• Sofies värld

Sjukskriven till BF. Men om jag får tidigare???

Hej!

Jag är sjukskriven till BF, den 24 mars. Men vad händer om jag får tidigare? Får jag fortfarande sjukpenning fram till BF och sedan kan jag ta ut FP eller? tänkte nämligen ta ut FP resten av dagarna den månaden.

tacksam för svar! /sofie

Iselines lillebror Tor BF 24 mars
  • Svar på tråden Sjukskriven till BF. Men om jag får tidigare???
  • Muminski

När barnet är fött registreras det och så tar du ut FP from den dagen.

• Hallonmun

Du får ringa in och säga att du fått barn, och begära FP för de dagarna ist.

• frökenanna

skulle tro att du får börja ta av dina föräldradagar om du får före BF, men ring FK och fråga

Lycka till!

• falken

Japp, efter barnets födelse gäller inte din sjukskrivning (om inte sjukskrivningen är för nåt annat än graviditetsåkomma) och du får börja med föräldrapenning.

• Muminski

Sjukhuset registrerar när ett barn föds... så det sköts automatiskt (så var det för mig iallafall) Man får inte vara sjukskriven efter att barnet fötts om inte något hänt under förlossningen som kräver en sjuksrivning, men då får du ju ett annat intyg.

Lycka till

• Vombell

Jag har för mig att du och jag talts vid i en annan tråd ang foglossning? Om man har svår foglossning kan man faktiskt få vara sjukskriven för detta även efter förlossningen om den inte släpper. Dvs om man har kvar sin foglossning och har svårigheter att ta hand om bebis. Då får pappan vara föräldraledig istället.

• Sofies värld

vombell:det stämmer, det är jag. men pappan är redan föräldraledig med barn1 så han är hemma ett litet tag nu.

men kan jag fylla i att jag vill ta ut FP från 24-31 mars och sen om barnet kommer tidigare, kan jag bara ringa in och ändra så jag får för de tidigare dagarna också??? tänkte eftersom man måste fylla i dagarna innan ett visst datum varje månad.

Iselines lillebror Tor BF 24 mars
  • Hallonmun

sofiefitness skrev 2009-02-27 14:01:10 följande:

vombell:det stämmer, det är jag. men pappan är redan föräldraledig med barn1 så han är hemma ett litet tag nu. men kan jag fylla i att jag vill ta ut FP från 24-31 mars och sen om barnet kommer tidigare, kan jag bara ringa in och ändra så jag får för de tidigare dagarna också??? tänkte eftersom man måste fylla i dagarna innan ett visst datum varje månad.
    japp så har jag gjort, det är ju 5v handläggningstid på FP med, och man vill ju inte vara utan pengar, kommer bebisen innan får man lägga till de dagarna i efterhand, det går bra.
  • MrsLi

Du kan vara sjukskriven efter barnets födelse men då måste du intyga att någon annan har hand om ditt barn.
    Jag är sjukskriven fram till juni men har BF 31 mars.
    När jag fått bebisen så ringer jag bara till min handläggare och säger att nu gäller inte sjukskrivningen längre utan att FP sätts in.

Om jag däremot känner mig kass fortfarande (depression, panikångest osv) och inte känner mig förmögen att ta hand om mitt barn, så fortsätter sjukskrivningen.
    Min handläggare på FK tyckte absolut att jag inte skulle låta mina föräldradagar försvinna som dom gjorde med mitt första barn.

• systersandra

Så fort ditt barn föds bryts sjukskrivningen och du får ta föräldrapenning istället,även om det är för tidigt.
    Är det så att ditt barn födds så pass tidigt eller är sjukt och får ligga på neonatalen får du tillfällig föräldrapenning istället.
    Sedan finns det säkerligen speciella fall där sjukskrivningen kvarstår om mamman är jättesjuk och inte kan ta hand om sitt barn. ett kejsarsnitt tex brukar inte innebära att man blir sjukskriven.

Svar på tråden Sjukskriven till BF. Men om jag får tidigare???