• JLP

Får Bebisen ont i magen av kolsyra?

Har hört att bebisen i magen kan få ont i magen när man dricker kolsyrat.Stämmer det?

• Svar på tråden Får Bebisen ont i magen av kolsyra?
  • Kärleksmiraklet

hmm?ingen aning,det undrar jag också för jag blir jätte rapig när ja dricker något med kolsyra,speciellt mineralvatten!
    Måste vara så att bebisen reagerar på det iallafall....

• Victoris

Det är väl bara när man ammar isåfall? Och sen varierar det nog från bebis till bebis, alla får nog inte ont i magen.

Oscar 080709 + Liten, BF 091013
  • Protte

det tror jag nog knappast den kan få!

• Svimpe

Att kolsyran skulle gå över i den gravida mammans blodomlopp eller över i bröstmjälken är rent fysiologiskt omöjligt.
    Men jag tror att barnet kan påverkas av andra ämnen i läsk fråmst kofeinet i coca-cola och olika färgämnen.

• Lady J

Jag får ont i magen om jag dricker för mycket kolsyrade drycker, men har aldrig hört att bebis kan få det?

• Bubblan2
    Svar på #4
    Det är inte kolsyran som går över i bröstmjölken utan kolsyran orsakar gasbildande ämnen som även kan gå över i bröstmjölken!

Förutom de "vanliga" gasbildarna så som lök, bönor, ärtor, kål, mm är även gurka och skalet på päron och äpplen gasbildande.
  • Madelenin

Eftersom kolsyran inte går in i mammans blodomlopp är det ju ingen fara. Tror inte den kan få ont i magen av något mamman äter, förrän den är ute då. Amning är ju en helt annan femma.

Svar på tråden Får Bebisen ont i magen av kolsyra?