• Anonym

Nån doktor eller sska här! Ont i njurarna när ska man uppsöka läkare? OM man ska uppsöka läkare?

Igår började jag med att ha ont i magtrakten tänkte då att det är rätt "okej" eftersom jag har mensvärk. Men idag när jag var ute och promenerade högg  det till som två kraftiga slag bak mot partiet där njurarna sitter , vet vart partiet är eftersom jag haft ont där tidigare många gånger dels legat inne på grund av njurbesvär när jag var sjutton år och har lätt för att dra på mig UVI som vandrat upp mot njurarna väldigt många gånger. Under graviditet så var jag med om detta extremt mycket. Har alltid uvi när jag lämnar urinprov utan att jag ens själv märkt av detta. Hur som helst jag fick dessa "slag" har haft ont nästa hela em, det kommer i intervaller och jag mår skit illa. Vet att läkarna sagt att jag har nån form av missbildning på mina njurar dock ej så pass att det "stör" det finns avikelser så att säga. Detta vet jag då jag gjort både UL och rönken på mina njurar. Hur som helst ska man uppsöka läkare eller låta det vara? Är rädd att något händer så man blir jätte sjuk sen. Är törstig hela tiden druckigt massor med vatten idag och när jag tänker efter hela veckan. Mått illa i en veckas tid och varit yr och kall svettig som intervaller.
    Ska man höra av sig eller avakta?

• Svar på tråden Nån doktor eller sska här! Ont i njurarna när ska man uppsöka läkare? OM man ska uppsöka läkare?
  • Anonym

Ring och hör med akutmottagningen där du bor vad de tycker du ska göra, det låter inte alls bra!!

• evaviola

Är förvissio varken läkare eller ssk. Tycker du bör höra av dig för att undersöka om det är ngt problem.

Själv får jag kramp i njurarna i samband med förkylning pga att organen i kroppen samlar på sig vätska. Detta gör skitont men är inte farligt.

• prinspappa

Möjlig njurbäckeninfl......lämna en urinsticka på vc för att utesluta UVI. Ta en kontroll av ditt blodsocker.

• Anonym

Du bör höra av dig till en läkare så fort som möjligt. Om du ofta har uvi, finns det tabletter man kan ta i förebyggande syfte. De används ofta inom äldrevården.

• Anonym

Ska ta och höra av mig. Är det bäst att göra det nu eller avvakta? Känns som man ringer för en "bagatell" när det endast gäller några timmar?

• prinspappa
    Svar på #5
    Anonym skrev 2009-02-27 20:04:57 följande:
    Ska ta och höra av mig. Är det bäst att göra det nu eller avvakta? Känns som man ringer för en "bagatell" när det endast gäller några timmar?
    I det fallet att du inte får förvärrade symtom som feber, starkare smärta eller besvär med att kissa kan du vänta till på måndag för kontakt med vc, annars närakut/akutmottagning på sjh.
  • tuvas mamma 1

SHIT!! Ring på en gång! Symtom som illamående, kraftig törst och ont i njurtrakten kan vara njursvikt.

Har du några andra symtom??? 

• Malin och Micke

hur upplever du smärtan? går den i intervaller? strålar smärtan ut någonstans?

• Malin och Micke

får troligen inte svar ikväll..

njursvikt tror jag absolut inte. smärta är inte ett symtom på det.

du skriver att smärtan uppkom plötsligt - det tyder på njurstensanfall. smärtan kan gå lite i intervaller och stråla ut mot magen eller ner mot låren. illamående är ett typiskt tecken och feber kan förekomma.

vid alla former av besvär med njurarna ska man söka vård akut. nersatt njurfunktion är alltid allvarligt.

• Anonym

Jag skulle åtminstone ringa sjukvårdsupplysningen och låta en utbildad fatta beslut ang att vänta eller inte. Då finns det i din journal. Är du gravid? Jag hade detta när jag var runt v 20 och det blev ett himla hallå med prat om att jag skulle läggas in resten av grviditeten osv.

Så ring och prata med dem för säkerhets skull!

Svar på tråden Nån doktor eller sska här! Ont i njurarna när ska man uppsöka läkare? OM man ska uppsöka läkare?