• K S

A-kassa efter föräldraledighet?

Hej!

Kanske någon som har svaret på min fråga!

Om man avbryter en a-kasseperiod för att gå på föräldraledighet, kan man fortsätta på den perioden sen? Oavsett hur länge man har varit föräldraledig?
    Kan man få en ny period?

Det finns ju en 12 månders-regel om inkomstrelaterad a-kassa, jobbat en viss tid de senaste 12 el. 6 mån. för att få a-kassa baserad på din inkomst.

/Kattis

• Svar på tråden A-kassa efter föräldraledighet?
  • jojjo113

Du får bara fortsätta på din förra period om det inte gått ett helt år. Har det gått över ett år så måste du ansöka om ny period...

• Jeanina

Hej!
    Det är bara att fortsätta på din gamla period när du inte längre ska vara föräldraledig.

• jojjo113

En ny priod kan du ansöka om, sen är det flera faktorer som avgör om du kommer att få en ny period, som tidigare jobb osv...

• Ladyelone

Ja, man kan fortsätta på perioden, kan inte tänka mig något annat. Men om man får en ny period tror jag inte, men är inte säker.

• jojjo113

Jeanina-- Inte om det gått längre än ett år, då måste man ansöka om ny period...

• Jeanina

Jag var mammaledig i ca 1 1/5 år,och jag behövde inte ansöka om en ny period!?!?
    Kanske har reglerna ändrats nu.Detta är ca 1 år sedan...
    Ring ditt fack och kolla för säkerhetens skull...

• K S

Ok, tack!
    Tydligen ska man inte vara mammaledig så länge om man är arbetlös då kan jag konstatera...

• Nattviolen

Hej

Jag jobbar som a-kassehandläggare. Föräldrapenningen är sk överhoppningsbar, den räknas inte in det år som ersättningsperioden "lever" Du kan alltså vara mammaledig i 3 år och sedan koppla på den gamla perioden. Om du jobbar under föräldraledigheten och jobbar mer än 70 timmar i månaden, hoppas inte den månaden över, utan den räknas in de tolv månaderna.

Gränsen för överhoppningsbar tid är 6 eller 7 år, minns inte så här på rak arm, men det innebär att du måste ha jobbat ihop ett villkor, eller ha stämplat under 7 eller 8:e året före föräldraledigheten tar slut. Även sjukpenning och vissa studier är överhoppningsbara.

• K S

Tack Nattviolen

Men jag förstår inte vad du menar med "ersättningsperioden lever", en ersättningsperiod är väl på 300 dgr? Så hur kan man då vara hemma i tre år?

• Nattviolen

OK, ska försöka förklara tydligare:
    Du kan nästan oavsett vad du gör, reser, jobbar, slöar eller något annat nå din tidigare ersättningsperiod ifall det inte gått 365 dagar sedan du senast fick ersättning. Så länge "lever" perioden. I dessa 365 dagar räknas INTE fp/-sjukdagar, vissa studier, värnplikt, perioder med aktivitetsstöd från försäkringskassan. Dock finns då gränsen om 6 eller 7 år.

Ers perioden är mycket riktigt 300 dagar, men det är det antal dagar du kan få ersättning för. Om du har fp är du inte arbetslös och det går inga stämpeldagar under tiden.

• K S

Tack! Kollade på nån sida som arbetslöshetskassorna har och ramtiden kan förlängas till 8 år. Och ledighet för vård av barn var överhoppningsbar. Pust!

• Jannamia

Nattviolen; Kan man stämpla halvtid och vara mammaledig halvtid? Tex halv dag mammledig halv dag stämpla?

• Nattviolen

Jannanina:

Ja det kan du, men ett av kraven är att du har barntillsynen ordnad på den halvtid du stämplar. Om du inte har dagis, kanske pappan eller mormor, farmor kan ställa upp ifall du får jobb innan dagis är ordnat. Det finns dock en regel om att man kan få sin sk normalarbetstid (det antal timmar/v man kan få ersättning för) sänkt om man söker jobb på färre timmar än man är beviljad för under en längre period. Jag kan inte detta i huvudet, men det är helt riskfritt i 6 månader. Din egen a-kassa kan upplysa dig om exakt vad som gäller, tror att det endast gäller arbete, men det är ju värt att kolla upp ordentligt.

• Nattviolen

Ursäkta att jag döpte om dig, Jannamia! Läste visst lite slarvigt

• Jannamia

Nattviolen;
    Tack så mycket för ditt utförliga svar!

• Jannamia

Nattviolen;
    Tack så mycket för ditt utförliga svar!

Svar på tråden A-kassa efter föräldraledighet?