Är det ok att äta Mivi Total Plus när man är gravid?
Har försökt hitta fakta om det, men det står inga rekomendationer på förpackningen.
Trivs jättebra med detta kosttillskott men vill ju inte ta det om det kan vara skadligt.
Har försökt hitta fakta om det, men det står inga rekomendationer på förpackningen.
Trivs jättebra med detta kosttillskott men vill ju inte ta det om det kan vara skadligt.
Inte om A-vitamindosen överskrider 1 mg per dag, om preparatet innehåler alger eller ginseng.
om ett eller fler av dessa kriterier uppfylls alltså, det behöver inte vara alla tre samtidigt.
Hittade detta:
http://www.minbebis.com/kostblogg/mivitotal-plus/
Vet inte hur tillförlitlig källan är men jag skulle vara försiktig med kosttillskott under graviditeten.
Hej, vi hade demo från Hela Pharma som tar fram Mivitotal Plus i hälsokosten där jag jobbar. Jag passade på att fråga en extra ggn om det var ok att ta den som gravid/ammande och det ska inte va några problem enligt dem på företaget. Även Mivitotal Flex (den som ger extra energi) är okey.
Mivitotal innehåller ju inte ren A-vitamin utan förstadiet betakaroten som omvandlas till vitamin A i den mängd det behövs, så där är ingen fara.
Det ska inte vara stora mängder Avitamin, sen om det innehåller Omega3 så ska den inte vara framplockad från fiskleverolja. I örigt ska det nog inte vara några problem, bara du får i dig 500gr folsyra som är det absolut viktigaste under graviditeten.
Netha85 skrev 2009-02-28 12:35:40 följande:
Tror faktiskt inte att det gör så mycket, det finns ju många som inte tar vitamintillskott alls och de får fullt friska barn, så det är ju inte alltid folsyran behövs.
Klart folsyran behövs men det finns ju oxå i frukt & grönsaker =)
Aboslut att den gör det det är ju därför det finns många som inte behöver ta folsyratillskottet eftersom de äter mycket frukt.