• Augusti06

Vad kan man göra av röda vinbär?

Har precis plockat en liter röda vinbär. Men har ingen aning om vad man kan göra av det. Gele? Men det kommer jag aldrig få någon användning av... Tips?

• Svar på tråden Vad kan man göra av röda vinbär?
  • Feliciana

Saft kanske... supergott blir det!

• Anglatuss

saft blir kanske inte så mkt av en liten, men men, annars en kaka full med röda vinbär muffins kanske, funkar ju med blåbär så varför inte med röda vinbär

• Eliva

Jag gjorde saft men det var ett himla jobb för väldigt lite saft. Så med nästa sats gjorde jag marmelad. Det blev jättegott. Hittade även flera mumsiga recept på ICA som jag bakade olika tårtor med vinbär som jag och maken satt och jäste på i flera dagar.

• Vero

Marängrutor med vinbär

Till 24 fyrkantiga kakor:
    75 g rumsvarmt smör
    1 dl strösocker
    4 äggulor
    pressad saft av en citron
    2 dl vetemjöl
    1 1/2 tsk bakpulver
    2 msk filmjölk eller mjölk

Maräng:
    4 äggvitor
    2 dl strösocker
    r dl röda och/eller svarta vinbär

Gör så här:
    Sätt ugnen 150 grader. Täck botten i en långpanna med ett smort bakplåtspapper.
    Rör smör och socker poröst. Rör i äggulorna, en i taget, och citronsaften. Vänd ner mjölet blandat med bakpulvret och sist filen eller mjölken.
    Vispa vitorna till hårt skum. Vispa ner sockret, lite i taget. Bred först ut sockerkakssmeten och sedan marängen ovanpå. Strö över bären.
    rädda i nedre delen av ugnen ca 25 minuter. Låt kakan svalna och lossa den från papperet med en stekspade.
    Skär kakan i 24 rutor. Servera gärna med en klick grädde och kanske en vinbärsklase.

• Tinko

Gelé kanske? Har inget recept på det dock...

• Smultronblomman

Gele' är ju kanongott att göra på röda vinbär, gjorde det själv för några veckor sedan. Så gott att ha i kylen när hösten kommer Gott till köttbullar och kött Tänk bara på att inte ha för mycket vatten i när du kokar upp det, ska bara vara pyttelite för att få det riktigt bra!!

• fipa

vispad bärgröt! det är helt för gott för att vara sant! jag tror man tar 2 liter vatten per halv liter bär, sen kokar man det till en mannagröt, med den mängd manna som motsvarar vätskemängden. sen ska det vara i mycket socker, och när den kokat klart ska den få svalna, när den är sval så vispar man den med elvisp till ett ljust härligt fluff! det är sååå mumsigt att äta till frukost och mellanmål med mjölk!

• Tineling

Blev igår bjuden på god rödvinbär kaka av min vän hon rörde ihop bären med sockerkakan och så åt man vispad grädde till man kan ta vaniljsås istället om man vill.

Gott!

Svar på tråden Vad kan man göra av röda vinbär?