• Eisa

Hur mycket pengar kommer man få som pensionär?

Om man INTE sparat själv alltså. Är det 50% på den tidigare lönen eller vad?

12.34
  • Svar på tråden Hur mycket pengar kommer man få som pensionär?
  • Leather Cravat

shitvadjaghatar skrev 2009-02-28 10:25:03 följande:

Bryr mig inte, jag ska få KOL.
    Det hoppas jag
  • Eisa

Men svara för i helvete.

12.34
  • Gremlin666

Inte ett skvatt troligtvis.
    Reglerna kommer ha ändrats 100 ggr tills dess och vi kommer bli lottlösa.

Så spara du pengar och räkna inte med nåt annat

• Stjärnstoft

Kolla röda kuvertet. Men å andra sidan är det bara en prognos på vad som skulle kunna bli om tillväxten är si och så många procent... med andra ord vet ingen.

• Eisa
    Gremlin666 skrev 2009-02-28 10:26:45 följande:
    Inte ett skvatt troligtvis.Reglerna kommer ha ändrats 100 ggr tills dess och vi kommer bli lottlösa.Så spara du pengar och räkna inte med nåt annat
    Men var inte så jävla krass. Soc finns ju annars, och jag har alltid haft tur i allt.
    Vad är det för regler för oss?
    12.34
  • Emerun

Man fick ju sitt orangea kuvert här för inte allt för länge sen, stod ju en ungefärlig prognos i den. Har du slängt det?

• Eisa
    Stjärnstoft skrev 2009-02-28 10:28:29 följande:
    Kolla röda kuvertet. Men å andra sidan är det bara en prognos på vad som skulle kunna bli om tillväxten är si och så många procent... med andra ord vet ingen.
    Så man vet inte om man kommer få 1500/mån eller 10 000??? INGEN vet? Det är ju helt sjukt. Hur ska man då veta hur mkt man måste spara som minst? Jag ska fan gå till dagspressen med det här.
    12.34
  • Eisa
    Emerun skrev 2009-02-28 10:29:09 följande:
    Man fick ju sitt orangea kuvert här för inte allt för länge sen, stod ju en ungefärlig prognos i den. Har du slängt det?
    Har aldrig ens öppnat det. Har trott att det varit oviktig info. Det finns alltså ingen genrell regel?
    FAN vad sjukt.
    12.34
  • Vasen

Det varierar väldigt. Alla kommer att få motsvarande 7000 kr/månad ungefär, oavsett tidigare inkomst, sen är det hur det gått för dina placeringar som avgör.

Du kan välja fonder (det orangakuvertet) vilket kan göra en stor skillnad.

Min man, som är en ordentligt typ som jobbat, fast anställd och heltid sen ungefär gymnasiet har inte gjort några val. Han har en ganska stor summa i premiepension som arbetsgivaren har betalt in.

Jag som inte alls ordnat det för mig med heltidsjobb osv, utan flummat omkring största delen av livet med lite halvtidsjobb här, och mycket studielån där, något år på luffen i Asien osv valde för några år sedan på måfå ut några fonder dit mina, mycket små premiepensionsavsättningar gick. Vi förväntas enligt prognosen få ungefär lika mycket i premiepension, alltså delen som kommer till garantipensionen på 7000, eftersom mina slumpmässigt valda fonder har gått strålande, trots sista årets fallande kurser. Ganska konstigt system.

Sen är det ju några årtionden kvar tills det är dags för pensionen så hur det ser ut då vet man ju inte.

Svar på tråden Hur mycket pengar kommer man få som pensionär?