Hur mycket pengar kommer man få som pensionär?
Om man INTE sparat själv alltså. Är det 50% på den tidigare lönen eller vad?
Om man INTE sparat själv alltså. Är det 50% på den tidigare lönen eller vad?
Bryr mig inte, jag ska få KOL.
shitvadjaghatar skrev 2009-02-28 10:25:03 följande:
Men svara för i helvete.
Inte ett skvatt troligtvis.
Reglerna kommer ha ändrats 100 ggr tills dess och vi kommer bli lottlösa.
Så spara du pengar och räkna inte med nåt annat
Kolla röda kuvertet. Men å andra sidan är det bara en prognos på vad som skulle kunna bli om tillväxten är si och så många procent... med andra ord vet ingen.
Man fick ju sitt orangea kuvert här för inte allt för länge sen, stod ju en ungefärlig prognos i den. Har du slängt det?
Det varierar väldigt. Alla kommer att få motsvarande 7000 kr/månad ungefär, oavsett tidigare inkomst, sen är det hur det gått för dina placeringar som avgör.
Du kan välja fonder (det orangakuvertet) vilket kan göra en stor skillnad.
Min man, som är en ordentligt typ som jobbat, fast anställd och heltid sen ungefär gymnasiet har inte gjort några val. Han har en ganska stor summa i premiepension som arbetsgivaren har betalt in.
Jag som inte alls ordnat det för mig med heltidsjobb osv, utan flummat omkring största delen av livet med lite halvtidsjobb här, och mycket studielån där, något år på luffen i Asien osv valde för några år sedan på måfå ut några fonder dit mina, mycket små premiepensionsavsättningar gick. Vi förväntas enligt prognosen få ungefär lika mycket i premiepension, alltså delen som kommer till garantipensionen på 7000, eftersom mina slumpmässigt valda fonder har gått strålande, trots sista årets fallande kurser. Ganska konstigt system.
Sen är det ju några årtionden kvar tills det är dags för pensionen så hur det ser ut då vet man ju inte.