Jag har själv haft allvarliga sömnproblem. Propavan har varit en i mängden av alla mediciner jag pillat i mig.
Ena gången som jag slutade med sömnmedel gjorde likt svaret ovan och slutade tvärt. Det fungerade då, men sista vevan jag gick på medicin valde jag att sakta trappa ner medicinen i kombination med "späckat schema". Jag valde att ta tabletten varannan dag, till att börja med. Samtidigt gick jag upp tidigt på mornarna och såg till att hålla mig sysselsatt. Då inte bara fysyskt utan även mentalt. Jag målade, pysslade och sydde mkt. Möblerade om hemma mm. Jag gjorde upp ett vecko schema som kunde se ut så här:
Mån- vakna 07:00, ta en 30 min promenad efter frukost, ladda en tvätt i maskinen, måla, förbered middag, vika kläderna i garderoben etc.
Jag la fokus på de dagliga aktiviteterna och det var då länge sedan som så mkt verkligen blev gjort. Saker som att rensa ur förrådet eller maila släktingar som man aldrig tidigare "hade tid för" osv. Det avdramatiserade mkt av rädslan om att "inte kunna somna". Vaknade jag mitt på natten och kände att jag inte kunde somna om så "bröt" jag- och gick upp. Satt och läste en en stund eller började pyssla lite. Jag slutade banna mig själv för att jag inte kunde somna om. Den frustrationen är defenitivt inte avslappnande. Och till slut hade jag fått en dygnsrytm. Jag intog medicinerna med fler dagars mellanrum tills jag tillslut inte behövde dem alls.
Lycka till!