• Quefa

Jag vill sluta med propavan innan förlossningen - så hjälp

Jag har sedan flera år tillbaka massa ideer om min sömn och är väldigt rädd för att inte få tillräckligt med sömn. Jag gick in i väggen för några år sedan och slutade sova. Men det har blivit bättre tills jag blev gravid. Då fick jag propavan av min läkare och nu går jag på dem, tar dem varje kväll. Men nu närmar sig förlossningen och jag vill helst känna att jag klarar mig utan dem, är det någon som har ett råd hur man gör för att ta bort dem. Inser att mycket handlar om min rädsla för att inte få sova.

• Svar på tråden Jag vill sluta med propavan innan förlossningen - så hjälp
  • 83Lovika

Ställ in dig på att vara utan sömn. Inte att du ska prova somna utan osv. Bestäm dig för att sluta ta dem och var beredd på någon natts sömnlöshet.
    Var aktiv om dagarna, ut och få solljus, ta promenader osv så du kanske blir trött.
    Ställ klockan tidigt när du tagit din sista propavan o tvinga upp dig så du kommer in i normal rytm. Kanske du somnar på kvällen då av dig själv?

• hOtMoM

Jag har själv haft allvarliga sömnproblem. Propavan har varit en i mängden av alla mediciner jag pillat i mig.
    Ena gången som jag slutade med sömnmedel gjorde likt svaret ovan och slutade tvärt. Det fungerade då, men sista vevan jag gick på medicin valde jag att sakta trappa ner medicinen i kombination med "späckat schema". Jag valde att ta tabletten varannan dag, till att börja med. Samtidigt gick jag upp tidigt på mornarna och såg till att hålla mig sysselsatt. Då inte bara fysyskt utan även mentalt. Jag målade, pysslade och sydde mkt. Möblerade om hemma mm. Jag gjorde upp ett vecko schema som kunde se ut så här:
    Mån- vakna 07:00, ta en 30 min promenad efter frukost, ladda en tvätt i maskinen, måla, förbered middag, vika kläderna i garderoben etc.
    Jag la fokus på de dagliga aktiviteterna och det var då länge sedan som så mkt verkligen blev gjort. Saker som att rensa ur förrådet eller maila släktingar som man aldrig tidigare "hade tid för" osv. Det avdramatiserade mkt av rädslan om att "inte kunna somna". Vaknade jag mitt på natten och kände att jag inte kunde somna om så "bröt" jag- och gick upp. Satt och läste en en stund eller började pyssla lite. Jag slutade banna mig själv för att jag inte kunde somna om. Den frustrationen är defenitivt inte avslappnande. Och till slut hade jag fått en dygnsrytm. Jag intog medicinerna med fler dagars mellanrum tills jag tillslut inte behövde dem alls.
    Lycka till!

• Vilja81

Låter klokt att lägga upp en strategi innan och ibland acceptera att man inte kan sova och gå upp och läsa en bok eller ta en kopp té typ. Ibland har jag också problem med sömnen (jobbar mkt oregelbundet) men använder inga sömnmedel. Jag har märkt att de gångerna jag hetsar upp mig över sömnlösheten resulterar i ingen sömn och när jag ta det med ro så somnar ja ofta igen inom en timme eller två

• Eofrysina

Har du insomningsproblem eller sömnproblem? Alltså jag menar kan du sova när du väl somnat eller vaknar du ändå flera gånger per natt om du är utan propavan? Jag har sömnproblem med både sova och insomning så jag behöver köra en kombination.

Propavan fungerar jättedåligt på mig och jag tyckte den var lite otrevlig att använda. Jag fick övergå till en insomningstablett och en medicin som är lugnande och ångestdämpande. Då sover jag.

När man är gravid kan man få lergigan som lugnande för sömnen. Den anses ju väldigt ok. Tror visserligen att propavan också anses vara ok när man är gravid.

• Rullan

Hej,
    Nu vet jag ju inte hela din historia men jag känner lite igen mig och jag fick också propavan bland annat. För mig fungerade det att bara ställa om skallen på att jag absolut inte ville äta nån medicin när jag dels var gravid och dels efter att jag fött.
    Jag tände ljus på kvällen och masserade magen med en skön olja. Jag tänkte helt enkelt bort tabletterna. Låter kanske som ett dåligt förslag men prova i alla fall. Lev inte annorlunda bara för att du skall sluta med dom, det blir bara ännu mer att tänka på.

Vad säger din läkare? Är det första barnet? I så fall kanske det hjälper lite om jag säger att passa på att sova och koppla av så mycket du kan för det blir svårare sen Försök se positivt på det hela.

I mitt bagage finns bla depression under lång tid, en cancer och nu kan jag äntligen säga att jag mår mycket bättre. Ett barn förändrar så mycket och det kommer det säkert göra för dig också, du hittar glädjen med livet och sover som en prinsessa när du kan All lycka till

Svar på tråden Jag vill sluta med propavan innan förlossningen - så hjälp