korsning innan jag blev invinkad och där SKA det ju stå skyltar, eller hur? Jag gick t.o.m. ut och tittade efter den exakta vägen jag körde och nope, inga skyltar.

Problemet är ju att jag som sagt skrev under boten och därmed godkände den så nu om jag ska överklaga måste det gå till domstol (enligt polisens hemsida). Vilket jävla bök! Går det att sköta smidigt? Någon som gjort detta förut?

Väldigt tacksam för alla svar!

(Äger ingen fungerande telefon för tillfället då mobilen gått sönder och hemtelefonen inte existerar, därför jag frågar här i första hand.)

• Svar på tråden Överklaga godkänd föreläggande av ordningsbot. Hjälp, tack!
  • Anonym (malin)

Även om du inte hade godkänt det hade det gått till domstol. Läs vad som står på hemsidan. Där har du rätt info.

• Anonym
    Anonym (malin) skrev 2009-02-27 14:19:38 följande:
    Även om du inte hade godkänt det hade det gått till domstol. Läs vad som står på hemsidan. Där har du rätt info.
    Tack för ditt svar! Det visste jag inte. Ska läsa på hemsidan, vems hemsida menar du? Domstolens eller polisens?
  • sasssyy

dET ÄR din skyldighet att hålla koll när du kommer ut ur stadskärnan.. det är alltid skyltat när du kör IN och när du kör UR stadskärnan.. när du kär IN är det vanligtvis en vit skyld med svart siluett av en stadsbild... när du kör UT samma skylt med ett streck över.. rött om jag inte minns fel.. du KAN inte skylla på att du inte visste för det är din plikt som förare och körkortsinnehavare att hålla reda på

• Anonym
    sasssyy skrev 2009-02-27 14:54:16 följande:
    dET ÄR din skyldighet att hålla koll när du kommer ut ur stadskärnan.. det är alltid skyltat när du kör IN och när du kör UR stadskärnan.. när du kär IN är det vanligtvis en vit skyld med svart siluett av en stadsbild... när du kör UT samma skylt med ett streck över.. rött om jag inte minns fel.. du KAN inte skylla på att du inte visste för det är din plikt som förare och körkortsinnehavare att hålla reda på
    Tack för ditt svar! Några tättbebyggtområde-skyltar (som du beskrev) sitter det inte i hela city så några såna kan jag inte leta efter.

Men jag förstår hur du menar och det stämmer alldeles säkert, men den regeln låter korkad enligt mig :/ Om man tar mig och det som hände som exempel:

Jag befann mig i stan, skulle låna bilen jag körde, gick ca 200 m för att hämta den där den stog parkerad och skulle köra UT den från stan där jag inte ofta kör, körde alltså aldrig IN den och såg därmed inga skyltar. Att man då bara ska veta begränsningarna tycker jag är hur knäppt som helst. Jag kan ju ha blivit inkörd med helikopter från Frankrike och inte haft en aning om vilka regler som gäller var (extremt exempel), men då ska man alltså ringa polisen/kommunen för att ta reda på hur snabbt man ska köra på exakt vilka vägar? Åååh, vem gör det då? Nej, hädanefter ska jag alltid ligga och krypa i 30 km/h för att inte riskera att köra för fort "inom stadskärnan".

(Ursäkta, inget menat mot det du skrev och du behöver såklart inte svara på frågorna, skriver mer generellt, blir bara så himla förvånad över att man förväntas "bara veta" allting, varför tillverkas det ens skyltar liksom...?)
  • sasssyy

Jaa fast om du har blivit influgen med helikopter från Frankrike så är det iaf din plikt att ta reda på och lära dig trafikreglerna INNAN du kör iväg i en bil....korkat kanske du tycker men jag tycker det är ganska skönt för hur i hela friden ska polisen kunna veta vilka som verkligen inte har en aning och vilka som helt enkelt fejkar för att slippa ansvar???

Sen är det inte frågan om "vem som gör det".. gör man fel så gör man fel... alla gör misstag.. och du.. ligg inte o krypkör för du kan få böter för det också.. om du går in på VVs hemsida finns det massa intressanta sidor där du kan lära dig regler på.

