• Anonym (funderar)

Fyra barns familjer

Hej på er
    Jag har tre barn och planerar en fjärde, men givetvis så tänker man automatiskt på ekonomin och jag undrar hur stor skillnad ni har känt att gå från tre till fyra barn rent ekonomiskt? Jag menar man har mycketkläder, leksaker osv(har tvillingar sen innan så vi har dubbelt av allt dessutom, sängar, stolar osv)
    Kände ni att det blev jätte stor skillnad ändå?

Sen får man ju nästan 2000 kr extra från försäkringskassan vid fjärde barnet, även om de inte är jätte mycket-så är de ju nånting iaf:)
    Vi är inte fattiga eller så, men jag studerar just nu och då blir de ju givetvis mindre pengar(sambon jobbar).
    Vore roligt att få ta del av era erfarenheter, så jag är super tacksam om nån orkar och vill plinta ner nån rad:)

• Svar på tråden Fyra barns familjer
  • Anonym

Har fyra barn 0-6 år, och så länge de är små märker man inte så stor skillnad - bebisen äter ju inget just det första halvåret, om man ammar, och kläder och annat finns att ärva efter de större. Det märks ju säkert skillnad i klädkontot när de börjar i skola, men då har man ju kanske börjat jobba också...

• Anonym (funderar)

Ja jag studerar till civilekonom så jag hoppas jag har ett bra betalt jobb tills dess, de vet man förståss inte, men de är målet:)

Tycker du att dom extra 2000 kr täcker för kostnaderna för de fjärde barnet?

• Anonym

Hej!

Jag är ett barn i en syskonskara på fyra. Under min uppväxt upplevde jag det ofta jobbigt att ha så många syskon. Vi var alltid "skitkonstiga" för att vi var så många. Vi bodde i ett radhusområde där två barn var norm. Jag stötte aldrig på en enda människa som inte utropade OJ är ni så många! när jag svarade på deras syskonfråga. Det var jobbigt. Det var jobbigt att inte få plats i en bil. Att inte åka på semester på samma sätt som alla andra mm mm. Idag är jag glad att jag har tre vuxna syskon. Men valde bort fyra barn pga ovanstående. Och för att mina föräldrar när nr fyra blev tonåring egentligen var för trötta för att orka med.

Men det är skönt att höra till en större grupp och gillar storfamiljer.

• Anonym (funderar)

Jag har också tre syskon:) Vi har en stor bil så alla kommer få plats samtidigt:)

Fler?:)

• Anonym (fyrabarn)

Vi har också fyra busungar,två av dom i skolåldern.
    Det som har kostat mest är inköpet av en större bil där alla får plats.
    De första åren när de kan ärva kläder blir det inte så mycket dyrare, men när de blir äldre och inte vill ärva längre så kostar det ju mer.
    Alla semesterställen är anpassade för två vuxna och max tre barn, så där blir det alltid merkostnad.
    Maten blir lite dyrare, barnomsorgen ökar, fritidsintressen kostar...
    Nu är vi noga med att de ska få välja kläder själva, träna det de vill osv så det klart att de extra 2000:- inte räcker hela vägen, men en bra bit.
    Våra barn tycker att det är kul att vara många syskon, det finns alltid någon att vara med eller något som händer i huset.

• Anonym
    Anonym (funderar) skrev 2009-02-27 14:17:20 följande:
    Ja jag studerar till civilekonom så jag hoppas jag har ett bra betalt jobb tills dess, de vet man förståss inte, men de är målet:)Tycker du att dom extra 2000 kr täcker för kostnaderna för de fjärde barnet?
     Jag tycker att det räcker just nu, absolut. Den minste kostar ju i princip bara blöjorna det första halvåret om man ammar. Jag köper inte barnmatsburkar heller så då blir det billigare också!
     Tycker det går jättebra med fyra, funderar på en till om vi orkar. Har åtta syskon, tyckte det var härligt att alltid ha någon att vara med, ser att barnen har roligt med varandra också!
  • Anonym (funderar)

Tusen tack för era svar!

