• shitvadjaghatar

Parkett vs heltäckningmatta på hela övervåningen

Håller på och bygger övervåning.
    Har inte råd att lägga golvvärme, så vi kommer slänga in 3 oljefyllda elradiatorer istället.

Nu är frågan, ska man ha parkett eller heltäckningmatta?

Det är barnen som ska bo där uppe och dom är ju rätt mycket på golvet (lego, TV- tittande mm)så vi tänker att en textilmatta håller värmen mer, men shit vad det känns omodernt och fult och framför allt dyrt.

nån med liknande erfarenhet eller tips?

• Svar på tråden Parkett vs heltäckningmatta på hela övervåningen
  • AlvaLovisa

röstar för parkett, heltäckning känns ohygieniskt, särskilt om det är barn som ska ha det (chipssmulor och gammal dricka som gnids in i fluffet)... lägg en tjock go matta på parketten sen i stället, lättare att göra rent

• LuMa

Parkett, lätt! Mycket lättare att hålla rent.
    En ovanvåning blir dessutom inte lika kall på golvet som en nedanvåning eftersom värmen från nedreplan värmer upp golvet lite.

• shitvadjaghatar

Mer hygieniskt, så har jag inte ens tänkt på det. Bra aspekt där!

Värmen från undervåningen har vi också tänkt på, det borde inte bli hysteriskt kallt.

• Juniphé

Omodernt?
    Textilmattor är ju det som kommer mer och mer, och du har otaliga varianter att välja på också. Det är varmt och mysigt för fossingarna och det är inte alls särskilt ohygieniskt. Det beror väl helt och hållet på hur väl man sköter sina golv? Ger du fan i att dammsuga dina parkettgolv under ett par veckor så är det lika allergiframmkallande som en textilmatta under lika många veckor. Det är ju dammet och smutsen som är farlig. Textilgolv binder luftburet damm och förhindrar att dammet från sängkläderna yr omkring.
    Tar man hand om mattan och dammsuger den väl minst 1 ggr/vecka och sen våttvättar den ca 1 grr/år (maskin kan man hyra för billig peng hos golvhandlare) så har du ett riktigt lättskött golv. Det är dessutom ljuddämpande.

Parkett? I barnrum?? Nä om inte textilgolven är ett alternativ så hade jag hellre valt en cool plastmatta eller linoleum (lite dyrare) för att slippa alla djupa repor i träet.

Jag röstar på textilmatta med kort lugg.

• ninnione

parkett helt klart. känns som de andra säger ohygieniskt med textilmatta. mycket svårare att hålla rent. bättre då att lägga ut lite billigare mattor som kan tvättas, skakas o tål att lekas på.

• Pucko Buffy

Jag är uppvuxen med heltäckningsmatta och för min del så är det aldrig mer.
    Den är jobbig att dammsuga, spiller man vätska eller trampar ner ex banan i den så blir det kvar (det blir dyrt att hyra maskin om det skulle bli aktuellt flera ggr per år). Vi har katt och allt hår fastnar i den. Där till tycker jag sådana golv är skitfula, men det är ju en smaksak. Förslaget på linolium matta om du vill undvika repor i golvet är bra eller varför inte laminatgolv av bättre kvalité. Laminat är oftast både billigare och enklare att lägga än parkett.

Men smaken är som baken, ni ska göra som ni känner för och eg helt skita i vad andra tycker. Huvudsaken är att ni trivs i ert boende.

Lycka till

• Juniphé

Hmmm... även jag är uppvuxen med heltäckningsmattor och jag har aldrig upplevt att dom skulle vara svårare att dammsuga?
    Men vi hade kort lugg på våra. Ingen i vår familj var allergiker heller.

Men som sagt... fundera över alternativet Linoleum, blir det repor i den så kan den självläka efter ett tag.

• rosakaninen

Jag tror de nya textilmattorna är mer hygieniska än de gamla. Vi funderar på att ev. ha det i nåt mindre rum men i ett allrum hade jag nog valt parkett. Är det en övervåning värms ju golven upp ändå.

• maria204

Jag hade valt parkett, för dte känns med tidlöst. Själva vill vi ha heltäckningsmatta i trappan, för dte är skönt att gå på, mjukt om barnen ramlar och så är det faktiskt snyggt. Och lyxigt.

Svar på tråden Parkett vs heltäckningmatta på hela övervåningen