• levandecharader

Feta ost

Har dille på feta ost just nu och skulle därför vilja ha så många recept med fetaost som möjligt. Så snälla hjälp mig att fylla på mitt "fetaostreceptsförråd"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-28 09:23
    Jag gillade verkligen inte fetaost förut men nu har mina smaklökar och jag upptäckt hur gott det är men jag vet inte riktigt hur jag ska använda den i maten.... Så hjälp!!

• Svar på tråden Feta ost
  • La Lola

Mosa fetaost o blanda med cremé fraiche, salt o svartpeppar. Blanda ev i liiite fil oxå om du vill ha en lösare sås.

Jättegod sås/röra till tex kyckling!

*mamma till Alma 8 år, BF med nr 2; 10 mars.
  • levandecharader

La Lola skrev 2009-02-28 09:16:23 följande:

Mosa fetaost o blanda med cremé fraiche, salt o svartpeppar. Blanda ev i liiite fil oxå om du vill ha en lösare sås.Jättegod sås/röra till tex kyckling!
    Tack lät gott
  • Cheriie

Smula över laxfile och in i ugnen.
    Fyll kycklingfile med feta, pesto och hackade soltorkade tomater.
    Grekisk sallad är aldrig fel.
    Piroger av smördeg fyllda med feta.

• ALJO

JAg brukar göra en liknande sås, feta, gräddfil, s+p, hackade soltorkade tomater, hackad basilika. Gott till grillat och annat.
    Grekisk sallad är ju en klassiker, tamat, gurka, paprika, oliver, lite lök, fetaost, olivolja, s+p, ev vinäger.
    PAstasallad med feta, oliver, ev tonfisk mm mm.

• supersemlan

Jag brukar steka pannbiffar av lammfärs med en rejäl bit fetaost inuti. Supergott ihop med ugnsrostade rotsaker och en kall vitlökssås (grekisk/turkisk yoghurt, vitlök, salt, peppar, en gnutta olivolja).

• supersemlan

Fetaost är gott i en sallad med stek skivad kycklingfilé, små kokta rödbetor, babyspenat och balsamicosås.

Receptet är inte mitt eget utan kom från ICA tror jag, men det var någon typ av mögelost i originalreceptet...

• Jeenifer

rosta vitt bröd på med hackade tomater och feta ost, lite olivolja och salt! mmmm...

• sammetrocker

Riv fetan och blanda i äfrs och stek biffar i panna eller ugnen. Krydda gärna med vitlök... Godaste som finns!

• srka

Detta åt vi i Grekland på vår bröllopsresa-
    Smula feta i en form som tål ugnen. Lägg på tunnt skivad tomat, paprika och rödlök och ringla över lite olivolja. Gratinera. Servera som såstillbehör till fläskfilé, kyckling eller liknande.
    Supergott.

• M C

Vi har ett gäng som vi kör om och om igen.

En tomat-feta sallad till maten. När vi lyxar är det grillad röd paprika i också.

Ungsstekt potatis i tärningar. Ner i tomat-ruccola-feta blandning. Vinegrett med fryst basilika, vinäger, vitlök och grekisk olivolja (stavmixa vinegretten).

Överhuvudtaget ska det vara grekisk olivolja, den spanska är skitäcklig.

Feta på pastan: färska tomater, feta, olivoljan, salt, peppar på spagetti. Gott och läskande på sommaren.
    Ibland gör jag kross.tomat-tonfisk-vitlök-sås på plattan till pastan och vräker på feta.

Toppa potatisgratängen med feta, blir hysteriskt gott!

• Havsluft

Jag har fetaost som fyllning i paj tillsammans med salami och tomater (och en vanlig äggstanning förstås), blir hur gott som helst! Man kan ha i lite oliver också om man gillar det.

• Allis Brallis

Prova att riva Fetan på rivjärnet istället för att smula den i sallader och pasta. En helt ny värld öppnar sig!
    Prova på färska grönsaker som rödbeta och sparris i sommar, eller varför inte redan nu på ugnsbakade rotfrukter eller vardagspastan.
    Allix

• Friyaz

*kycklingfile med fetaost och soltorkade tomater:
    bryn kycklingen.
    blanda smulad fetaost, strimlade soltorkade tomater och creme fraich. lägg kycklingen i en ungsform och häll fetablandningen ovanpå, och skjuts in i ugnen :)

*ugnsbakad fetaost:
    lägg en bit fetaost på en bit alu.folie. lägg på 2-3skivor tomater ev. paprika. strö över lite oregano eller basilika. vik ihop paket o sätt in i ugnen så osten får smälta lite...

*Knorrs färdiga tomatsopa på påse (tror det är knorr) servera med fetaost.

något jag aldrig provat men sett "recept" på flera gånger är att skära fetaost och vattenmelon i tärningar, och trä på en av varje på en tandpetare. och ha som plockmat...eller mingelmat

• levandecharader

Åh, vad mycket gott, tack alla

Svar på tråden Feta ost