Ja de är så jag också har resonerat, att de kostar mer när dom blir äldre, men jag hoppas att vi båda har jobb då. De är visserligen inget man vet, men även om jag jobbat nu istället för att studera så innebär ju inte de heller att man har ett jobb när dom är stora. Mycke chansningar här i livet:)

Vill också ha en stoor familj, men tror sambon blir nöjd efter den fjärde

• Anonym (va?)

Va? Får man 2000 extra i bb för fjärde barnet?

Anonym (funderar) skrev 2009-02-27 14:17:20 följande:

Ja jag studerar till civilekonom så jag hoppas jag har ett bra betalt jobb tills dess, de vet man förståss inte, men de är målet:)Tycker du att dom extra 2000 kr täcker för kostnaderna för de fjärde barnet?
  • Anonym
    Anonym (va?) skrev 2009-02-27 21:37:46 följande:
    Va? Får man 2000 extra i bb för fjärde barnet?Anonym (funderar) skrev 2009-02-27 14:17:20 följande:
    Man får sammanlagt 5514:- i barnbidrag när man har fyra barn
  • Anonym (funderar)

Ja och ca 3600 sammanlagt när man har tre barn, så de blir ju nästan 2000 kr extra:)

• Anonym (snart 4)

Jag väntar fjärde barnet och har också tänkt på detta.
    Givetvis kan de ärva från varandra nu, men kanske inte så mycket när de blir större.
    Nu kommer det skilja nästan 9 år på min största och min minsta, så de kommer nog kosta mycket vid lite olika tidpunkter (hoppas jag i alla falla)
    Nu har jag visserligen snart 4 pojkar, då kan de ju också ärva mer (om de är samma kön alltså)

• Anonym (en här)

Jag upplevde det som jobbigt hela uppväxten med många syskon.
    Man fick alltid dela rum,det var bökigt och trångt,och man fick inte ofta mamma eller pappa för sig själv.

Sen är det ekonomin...att aldrig åka på semester,att ofta få ärva kläder och saker.Till och med liseberg kostar,och den besökte jag första gången då jag fick jobb.

Jag tycker du är ute i helt fel banor som vill skaffa fler.
    Du räknar med bidrag hela tiden,men vad händer om bidrag minskas eller något tas bort?Jag tycker det är oansvarigt att bli gravid och få barn,när man inte riktigt kan försörja dom.
    Vad är du för ett föredömme?

• Wish and Hope

Jag tar 2000 kr som ett plus, inget som allt är baserat på. Utan just bara ett plus i kassan, försvinner de plusset så är de ingen fara.

Alla tycker vi olika, och de beror nog en hel del på föräldrarna, ett ensambarn kan känna allt de där också i vissa familjer, bortsett från att de är annat som tar deras tid istället för barnen.

Jag har tre syskon och har aldrig saknat nånting och vi var på semester här och var när jag var liten.

Så kom inte här och klaga på att jag är ett dåligt föredömme, du har ju ingen aning om hur vi har det här hemma.
    Men dom som klagar på andra, brukar oftast må dåligt själv eller vara avundsjuk.

• Anonym (en här)

Du där ovanför.

Skrev jag om DIG eller?
    Nej,jag skrev rent allmänt.
    MEN som i alla fall så finns det stora familjer som har pengar,som har mycket tid och kärlek att ge varje barn,som har plats.

Men det är alltför vanligt att föda fram massa ungar och vara fattig och inte få ihop tiden som barn behöver.

• Anonym (snart 4)

En här: Bara för att din uppväxt inte var bra, kan du faktiskt inte skriva att det är oansvarigt att skaffa många barn!
    Våra killar kommer ha varsitt rum+ ett gemensamt allrum och egen toalett med dusch och badkar. Så plats finns. Vi har även plats i bilen till alla barnen.
    Semester kan man väl åka på ändå. Hyra ett hus och bila dit, då blr det inte så himla dyrt, och Liseberg är vi på två gånger om året.
    Tilläggas kan att vi absolut inte är några höginkomsttagare, men vi planerar och klarar oss ändå.
    Egentid med varje barn är en sak man som förälder prioriterar, bara för att dina föräldrar inte lyckats med det, så finns det andra som gör det!

