• Anubisa

Hur lång tid ska det ta att flaskmata?

Jag har en 4-månaders son som har lite problem med magen, magknip eller gasig eller vad det nu kan vara.

Jag har Dr Browns flaska och jag har dels napp 1 som är för 0-3 månader och dels napp 2 som ska vara från 3 mån och uppåt.

Om jag matar honom med napp 1 så "orkar" han bara äta cirka 140 ml (max) varje mål. Han tappar liksom lusten att suga. Eller så är han nöjd helt enkelt. men det är kanske lite lite för vad han ska äta, på maten står det ca 140-200 ml har jag för mig. Det tar cirka 10 min.

Om jag matar honom med napp 2 så slukar han 200 ml på runt 1 minut.

Uppenbarligen rinner det ju väldigt mycket snabbare i napp 2 precis som det ska göra men frågan är ju vad som är bäst för bebisen. Mycket mat på kort tid kan ju ge magknip har jag tänkt. Men å andra sidan måste han ju få sig den mängd han behöver också.

Hur lång tid tar det ungefär för er att mata med flaska i den här åldern?

• Svar på tråden Hur lång tid ska det ta att flaskmata?
  • cloudberry79

Alla barn äter inte så mycket, min egen son åt cirka 120-150 per måltid då han var 4 månader korrigerat. En matstund bör ta mellan 10-20 minuter, fick vi lära oss på neo. Det är för att barnet ska hinna känna mättnadskänsla och för att det inte ska överbelasta magen. Vi körde på det sen också, har aldrig haft problem med magont eller liknande. När du ger med den lilla nappen så får din bebis också jobba lite för maten, så han blir en stark sugare, han får jobba med munnen och tungan på ett helt annat sätt än om man häller ner ersättningen i magen Vi körde på minsta nappen tills lillen var 14 månader och vi slutade med ersättning.

Skillz that Killz 10k+
  • Anubisa

Ok, då ska jag helt klart köra på den lilla nappen! Jag har ju faktiskt precis som ni skrivit hällt ned ersättningen i pojken, inte undra på att han kräks upp överflöd sen. Jag har ju fått känslan av att jag kunnat ge honom hur mycket mat som helst eftersom 200 ml åker ned i ett nafs, men det är ju säkert för att han inte hinner känna mättnadskänslan!

ibland känner man sig bra dum, att man inte fattar själv. Jag gick helt på att napp 2 var från 3 månader och uppåt.

• pojkens

ojojoj. får vår kille kan det ta 45 minuter att på i sig 120-180 ml. Det kan gå på 15 minuter med men det är verkligen undantag. Det är ju inte så mycket man kan påverka eller? Man kan ju inte trycka ner ersättningen i halsen på dem och inte heller sluta efter 15 minuter för ifall de inte för nöjda då så fortsätter de ju skrika!

Jag har aldrig blivit tillsagd att det ska ta en viss maxtid. Folk som ammar kan ju amma i 2 timmar i sträck...varför skulle det vara annorlunda med flaska?

• cloudberry79

Det ska vara MINST mellan 10-20 minuter, men det blev lite ordbortfall där i inlägget.. Självklart ska de få äta så länge och så mycket som de vill, utan att man chockmatar dem

Skillz that Killz 10k+
  • pojkens

aha, vad bra! :) tänkte det var lite skumt med en maxtid men man kan aldrig veta vad andra fått för råd....haha

Svar på tråden Hur lång tid ska det ta att flaskmata?