Det är också varje körkortsinnehavares plikt att faktiskt hålla koll på den sidan då det sker ändringar i regelverket med jämna mellanrum och alla ändringar flashas ju inte på nyheterna.. det handlar helt enkelt om att ha körkort innebär ett ansvar och ett ständigt lärande som fortsätter även efter det att man har klarat teorin.

Däremot. så förstår jag att du tycker det är surt och att det är trist och ganska överjävligt just nu.. men.. ibland är det så. Du kommer aldrig vinna om du överklagar, däremot kan det komma att kosta dig ännu mer pengar

• Anonym
    sasssyy skrev 2009-02-27 15:23:08 följande:
    Jaa fast om du har blivit influgen med helikopter från Frankrike så är det iaf din plikt att ta reda på och lära dig trafikreglerna INNAN du kör iväg i en bil....korkat kanske du tycker men jag tycker det är ganska skönt för hur i hela friden ska polisen kunna veta vilka som verkligen inte har en aning och vilka som helt enkelt fejkar för att slippa ansvar???Sen är det inte frågan om "vem som gör det".. gör man fel så gör man fel... alla gör misstag.. och du.. ligg inte o krypkör för du kan få böter för det också.. om du går in på VVs hemsida finns det massa intressanta sidor där du kan lära dig regler på.Det är också varje körkortsinnehavares plikt att faktiskt hålla koll på den sidan då det sker ändringar i regelverket med jämna mellanrum och alla ändringar flashas ju inte på nyheterna.. det handlar helt enkelt om att ha körkort innebär ett ansvar och ett ständigt lärande som fortsätter även efter det att man har klarat teorin.Däremot. så förstår jag att du tycker det är surt och att det är trist och ganska överjävligt just nu.. men.. ibland är det så. Du kommer aldrig vinna om du överklagar, däremot kan det komma att kosta dig ännu mer pengar
    Ja verkligen överjävligt, speciellt eftersom jag blev arbetslös innan jul och inte har flera tusen till övers just nu  Jag förstår hur du menar, men tycker bara det verkar så mycket smidigare att bara sätta upp skyltar som alla kan se.

Men men, det är la tyvärr bara att betala och se "glad" ut.
  • sasssyy

du behöver ju inte se glad ut... fast det underlättar kanske

förstår hur du känner.. det ÄR surt.. böter är aldrig kul även om man varit väl medveten om att man gjort fel... men våren verkar iaf vara på väg..alltid något att glädjas åt i allt elände

• Anonym
    sasssyy skrev 2009-02-27 16:27:28 följande:
    du behöver ju inte se glad ut... fast det underlättar kanske förstår hur du känner.. det ÄR surt.. böter är aldrig kul även om man varit väl medveten om att man gjort fel... men våren verkar iaf vara på väg..alltid något att glädjas åt i allt elände
    Så sant, så sant! :)
  • mittenavapril

Ett godkänt (underskrivet) föreläggande gäller som en lagakraftvunnen dom.

• Anonym
    mittenavapril skrev 2009-02-28 20:28:35 följande:
    Ett godkänt (underskrivet) föreläggande gäller som en lagakraftvunnen dom.
    Precis. Men det står även på polisens hemsida om du fortsätter läsa och som jag nämnde i TS att man kan överklaga. Dock inte hos polis utan i domstol. "Ett godkänt föreläggande kan endast undanröjas av domstol." - från polisens hemsida.
  • mittenavapril

men självklart så måste en "dom" överklagas till domstol. Polisen är inte en dömande myndighet.

Anonym skrev 2009-03-01 15:17:22 följande:
    Precis. Men det står även på polisens hemsida om du fortsätter läsa och som jag nämnde i TS att man kan överklaga. Dock inte hos polis utan i domstol. "Ett godkänt föreläggande kan endast undanröjas av domstol." - från polisens hemsida.
Svar på tråden Överklaga godkänd föreläggande av ordningsbot. Hjälp, tack!