Hjälp!!!!!!!! Ang nässpray!
Är förkyld och täppt i näsan. Köpte otrivin comp igår. (brukar alltid använda otrivin). Och idag ser jag att det står att den inte bör användas om man är gravid!!!! Jag är gravid i vecka 7. Kan jag ha skadat bebisen nu?
Är förkyld och täppt i näsan. Köpte otrivin comp igår. (brukar alltid använda otrivin). Och idag ser jag att det står att den inte bör användas om man är gravid!!!! Jag är gravid i vecka 7. Kan jag ha skadat bebisen nu?
Köpte du den igår och upptäckte det idag så är det ingen fara. Det vore ju skillnad om du använt den i en månad. Det kan inte vara stora mängder du fått i dig sen igår...
som jag har förstått det så tar det några veckor innan navelsträngen bildas och det är först då som ämnen du för in i kroppen kan gå över till barnet.
får man inte använda nässpray som gravid???
Har använt nässpray i 15 år i sträck. Också båda mina graviditeter..
Hoppas ni har rätt!! Måste köpa någon annan sort imorn. Men hur gör jag inatt. Kommer inte klara natten utan nässpray. (supertäpt!) Tror ni det är någon fara om jag tar inatt?
Jag skulle inte tagit mer. Vet inte var du bor, i Stockholm finns nattöppna apotek och jag skulle hellre åka dit. I annat fall skulle jag väntat tills imorgon när apoteket öppnar. Du kommer inte att dö av att sova kasst/nästan inget inatt pga den täppta näsan.
Just otrivin comp innehåller ett ämne man inte har så mycket vetskap om,alltså hur det påverkar fostret.
Därför rekommenderas man att inte använda det under graviditet,fast det är inte så att det ger missbildningar,men finns det inte så mycket erfarenhet av medicinen är det bättre att avstå.
det är inte farligt om du tar den i natt,nu är visserligen denna natt förbi men du behöver inte vara orolig.
Frågar du på apoteket så vet de vad du kan använda för nässpray, jag köpte en som är godkänd att använda vid graviditet det står till och med på kartongen. :)