• Anonym

Mitt barn på 3½ år pratar inte tydligt

JAG/VI tycker iaf hon har utvecklas MYCKET sen hon började på dagis men jag får höra ofta "Oj kan inte ert barn prata rent" och att det ska till talpedagog osv.

Alla banr är ju olika har jag fått lära mig eller måste alla barn i den här åldern prata flytande rent?

• Svar på tråden Mitt barn på 3½ år pratar inte tydligt
  • Annielara

Absolut inte! Jag har en flicka som är tre och ett halvt och alla runt omkring förstår henna, men visst har hon "talfel". Exempelvis säger hon "tolalletten" istället för toaletten, det tillkommer en extra stavelse i vissa ord, gärna "l".

Det är väldigt charmigt!

• Anonym

Annielara skrev 2009-02-27 13:01:59 följande:

Absolut inte! Jag har en flicka som är tre och ett halvt och alla runt omkring förstår henna, men visst har hon "talfel". Exempelvis säger hon "tolalletten" istället för toaletten, det tillkommer en extra stavelse i vissa ord, gärna "l". Det är väldigt charmigt!
    Min har ju svårt med "R" tex så ska hon säja "rum" blir det "Lum".

Och vi provar allt med läsning,talar rent som dom sagt osv,men vissa tar det väl längre tid för?
  • Vhilma och Victor

Min dotter som är 4 säger "Poletten" istället för toaletten. Vi är under utredning och ska så småningom få komma till pedagog, men det är lång väntetid. Har i alla fall varit på hörselkontroll, som gick åt skogen! Hon visade inte ens öronen!
    Har du varit på hörselkontroll, för oftast så börjar man där då hon kanske inte hör hur ni/andra mfl. uttalar orden?

Men nu för tiden tycker folk att ungarna SKA prata rent så fort de börjar tala... Dagens samhälle....

• Anonym

Vhilma och Victor skrev 2009-02-27 13:05:09 följande:

Min dotter som är 4 säger "Poletten" istället för toaletten. Vi är under utredning och ska så småningom få komma till pedagog, men det är lång väntetid. Har i alla fall varit på hörselkontroll, som gick åt skogen! Hon visade inte ens öronen!Har du varit på hörselkontroll, för oftast så börjar man där då hon kanske inte hör hur ni/andra mfl. uttalar orden?Men nu för tiden tycker folk att ungarna SKA prata rent så fort de börjar tala... Dagens samhälle....
    Jo jag vet och kan bara hålla med. Så va det aldrig förr att dom MÅSTE prata rent.
  • Vhilma och Victor

Anonym skrev 2009-02-27 13:06:38 följande:

Vhilma och Victor skrev 2009-02-27 13:05:09 följande:
    Jo jag vet och kan bara hålla med. Så va det aldrig förr att dom MÅSTE prata rent.
    Nä precis! Allt ska vara perfekt i dag...
    Men sakta men säkert så pratar vår dotter mer och mer rent. Ibland får vi påminna henne om vad det heter och då säger hon som hon ska. Pizza sa hon pista förut och helt plötsligt en dag så kom hon till mig och sa "Vill du höra vad jag kan säga? Pizza!" Så då kom hon på det själv! Och så har hon lite problem med r och s men som sagt det kommer sakta men säkert!
    Så låt det ta tid!
  • X1C

Min pojke är i samma ålder och han är oxå "sen" i talet och prata inte rent. Men dom flesta förstår han oftast.

Jag ser inte de som någon panik sitution direkt och inte dagiset heller.

Ska diskutera detta igen på nästa utv samtal på dagis. Och då blir de eventuellt att man få gå till en tal pedagog med han.

• Annielara

Ja, visst tar det längre tid för en del. Min flicka säger "lekjum" istället för lekrum. Jag vet många som pratar otydligt och är lika gamla. En kille som är ett år äldre fick gå på utredning och har fått komma till talpedagog men där förstår ingen utom hans föräldrar och dagmamman vad han säger.

Förresten pratar jag smålandska här i Skåne och den blandningen under uppväxten kan väl få vem som helst att j:a på r:en .

Min flicka började prata rikigt tidigt och har ett stooort ordförråd. Kanske jag hade funderat mer på detta om något annat utöver r och extra l felat.

• bonnieloveskim

er flicka e faktikst bara 3½ å man kan inte kräva att de ska prata rent då.
    Min son på 3½ har precis börjat prata långa meningar å kommit igång ed pratet på ritkigt å det är många ord som inte ens jag försår än utan då gissar jag många ggr tills polletten faller ner men en del är så svåra att jag inte kommer ihåg dem nästan gång.

Själv så hade jag svårt att säga vissa ord som trottoar å det minns jag tom att jag sa fel.
    En del ord är svåra och det är inte mycket att göra.

