• mippe

Migrän med aura? Någon???

Var inne akut i söndags efter en kväll med starka overklighetskänslor, förlorad känsel i höger arm samt i och kring munnen, konstig syn, m.m. Jag skall tillbaks om ett tag för hjärnröntgen men allt tyder på att jag fått mitt första migränanfall. Det var det värsta jag har varit med om!! Trodde jag skulle dö!!! Finns det någon som har haft det likadant? Just nu är jag så rädd att det ska hända igen att jag knappt kan vara ensam....

Tack på förhand!

• Svar på tråden Migrän med aura? Någon???
  • Teskedsmamman

Min man råkade ut för något liknande i februari... Han har tabletter som han tar när han börjar känna av migränen, men han har inte fått ett lika kraftigt anfall igen....

• Pysse

Jag har haft migrän i 20 år. Det senaste åren har jag mest haft aura symptomen. Har provat mig fram med olika mediciner och för något år sedan fick jag något som verkligen hjälpte. Oftast hjälper det att jag vet att jag har medicinen i handväskan -för jag vet att den hjälper. Har inte haft ett riktigt migränanfall på 2 år. Innan har jag aldrig vågat dricka rödvin, äta ost , choklad etc. Nu kan jag äta och dricka allt utom färgad sprit som whiskey och likör.
    Migrän är väldigt obehagligt-men det finns väldigt bra medicin numera och lär man sig bara vad som utlöser ett anfall och lär sig att undvika det så kan man leva precis som vanligt.

• Saga å Filippa

Japp, jag fick min första i december -04 och jag håller med, det var det värsta jag varit med om. Tappade hörseln i ena örat och synen var minst sagt märklig, som en aura. Det höll i ca 20-30 minuter och när det väl släppte, så kom den hej dundrande huvudvärken.

• mippe

Hur ofta har ni haft det? Har ni också fått en känsla av overklighet? Har ni röntgat huvudet?

Tack så väldigt för era svar!!!!

• Saga å Filippa

Känslan av overklighet fick jag oxå, det kändes som om jag var nån annanstans än där jag var...? Jag har inte tagit kontakt med läkare alls, jag förstod att det var ett migränanfall jag hade råkat ut för, läste på www.netdoktor.se och sökte på migrän och alla symptomen stämde in perfekt. Har inte haft det sen dess och jag hoppas att jag slipper det i framtiden.

• Jeanina

Hej!
    Här kommer en till som LIDER av detta!!
    Har haft migrän i ca 12 år.Innan huvudvärken sätter in sin stöt har jag oftast förlorat känseln i mina händer,flimmer för ögonen så jag knappt kan se,min talförmåga försvinner,jag vet vad jag vill säga men när jag försöker säga det kommer det ut i helt fel ordning....Har tabletter jag ska ta när auran sätter igång,och sen är det bara att vänta.Ibland tar det ett par timmar,andra gånger kan det ta betydligt längre tid.....
    Nu har jag inte det så ofta,kanske 4 gånger per år men det räcker!!!,förr kunde jag ha det 2 gånger i månaden.

• J son

mippe

ville du eller sa de att du skulle göra hjärnröntgen ?

Jag fick migrän tror jag för ett år sedan ca, fick världens ont i huvudet o fick massor med flimmer för ögonen, sen efter en stund så blev tungan typ lam och armar slutade att lyda mig, kunde inte prata, bara sluddrade hela tiden och jag kunde inte säga en hel mening, tappade bort vad vissa saker hette, om jag skulle säga jag vill sova nu så kunde jag bara säga jag vill och kunde inte få fram ordet sova, usch det var en av mina värsta dagar jag varit med om, mamma fick ha min son i två dagar för så dålig var jag. Och i somras började jag få flimmer för ögonen o tappade känsel i tungan men sen var allt bara bra efter 10 minuter...

• Sassafrass

Jag har också migrän med aura. För mig börjar det alltid med den där overklighetskänslan, som om min kropp inte tillhörde mig och min röst kommer någonstans långt bortifrån. Får flimmer för ögonen, domningar och talsvårigheter också. Jag har testat en massa olika mediciner som inte har hjälpt. Det som till slut funkade var akupunktur. Det har inte tagit bort anfallen helt men minskat de rejält från varannan månad till 1-2 ggr per år.

Jag blev också jätterädd när det hände första gången, var 17 år och trodde jag hade fått en hjärntumör eller något.

• destino

Jag trodde också att jag håll på att dö i nåt farligt, typ hjärtinfarkt, hade innan 4-5 attacker i månaden, nu högst en, men man måste själv hitta lösning för om jag inte äter bra ena dag och dricker för lite plus lite stress då vet jag att jag får anfal, då brukar jag varva ner lite och oftast så kommer ingen.

• aussie

Hej, vad tråkigt. Har också migrän sedan 11-årsåldern, riktigt förskräckliga anfall med synbortfall, domningar, aura, kräkningar, akut smärta.
    Vad man alltid sagt till mig som utlöser dem: Stress, rökning, rödvin, ost.
    Vad som i själva verket utlöst dem har jag nu konstaterat: Mens, VÄDEROMSLAG (från högtryck till lågtryck).
    Vad som INTE funkat: Avslappningsövningar, semestrar, hälsosamt leverne, VoltarenT, Imigran, Cafergot, Anervan, TreoComp.
    Vad som funkat: Morfinsprutor vid anfall, annars receptbelagda medlet Naramig. Äter Propranolol också dagligen i förebyggande syfte.

Hoppas du kan hitta någonting som fungerar.

• aussie

Det enda positiva med jävulskapet skulle väl vara att jag med 100% säkerhet prickar in väderleksrapporterna. Känner alltid av tryckförändringar på ett eller annat sätt.

• mippe

De sa att jag skulle röntgas och jag har fått en remiss, och tid,.... om 24 veckor!!! Gör inte så mycket, jag kunde fått snabbare men jag litar på deras omdöme och kan vänta om det nu "bara" är migrän. Jag har inte haft något nytt sedan första gången och som det känns nu när jag ser tillbaks så känns det som att anfallet var väldigt stress-relaterat. Jag kan i och för sig vara slarvig med annat med men jag har fått en väldigt låg stresströskel sedan jag fick barn och jag tror att jag behöver lära mig att slappna av lite mer. Tack igen för alla era svar! Känns alltid bra när man får höra om andra som haft det likadant och fortfarande lever ;) !!!

Svar på tråden Migrän med aura? Någon???