• Solaris
    Anonym (snart 4) skrev 2009-02-28 15:54:00 följande:
    En här: Bara för att din uppväxt inte var bra, kan du faktiskt inte skriva att det är oansvarigt att skaffa många barn! Våra killar kommer ha varsitt rum+ ett gemensamt allrum och egen toalett med dusch och badkar. Så plats finns. Vi har även plats i bilen till alla barnen. Semester kan man väl åka på ändå. Hyra ett hus och bila dit, då blr det inte så himla dyrt, och Liseberg är vi på två gånger om året. Tilläggas kan att vi absolut inte är några höginkomsttagare, men vi planerar och klarar oss ändå. Egentid med varje barn är en sak man som förälder prioriterar, bara för att dina föräldrar inte lyckats med det, så finns det andra som gör det!
    Hej!!
    Jag  håller med dig (snart 4) jag tror man med lite planering och framförhållning kan åka semester osm 4-barnsfamilj.
    Ser ni på "familjen annolrlunda" som går på tv4 nu, om inte gör det!!!! 10 barnsfamiljeni Älvdalen åkte iväg på en långweekendssemester till Sälen med alla 10 barnen, visst mkt, möda och stort b"esvär"pappan fick jobba mkt, extra, de hade loppismarknad hemma och sålde gamla leksaker kläder, sparade in på allt lördagsgodis/mys/snask en viss period och del yckades, så kom inte och säg att detta inte skulle funka i en familj med nästan hälften så många barn.

Min man är uppvuxen i i en fyrabarnsfamilj från det att han var 10 år och de har varit på både chartersemester, skidresor, och husvagnssemestrar (både i Sverige & utomlands), hela familjen så med en stor portion envishet går det att ro i land.
    Själva vill vi nog inte ha fler än 3, men  de som vill skaffa fler ska absolut göra det om de känner den längtan, mannen har jättefin kontakt med alla sina syskon och man får nog otroligt starka band i en storfamilj.
    Själv är jag uppvuxen med endast en syster och jag drömde alltdi om att ha  minst 1 syskon till.
  • Milla med killar
    Anonym (snart 4) skrev 2009-02-27 22:36:23 följande:
    Jag väntar fjärde barnet och har också tänkt på detta.Givetvis kan de ärva från varandra nu, men kanske inte så mycket när de blir större.Nu kommer det skilja nästan 9 år på min största och min minsta, så de kommer nog kosta mycket vid lite olika tidpunkter (hoppas jag i alla falla)Nu har jag visserligen snart 4 pojkar, då kan de ju också ärva mer (om de är samma kön alltså)
    Häftigt jag med , fyra pojkar och den äldsta var nio när den yngsta föddes
    Carpe diem... Lev i dag i morgon kan det vara försent
  • Anonym (snart dr)

Det är inga problem att semestra med fyra barn! Det är väl snarare så att den vardag man har hemma återspeglas på semestern - inget konstigt med det. Jag har studerat i sju år (och har fyra kvar) men vi har ändå kunnat unna oss det vi anser är värdefullt. I villan har barnen egna rum och vi har en 7-sitsig bil samt ytterligare en sedan. Vi åker oftast utomlands en gång per år och på skidsemester och fjällvandring 2-3 gånger per år. (Om nu det är ett mått på hur bra en familj har det, vilket det inte alls behöver betyda enligt mig) Vi har även bott utomlands under en period, då barnen fick hemundervisning. Barnen är alla involverade i diverse aktiviteter vilket gör att det i olika perioder i livet är mer hektiskt för att få allt att snurra. Mycket av vår tid som föräldrar går åt till barnen men det är ett val vi som föräldrar gjort (att ha många barn) och det är därför ingenting barnen ska känna sig förfördelade av. Jag tror personligen inte på ett samhälle uppbyggt av bidrag och vi som familj skulle inte ha några svårigheter att erbjuda våra barn de vi önskar ge dem även utan barnbidraget.

Svar på tråden Fyra barns familjer