Min 4åring har svårt med sk-ljud å sj-ljud som skinka å sju hon sa hinka å hu men jag lärde henne säga schinka å schu ist då hon kan säga tjuvar.. men det är svårt å INGEN fröken på hennes avdelning har klagat på henne å jag hör andra som pratar mycket värre än vad hon gör men det kommer ju.

Om du är orolig att din barn inte ska göra sig förstådd för att kunna prata med kompisar å framföra sina åsikter.. att man inte förstår något av det hon säger. ja då ska du till talpedagog eller logoped.
    Men om du känner dig säker på att hon gör sig förstådd bland sina komisar å att fröknarna faktikst förtår henne.. då kan du känna dig lugnare.

• Anonym

Vhilma och Victor skrev 2009-02-27 13:09:33 följande:

Anonym skrev 2009-02-27 13:06:38 följande:
    Nä precis! Allt ska vara perfekt i dag...Men sakta men säkert så pratar vår dotter mer och mer rent. Ibland får vi påminna henne om vad det heter och då säger hon som hon ska. Pizza sa hon pista förut och helt plötsligt en dag så kom hon till mig och sa "Vill du höra vad jag kan säga? Pizza!" Så då kom hon på det själv! Och så har hon lite problem med r och s men som sagt det kommer sakta men säkert!Så låt det ta tid!
    Samma här med r och s men r är värst för henne.
  • Vhilma och Victor

Vi försöker med ramsor och så ibland.
    Tex. Rida, rida ranka mm.

• Anonym

Annielara skrev 2009-02-27 13:14:22 följande:

Ja, visst tar det längre tid för en del. Min flicka säger "lekjum" istället för lekrum. Jag vet många som pratar otydligt och är lika gamla. En kille som är ett år äldre fick gå på utredning och har fått komma till talpedagog men där förstår ingen utom hans föräldrar och dagmamman vad han säger.Förresten pratar jag smålandska här i Skåne och den blandningen under uppväxten kan väl få vem som helst att j:a på r:en .Min flicka började prata rikigt tidigt och har ett stooort ordförråd. Kanske jag hade funderat mer på detta om något annat utöver r och extra l felat.
    Bor ju också i skåne så där e ju lite annat
    Men man blir fasen smått irreterande på folk som höjer ögonbrynen för att inte barnen kan tala i klartext hela tiden. Folk verkar glömma att dom bar faktist är småbarn
  • Boel1

Min äldsta flicka kunde inte säga "r" förrän hon var ungefär 5 år. Hennes lillasyster blir tre år om 6 veckor och pratar inte alls rent, det är mest vi i familjen som förstår henne.
     Vem är det som tycker att hon ska till talpedagog?

• Anonym

bonnieloveskim skrev 2009-02-27 13:28:13 följande:

er flicka e faktikst bara 3½ å man kan inte kräva att de ska prata rent då.Min son på 3½ har precis börjat prata långa meningar å kommit igång ed pratet på ritkigt å det är många ord som inte ens jag försår än utan då gissar jag många ggr tills polletten faller ner men en del är så svåra att jag inte kommer ihåg dem nästan gång.Själv så hade jag svårt att säga vissa ord som trottoar å det minns jag tom att jag sa fel.En del ord är svåra och det är inte mycket att göra.Min 4åring har svårt med sk-ljud å sj-ljud som skinka å sju hon sa hinka å hu men jag lärde henne säga schinka å schu ist då hon kan säga tjuvar.. men det är svårt å INGEN fröken på hennes avdelning har klagat på henne å jag hör andra som pratar mycket värre än vad hon gör men det kommer ju.Om du är orolig att din barn inte ska göra sig förstådd för att kunna prata med kompisar å framföra sina åsikter.. att man inte förstår något av det hon säger. ja då ska du till talpedagog eller logoped.Men om du känner dig säker på att hon gör sig förstådd bland sina komisar å att fröknarna faktikst förtår henne.. då kan du känna dig lugnare.
    Man förstår henne iaf jag och mannen till 90% och hon har ju vänner på dagis och fröknarna förstår de mesta också vad dom sagt,men det är hur hon utalar det hela antar jag osv.
    Våran tant på bvc sa det här redan då hon var 2 år fylda precis "Jag förstår inte ett skvatt vad hon säjer". Mycket nedlåtande kärring (Ursäkta men jag hatar henne och bara beklagar sig på vårt barn)
  • Anonym
    Boel1 skrev 2009-02-27 13:40:45 följande:
     Min äldsta flicka kunde inte säga "r" förrän hon var ungefär 5 år. Hennes lillasyster blir tre år om 6 veckor och pratar inte alls rent, det är mest vi i familjen som förstår henne.  Vem är det som tycker att hon ska till talpedagog?
    bvc och dagis sammarbetar ju då vårt barn är på stimmulansplats på dagis och bvc tanten har varigt den mest nedlåtande i ALLA lägen.
  • Boel1

Tycker det är för tidigt att säga att det behövs talpedagog än, tycker man kan vänta till 4 år i alla fall, det hinner hända mycket på ett halvår.
     Finns inte talpedagog kopplad till dagis som skulle kunna göra en snabb bedömning av hennes tal?

