Min man är familjens svarta får och har blivit uppfostrad till en känslomässig sten. Hur kan jag hjälpa honom?
Jag får redan nu börja med att ursäkta för ett långt inlägg som jag tror detta kan bli.
Min man är enda pojken i en syskonskara om fyra. Han har en äldre syster och två yngre. Vi har varit tillsammans i tre år. Jag har alltid vetat att han har haft svårt att visa känslor. Har lärt mig att leva med det, även om det fortfarande kan vara svårt när man måste "veta" att han älskar mig, eftersom han så ytterst sällan klarar av att visa det.
Det är först på senare tid det till fullo har gått upp för mig hur särbehandlad min man är i familjen. Alla systrarna får t.ex allt de pekar på medans det verkligen tog emot att låna honom 7000 kr när vi skulle köpa vårt hus. I julas fick den äldre systern en helt ny kyl och en helt ny frys i julklapp (utöver 1 miljard andra klappar). Min man fick 3000kr i ett kuvert.
Jag har aldrig sett någon krama om min man. Vi bor ganska långt ifrån hans familj, trots detta kramas de aldrig när de ses eller säger hejdå. Han pratar nästan aldrig med sin mamma för hon "tycker inte om att tala i telefon". Den enda han har någon egentlig kontakt med är sin pappa, och så talar han ibland - men väldigt sällan - med sin äldre syster på MSN.
Jag tycker han verkar så ensam. Han har ingen att prata med förutom mig. Det måste vara jobbigt att inte ha någon annan. Själv har jag bra kontakt med mina föräldrar och det var tex otroligt skönt när jag fick berätta för dom att vi skulle få en flicka. Min man har ännu inte berättat det för sina föräldrar. Trots att de även vetat att vi skulle få reda på könet har ingen heller ringt och frågat.
Egentligen så tror jag inte att de tycker mindre om honom, jag tror att det kan vara så att det är en könsrolls-grej, han "är kille och klarar sig". Eller om just när det gäller pengarna är att de tror/tycker att han klarar sig själv bra, eftersom han har ett ok avlönat arbete (han tjänar 20 000kr/mån).
Men när jag tänker på hur han blir behandlad, och kanske har blivit behandlad hela livet så förstår jag bättre att det kanske inte är så konstig att han är så väldigt sluten i sitt skal och inte släpper in eller ut några känslor. Men jag tycker så synd om honom och önskar att jag kunde hjälpa honom att "komma ut" och tordas känna och/eller visa känslor. Men jag vet inte hur jag ska göra.
Är även väldigt orolig hur detta kommer att bli när vår dotter föds. Kommer han vara lika kall mot henne? För hon kommer ju verkligen inte kunna förstå att det är en spärr han har och inte att han inte tycker om henne.
Är det någon som har några förslag?