Koka vin?
Har en lite galen fråga....om man vill dricka vin, men inte har något alkoholfritt. Kan man då koka vanligt vin (så alkoholen försvinner)? Hur smakar det?
Har en lite galen fråga....om man vill dricka vin, men inte har något alkoholfritt. Kan man då koka vanligt vin (så alkoholen försvinner)? Hur smakar det?
Är det inte godare å köpa en fanta eller nåt?
Kan inte tänka mig att kokat vin är gott.
Nej, men jag funderade bara!
Tar lika gärna emot vilda spekulationer som säkra resultat!
Blir kanske gott om du lägger i glöggkryddor. Fast jag tycker inte alkoholfritt vin är gott. Är hellre utan vin i så fall.
Om du kokar det riktigt länge så att all alkohol försvinner så borde det vara helt ofarligt. Jag har dock ingen aning om hur det smakar. Verkar enklare och billigare att köpa saft istället.
Det borde ju gå - eftersom man kan använda det i såser och så. Vet dock inte om det funkar - kostar ju inget å testa!...Jo, priset på vinet så klart!
RÖdvin är ju inte så gott alkoholfritt, men mousserande vitt tycker jag är OK.
I julas skrevs det om glögg och då behövde man koka starkglöggen i minst 10 minuter för att få bort alkoholen påstod någon...jag är inte helt hundra på det.
Jag skulle inte våga chansa utan hellre pallra mig till ett systembolag/bra affär och leta alkofritt vin.
Okej, låter som om panelen röstar ner mitt förslag alltså!
Några bra tips på alkoholfria viner då?
Det man ska tänka på (om någon nu läser ts och tänker testa) när man kokar alkoholhaltiga vätskor är att alkohol kokar ju tidigare än vatten så se till att vätskan kokar 2 ggr!
Rött vin har jag hört inte är så supergott alkoholfritt (eller ja, att det iaf inte liknar vin och att det är tråkigt).. jag har inte själv testat så kan inte uttala mig från egen erfarenhet.
Därimot var jag på restaurang förra veckan och drack då ett alkoholfritt vitt vin, och JÄKLAR vad gott det var, svepte nästan hela glaset på en minut :P Beställde in ett till glas efter det. Dock vet jag inte vad det heter =/
Min BM har godkänt kokt vin. Frågade om det i samband med matlagning - kan varken äta mjölk, soja eller havre här hemma och då kan det vara gott med vinsås ibland. Hon bara skrattade och sa att SJÄLVKLART kan man ha vin i maten, den kokar ju och det krävs ingen längre kokning för att alkoholen ska dusnsta bort.
Dunstar bort gör väl alkohol vid 70 grader? Kanske borde kolla upp innan jag skriver, men jag är för lat
Hertha skrev 2009-02-27 17:00:00 följande:
Den här var ju lite spännande!
www.bilderochfakta.se/mat-och-dryck/dryck/gloegg/koka-bort-alkohol.asp
Nu ringde jag restaurangen och frågade vad vinet hette. Det hette FREE och finns tydligen på systemet. Finns som rött också (men det har jag inte smakat).
karet skrev 2009-02-27 17:06:00 följande:
För att vid en studie (jag hittat på nätet) fanns det ganska mycket alkohol kvar efter kokningen, antagligen för att de tog bort det från plattan direkt efter. Om du däremot kokar vinet tills det slutar koka och det sedan kokar igen så är man ju säker på att alkoholen är borta, det har ju lite svårt att klara sig över typ 90 grader.
Så inte två kokningar med avkylning emellan alltså utan 2 kokningar pga alkolholet försvunnit och det blir ännu varmare
Hertha skrev 2009-02-27 17:09:03 följande:
Anonym (graviD) skrev 2009-02-27 17:05:40 följande:
Men jag rekommenderar nog som de andra ändå alkoholfritt från systemet (eller affären) för jag inbillar mig att det kommer smaka bättre.
Nu lutar det åt systemet och FREE!