• bonnieloveskim

men.. ja jag e helt mållös...
    mi son som e 3½ nu.. när han var 2½ så sa han inget.. han peka skrek.. å jag fick tjata mig till en tid till logopeden.
    BVC ansåg att det kommer men visst kan jag få en tid om jag absolut ville.. å jag ville det absolut sa jag.. då fick jag en remiss dit. Men inget va fel ;) nu inte ens ett år senare så pratar han långa meningar masor av meningar berättar saker å hur han kännerå vill å allt det jag sknade han sa inget förut. Jo han kunde säga aj ont fingret typ.

Han pratar definitivt inte rent.. han var på återbesök hos logopeden mitt X ville dit fast jag redan hade sagt att jag hade blivit så lugn nu.. logopeden ringde sen å berättade att hon var jättenöjd med han han pratar som attan.. nämnde inte ett ord om att han inte pratar rent tanken har aldrig slagit mig att man skulle klanka ner på det.

Men alltså.. vem förstår en 2åring så himla bra av de som inte känner barnet? Jag förstår mina egna barn kan man kräva att alla ska förstå dem?

Nä säg till din bvc-tant (kärring) att ingen har klagat på henne dagis å kompisar förstår henne.
    En del bvc tanter anser att barn SKA krypa vid en viss ålder å så.. alla barne olika så är det bara

• Lincon

Min lillebror pratade inte heller rent, jag fick alltid tolka åt mina föräldrar vad han menade. Han gick hos talpedagog tills han var 8 år har jag för mig.

Idag är han 21 och pratar rent utan problem sedan långt tillbaka och läser till spelprogrammerare på högskolan.

• Anonym

bonnieloveskim skrev 2009-02-27 13:51:19 följande:

men.. ja jag e helt mållös...mi son som e 3½ nu.. när han var 2½ så sa han inget.. han peka skrek.. å jag fick tjata mig till en tid till logopeden.BVC ansåg att det kommer men visst kan jag få en tid om jag absolut ville.. å jag ville det absolut sa jag.. då fick jag en remiss dit. Men inget va fel ;) nu inte ens ett år senare så pratar han långa meningar masor av meningar berättar saker å hur han kännerå vill å allt det jag sknade han sa inget förut. Jo han kunde säga aj ont fingret typ.Han pratar definitivt inte rent.. han var på återbesök hos logopeden mitt X ville dit fast jag redan hade sagt att jag hade blivit så lugn nu.. logopeden ringde sen å berättade att hon var jättenöjd med han han pratar som attan.. nämnde inte ett ord om att han inte pratar rent tanken har aldrig slagit mig att man skulle klanka ner på det.Men alltså.. vem förstår en 2åring så himla bra av de som inte känner barnet? Jag förstår mina egna barn kan man kräva att alla ska förstå dem?Nä säg till din bvc-tant (kärring) att ingen har klagat på henne dagis å kompisar förstår henne.En del bvc tanter anser att barn SKA krypa vid en viss ålder å så.. alla barne olika så är det bara
    Hon va tidig med annat tex krypa,åla,hålla upp huvudet och sånna saker det e just talet som kommer efter lite.
    När en annan va mindre elelr äns småsyskon va det aldrig tal om att barn skulel va såhär snabba. Då tog man det i deras fart.
  • Tygtiiger

Anonym skrev 2009-02-27 14:15:07 följande:

bonnieloveskim skrev 2009-02-27 13:51:19 följande:
    Hon va tidig med annat tex krypa,åla,hålla upp huvudet och sånna saker det e just talet som kommer efter lite.När en annan va mindre elelr äns småsyskon va det aldrig tal om att barn skulel va såhär snabba. Då tog man det i deras fart.
    Nå, det där stämmer inte riktigt Ända sedan vi har haft bvc har man gjort språktester och kontroller. På 70-talet hade man våg hemma och vägde före och efter varje amning och tillmatade ungar som inte hade vett att äta tillräckligt, bvc-tanten kom på oväntat besök för att kolla om man hade städat och det var en jämrans koll på pott-träning, nappavänjning etc. Man tog det inte så mycket i ungarnas takt, direkt.
    Språket kollas på fyraårskontrollen på bvc. Om det är för otydligt då eller används på fel sätt så skickas barnet till logoped.
    Det tycker jag är bra! Det är rätt så lätt att åtgärda de flesta talfel och åtgärderna brukar bestå i ramslekar, ljudmemory och andra kul grejer man kan göra med sitt barn.
Svar på tråden Mitt barn på 3½ år pratar inte tydligt