• Rootsler

Torticollis

Min son på dryga 7,5 månad har precis fått konstaterat Torticollis. Ska på första besöket hos sjukgymnast nästa vecka.

Så nu skulle jag gärna vilja höra vad ni har för erfarenheter, ni med barn som har torticollis, hur går det?
    När upptäcktes det, hur länge behövde ni sjukgymnastisera, har det blivit bra med träning osv..?

• Svar på tråden Torticollis
  • Rootsler

puffar...

Kom igen nu, någon måste ju ha någon erfarenhet av det här? :)

• DDB

Hejsan!

Min plutt hade torticollis. Han var helt sned hela han, hade inte möjlighet att vända huvudet åt sitt svåra håll. Vi upptäckte det när han var runt 2-3 månader, då läkaren kontrollerar huruvida bebisen kan följa med blicken och så. Så då blev det akutremiss till barnhabiliteringen.

Vi fick en underbar sjukgymnast som visade oss olika stretchövningar vi skulle göra flera gånger om dagen, och så var vi på kontroller var 14e dag.
    Sakta men säkert blev det bättre och bättre, och vi gick på kontroller fram tills han var 11 mån. Det som märks på honom nu är att han tar en aningens kortare steg med sin svaga sida (höger ben).

Du får gärna fråga ngt om du vill, och jag kan lägga upp en bild i mitt galleri på hur vansinnigt skev han var.

• DDB

nu ligger bild i mitt galleri om du är intresserad. Rakare än på den bilden kunde han inte ligga!

• Rootsler

Tack så mycket för svar! :)

Skönt att höra att det gått bra, speciellt som du säger att han var sne hela han! Vi har börjat kalla vår knodd för snezar vi på sistone :). Han håller huvudet lutat åt vänster, och roterar höger. Men vi har inte sett att det begränsat honom på nåt sätt, är väl därför vi inte kopplat hur sne han ändå är förrän nu.. :)

Vad var det för övningar ni fick, och var de jobbiga att pyssla med? Vår första sjukgymnast-tid är på onsdag fm, ser fram emot det måste jag säga. Vill höra/se hur illa det är, och hur mycket vi kommer behöva öva.

Vi har kört lite själva, inte rena stretchövningar då, utan saker som byta ställe på matstolen i köket så han får titta åt andra hållet o dyl. Känns som det gett lite resultat faktiskt.

Lägg gärna upp en bild om du pallar!

• Rootsler

hehe såg att du redan gjort det..

ja himlar vad sned han var hela han! Var det så redan från början, märkte ni det? Eller kom det vart eftersom?

• DDB

Bytte plats på matstolen gjorde vi för vår pojk med. Sen är det mkt vardagsgrejjer man kan göra, som att stå på "fel" ställe när man byter blöja så bebis måste vända på huvudet åt ens håll, lägga leksaker på "fel" sida när man leker på golvet osv.. Med "fel" sida så menar jag den svåra sidan

Den övningen som vi jobbade mest med i början var att lägga Alfons helt rak (eller så rak det gick) och sen allt eftersom stretcha hans huvud åt det svåra hållet. Detta var INTE poppis, förmodligen så stramade o sträckte det en hel del. Det svåra var att verkligen hålla en lilla kroppen rak medans man stretchade, rumpa o ben ville gärna följa med o överkompensera.

stretchade gjorde vi på skötbordet varje gång vi bytte blöja. I vårt landsting så fick man om man ville låna en rätt tjock mjuk gummimatta o ha på golvet om man vill träna där. Vi gjrode inte det, då vi har hund som gärna tuggar på gummiga saker Lite pinsamt och lämna tillbaka en söndertuggad, säkert svindyr, gummimatta..

Bild ligger i galleriet nu =)

• DDB
    Svar på #5
    mmjoo vi upptäckte det rätt snabbt. Inte när han var helt nykläckt, men när han var runt två tre månader. De vet inte riktigt varför han fick det heller då han föddes med kejsarsnitt (torticollis är ganska vanligt när de föds vaginalt då bm kan få dra i bebisen lite). Troligen har han legat konstigt i magen. Han hade slått knut på navelsträngen dessutom, så han snurrade väl runt lite mkt kanske *s*
  • Rootsler

Ah kan förstå att det inte var poppis! Så fort vi provar att lätt trycka åt "fel" håll så protesterar Joel direkt. Funkar det att göra själv? Jag menar, hålla fast lilla kroppen o stretcha huvud samtidigt. .?

Bra att ni upptäckte det så pass snabbt. Vi var ju lite sena på den fronten vi. För övrigt kom vår kotte vaginalt, efter att ha dragits ut med sugklocka av bm.. Annars har jag läst att det kan bero på hur bebis legat i magen, bla om den fixerats tidigt och legat knasigt.

• DDB

Nu var ju vår skrutt väldigt liten när vi började stretcha, så då kunde vi vara en som gjorde det. När de är 7 mån är de ju större o starkare.. Men eran sjukgymnast kommer visa er hur ni ska hålla och göra Fast visst önskade man att man hade sådär två armar till när han blev större o man ska stretcha

Det kommer nog gå jättebra för er, det som vi märkte mest var när han började krypa, då hängde inte svåra sidan med alls, så han kompenserade med att "gå" med lätta sidan och hasa med den svåra. Såg lite lustigt ut, men fram kom han iaf
    Och att han nu tar lite kortare steg med den svåra sidan. De är ju fortfarande så mjuka i kroppen när de är så små som er är, så det brukar inte vara svårt att korrigera sådant då! Det är värre när de blir äldre..

• Hellzan

Vår lilla Ellen har ocskså fått konstaterat torticollis. Vi upptäckte att hon va sned redan efter 6veckor. Va hos ortopeden för en vecka sen och blev skickade till sjukgymnast. Nu är Ellen 9 veckor och vi ska på vårt första sjukgymnast besök om en vecka.
    Har också gjort som er andra, tänka på vilken sida man är på och byter blöja m.m.
    Har ni märkt att era barn blivit platta på den sidan dom helst ligger?
    Ellen är plattare på höger sida, så vi har köpt ett hjälpmedel som gör att man kan ha henne på sidan.
    Vad det ni själv som upptäckte det eller BVC? Vår Bvc upptäckte inte det, vi fick själv säga ifrån om att vi tyckte hon var sne och hade en knuta på halsen.

Tips på en bra sida om torticollis
    torticollis.dinstudio.se/

Svar på tråden Torticollis