• Anonym (illa ute)

Bostadslös med barn.. Vad göra??

Jag har ett barn på 1 år och har nu blivit bostadslös.. Har skulder upp över öronen och får inte hyra nån lägenhet..

Vad ska jag göra? Ja gå till soc ska jag ju förståss.. Men hjälper de mig med lägenhet? "Får" man vara bostadslös med barn idag?

• Svar på tråden Bostadslös med barn.. Vad göra??
  • sasssyy

socialtjänsten har som uppgift att hjälpa barnfamiljer. De ska alltid kontaktas innan en barnfamilj vräks.
    De hjälper dig med största säkerhet inte att HITTA en lägenhet, det får du fixa själv men de kan tex skriva under en borgensförbindelse.

Du skulle ha hört av sig till dig eftersom hyresvärden ska ha kontaktat dem när risk för vräkning föreligger.

Visst får man vara bostadslös med barn, man har ju ett ansvar som vuxen. hur kommer det sig att du låtit det gå så långt och inte kontaktat soc INNAN du blev vräkt kan man ju fråga sig och det kommer säkerligen soc också fråga

• mirrebusan

det brukar alltid finnas nån hyresvärd som hyr ut till folk med betalnings anmärkning. får du ett kontrakt så hjälper soc dej med hyran om den e inom deras norm.

• Anonym (soc)

Var i skedet befinner du dig så att säga? Har du redan blivit bostadslös? I så fall var sover ni nu? Hur kom det sig att du blev av med ditt boende?

Ta kontakt med soc snarast möjligt. Kommunen har ett ansvar för kommuninvånarna, samtidigt som man naturligtvis själv har ett ansvar som vuxen. Svårt svara mer när jag inte vet mer om din situation (förstår om du inte vill berätta). Jag jobbar med ekonomiskt bistånd.

• Anonym (illa ute)

Ja nu är det så att jag har ett kontrakt på en liten stuga som inte går att bo i.. Bodde dock i den för några år sedan.. Finns inget vatten och är oisolerat..
    Har fått min mor att hyra en lägenhet åt mig som jag bott i svart så att säga.. Då jag har hyresskulder från ett "tidigare liv" så får jag inte ens hyra i andra hand..

Men nu har min mor sagt upp kontraktet då jag inte har råd att betala henne... Så om 3 månader har jag ingenstans att bo..

• Anonym (illa ute)

Ingen som vill svara nu..?

• Anonym (soc. sekr)

Om du vänder dig till soc så har du ju möjlighet att få hjälp med hyreskostnaden åtminstone. Kanske kan din mamma ordna så att hon kan behålla kontraktet om du kan betala för dig. Du har även möjlighet att ansöka om hyresskuld och få den beviljad om det krävs för att du ska kunna bo kvar. Det som är svårast att få hjälp med är ett kontrakt.

• Anonym (fy)

Fy f-n vilken sits!! Prata med soc, men var helt förkrossad så du får hjälp!! Kankse kan betala din mamma så att du kan bo kvar! Kan du inte få bostadsbidrag??

• Anonym (illa ute)

Jag bor ju inte ens här.. Soc tror jag bor i en stuga..¨.
    Lägenheten jag bor i är redan uppsagd.. Mitt problem är ju att jag inte får nåt kontrakt nånstans.. Pengar från soc vet jag att jag får när jag väl har kontrakt. Men det är ju det som är mitt problem...

• Anonym (soc. sekr)

Men du skriver att din mamma sagt upp kontraktet för att du inte har betalat. Om du inte haft någon inkomst och tror att du kan få hjälp till hyran av soc om du får ett kontrakt varför har du då inte vänt dig dit för att få hyrespengar så att du kunnat betala din mamma? Har du haft pengar och ändå inte betalat?

• Anonym (illa ute)

Jag har fått föräldrapenning tills nu.. Har betalat min mor.. Men nu är pengarna slut.. Så då har hon sagt upp lägenheten. Det kommer bli 2 hyror jag inte kan betala då det är 3 mån uppsägningstid..
    Jag får inte bo här! Jag får inte hyra denna lägenhet hur jag än gör.. Därför måste den sägas upp för min mor har inte råd att betala den..

Svar på tråden Bostadslös med barn.. Vad göra??