• Ancilla

Hur tvättar man ett skinn?

Idag kom en jättespya på lillans skinn som vi har i vagnen. Det är köpt på Ullared och då var det en liten lapp med där det stod hur man rengjirde det. Tyvärr är det borta. Kommer dock ihåg att det ej stod något om tvättmaskin. Hur har ni gjort?

Ancilla

• Svar på tråden Hur tvättar man ett skinn?
  • nr 1

Jag tror att man kan köra det i maskin men man behöver ett speciellt tvättmedel, har en flaska där nere, skall springa ner o kolla vad det står.

• Ancilla

Jättesnällt. Det tvättmedlet skall jag köpa imorgon. Var köpte du det, på en vanlig mataffär?

Ancilla

• nr 1

pust, dagen motion, jag antar att du menar ett lammullsskinnn?
    På flaskan jag har (köpte i en barnvagnsaffär) står det:
    Kan tvättas för hand eller i maskin som ett fint ullplagg.
    Sträck gärna skinnet efteråt, skaka kraftigt, häng upp i två hörn, ej över torksnöret. Ej soltorka.

• nr 1

På framsidan av flaskan står det: Specialschampo för tvättbara lammullsskinn och ullartiklar.

• tamate

ts: det beror helt på hur skinnet är berett, finns skinn som kan köras i tvättmaskin på rätt program men finns även som inte går att tvätta hur som helst så du bör gå in i en butik som säljer liknande skinn som du har och be om råd

- det som inte dödar härdar!
  • Jempa L

Fårskinnstvättmedel! Finns tex hos butiker som säljer ullbyxor till tygblöjor och även i ridsportbutiker, http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1024. Sen bör du kamma skinnet med en stålkam efteråt för att få tillbaka mjukheten i ullen.

Om maskinen inte klarar av att centrifugera pga tyngden så rulla in skinnet tillsammans med en handduk för att få bort en del väta. '"Rör" på skinnet lite under torktiden, typ skaka det, så blir det inte lika stelt.

Lycka till!

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Jempa L

Länken funkar inte, så skriv "genuine sherpa" i sökfältet...

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
Svar på tråden Hur tvättar man ett skinn?