• kramgrisen

Tycker att Drottning Silvia talar dålig svenska

Såg filme i morse som hovet lagt ut. tycker det är fruktanstvärt dålig svenska drottningen talar, hon har ändå varit här i många, många år. och var inte så gammal när hon kom hit heller. handlar det om att hon inte VILL lära sig språket eller vad?
    Tyckt det såg dumt ut med med deras fusklappar, varför bara inte prata direkt från hjärtat, eller lära sig lite av meningarna som var nerkluddade på pappret?

• Svar på tråden Tycker att Drottning Silvia talar dålig svenska
  • Elli47

Hon kan nog svenska men att uttalet inte är helt perfekt är nog inget att göra något åt. Det är väldigt svårt att tala ett språk utan accent om det inte är ditt modersmål. Här finns t ex en engelsman som bott i Sverige sen 70-talet och han bryter väldigt tydligt på engelska även om han förstås pratar helt perfekt svenska i övrigt! Jag bryr mig inte om att Silvia bryter. Ja, fusklapparna såg lite konstiga ut, kunde de inte ha tränat in de replikerna istället!

• Birgitta2

Hon var dock 30 år när hon kom hit. Det är viss skillnad att åka till ett annat land och lära sig språk när man är 20 än när man är 30. Och svenska är ett väldigt svårt språk. jag vet inte hur gammal du är, men jag hörde henne på TV ett år (!) efter hon kom till Sverige, och då pratade hon nästan lika bra som nu. Hon är oerhört språkbegåvad men svenska melodin och svenska språket är inte så lätt. Ungefär som om du skulle lära dig ryska eller kinesiska vid 30 års ålder... tänk dig in i det. Tvivlar på att varken du eller jag skulle klara att tala språket så flytande att ingen märker att vi inte är infödda.

• Bite me

Jag tänkte på vilket dåligt uttal hon hade, min mor kunde inte ett ord svenska när vi flyttade till sverige för 20 år sedan, då var hon 40, hon talar jättebra svenska nu, visst finns det en brytning, men inte alls lika tydligt som Drottning Silvias.

• kramgrisen

Var inte ens född när hon kom hit..visst svenska är ett svårt språk. både gramatik och allt. men tycker ändå att hon är en ofentlig person så borde finslipa lite ksnske, tur att hon inte bryter mer då iaf.

• flaxa

Det är kanske tur för henne att hon inte kommer utsättas för folkpartiets språktest för invandrare.. *garv*

• En glad tjej

Lyssna på Arnold Schwarzenegger, hur länge har han inte bott i USA? Hans engelska är inte den bästa precis. Det är svårt för många tysktalande att bli av med sin dialekt.

• Jontesfru
    flaxa skrev 2009-02-27 15:01:09 följande:
    Det är kanske tur för henne att hon inte kommer utsättas för folkpartiets språktest för invandrare.. *garv*
    ja då hade hon väl åkt ut med buller o bång...
    Mamma till Anton 12år och Axel 1½ år
  • Floff

Hmm.. men visst finns det väl någon sorts språkpedagoger som lär en hur man ska prata? Har för mig att skådespelare och liknande brukar anlita såna. I sånt fall kan jag tycka att det är lite märkligt att en sån offentlig person som landets drottning inte erbjudits den hjälpen alt. sökt upp den självmant.

• En glad tjej
    flaxa skrev 2009-02-27 15:01:09 följande:
    Hon hade säkert klarat det för hon kan prata svenska flytande. Att hon bryter betyder inte att hon är dålig på svenska.
  • Eisa

Man har väl olika lätt för språk. En vän till mig har bott i Sverige i 13 år (är 33 nu) och pratar utan minsta brytning. Låter som han är född här.

12.34
Svar på tråden Tycker att Drottning Silvia talar dålig svenska