Hur mycket Postafen kan man ta?
Hej!
Jag mår jätteilla dygnet runt o tar 2 Postafen/dygn. Nån som vet hur mycket man får ta o hur länge man kan äta dessa??
Hej!
Jag mår jätteilla dygnet runt o tar 2 Postafen/dygn. Nån som vet hur mycket man får ta o hur länge man kan äta dessa??
Ingen som vet?
jag äter med dom.... än så länge har jag bara tagit 2 / dygn med.. för barnmorskan sa till mej att man kan ta en och efter nån timme om det inte har hjälpt så kan man ta en till... vet ej hur många ggr/ dag man kan ta 2 men iaf...
Jaha, ok. Jag har inte pratat med någon barnmorska så det är därför jag undrar.
Har du provat med "armbandet" man kan köpa på apoteket? Det är som ett armband med en liten "knapp på" som trycker mot en viss akupunkturpunkt på handleden som lindrar/tar bort illamående. Jag känner flera gravida som tycker att det är det enda som hjälper...Och är ju skönt om man slipper äta tabletter..De hjälper även mot åksjuka.
Använder sea-band dygnet runt. Hjälpte lite i början... Kanske skulle må värre utan dom nu iofs!
jag har med dom där sea-band. om hjälpte till en början. men nu har jag gjort ett uppehåll med dom och nu när jag använder dom igen så funkar dom bättre... tror nog mest att det är en psykisk lindring av illamåendet.. men man vet aldrig.
det funkar ju iaf!
Kategori A inga kända biverkningar vid graviditet.
Det verkar som att man som vuxen kan ta 10 tabletter, men som ettåring 2 tabletter, vilket kan betyda att man inte bör ta mer än 3 tabletter per dag om man är gravid. Men tror att man kan ta flera.
Förskrivar-FASS
www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3&UserTypeID=0
Patient-FASS
www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=5
Artikel om s.k. risker med postafen:
Delivery outcome after the use of meclozine in early pregnancy.
Kallen B, Mottet I.
Tornblad Institute, University of Lund, Lund, Sweden. embryol@embryol.lu.se
In some countries, including Sweden, no risk is considered to exist with the use of meclozine for nausea and vomiting in pregnancy (NVP), but in other countries warnings against use during pregnancy are given. Rat tests indicate a teratogenic risk and published epidemiological studies are of restricted size. Delivery outcome was studied in 16,536 women who reported the use of meclozine in early pregnancy and was compared with all 540,660 women who gave birth. Information on drug usage was obtained prospectively in early pregnancy. Risk factors for using meclozine were young maternal age, to have had a previous child, not to smoke, to have a low body mass index. The use of some other drugs (antihypertensives, thyroxine, anticonvulsants) decreased the use of meclozine. Maternal diagnoses of preeclampsia or diabetes were less frequent when the woman had used meclozine. The twinning rate was increased and the sex distribution of the infants low (female excess). Preterm birth, low birth weight, short body length, and small head circumference occurred at a reduced rate after meclozine use, notably for boys. Also the rate of congenital malformations was reduced. If anything, delivery outcome is better than expected when the mother used meclozine. These beneficial effects are probably secondary to NVP. Meclozine can apparently be used without risk at this condition.
PMID: 12952140 [PubMed - indexed for MEDLINE]
De kommer alltså fram till att det är ofarligt, snarare bra, men definitivt inte farligt
Och nu är jag sen till min inskrivning, utan att ens ha svarat på din fråga..
Jag frågar min BM och återkommer till dig
Åh, tack! Vad gulligt av dig!! Hoppas allt går bra på inskrivningen.
2/dygn räcker nog, men kan man fortsätta så i flera veckor?
Min BM sa att det nog är bäst att hålla sig till 2 per dag, men sen tyckte hon att jag skulle tipsa om:
seabands (men det hade du ju)
ingefära
äta lite ofta
motion
och lite tips från mig:
dricka vatten
äta långsamma kolhydrater
kanel
pepparmynta! Luktar sååå gott! finns på apoteket
BM var jättetrevlig och inskrivningen gick bra, hade _lite_ dåliga värden, men det var ändå OK! Lyckades inte pejla in hjärtat, men det var väntat (såg det på UL i förrgår)
angående hur länge du kan äta det, så är det giftiga med postafen inte totala mängden du äter under ditt liv, utan maximala dosen i kroppen. Om du äter 2 tabletter per dag så kommer du inte komma upp i en kroppsdos som är större än rekommenderad dos (hoppas du förstår vad jag menar). Det är lite som saffran, du kan äta lussebullar varje dag under hela december, men om du äter samma totala dos saffran vid ett enda tillfälle så dör du.
Vilket himlans dåligt exempel - jag går och lägger mig nu :)
kram
Tack tack tack!!
Motion...hur ska jag orka det? Ingefära har jag hört ja, ska testa det idag! Den här morgonen har varit hemsk. Kom inte upp ur sängen förrän efter 12. Ville bara sova för att slippa känna det! Så fort jag blunda såg jag mig själv spy...
Vad bra att inskrivningen gick bra! Men du hade redan gjort UL?! *avis*
en sak till som är bra om man är illamående är vaniljte och banan. har jag hört och testat.
vanil har en lugnande effekt på magen och är därför skönt att få i sig vid illamående, iafs det är skönt för magen med te hursomhelst och vilken sort som helst.
banan har flera sagt är bra att äta då mabn mår illa...
*Tar tacksamt emot tipsen*