• sussi72

Får ingen löneförhöjning

Är så knäckt! Är ensamstående med ett barn och bor i en 3:a med hyra på nästan 7000:-/mån. Min lön ligger på 19300:- där jag får ut 13200:-. De har höjt min hyra med 500:- detta halvåret och hoppades på löneförhöjning, men fick just veta att det går så dåligt för vårt företag att det inte blir någon förhöjning. Jag som tom bytt tjänst och har större ansvar än förra året. Jag trodde att jag skulle kunna förhandla mig till en lön på åtminstone 21-22000:-, och så blir det inget alls. Är så knäckt och vet inte hur jag ska klara ekonomin nu! Kan man bara göra så??

• Svar på tråden Får ingen löneförhöjning
  • Sigrid

Du borde ju kunna prata med din chef om att du har andra arbetsuppgifter och därför anser dig ha rätt till högre lön. Det är ju inte säkert att han/hon går med på det, men det kan ju vara värt ett försök.

Hoppas det löser sig.

Kram

• Sussi75

Är du med i facket?
    Om du är det kan du inte kolla med dom om arbetsgivaren kan göra så här? Om företaget har kollektivavtal så skall de väl rätta sig efter de regler som gäller t ex när det gäller löneförhöjning.
    Hoppas att allt går bra.

• Alle

Är du med i facket, ska du ha enligt deras kollektivavtal.

• sussi72

Jag är med i facket, men mitt företag är inte fackanslutna, så det hjälper inte långt.

• Liten Nina

Stå på dig!
    Kanske inte ställa ultimatum, men få dom att förstå att du är oumbärlig. Funkar det inte att vara rättfram, så börja tjata. Att höja din lön med 2-3000 gör inte att företaget går i konkurs. men begär det. Sen om du får mindre förhöjt så har du ju ändå vunnit. Tänk på hur en man skulle gjort. Begär bekräftelse!

Har du förresten haft lönesamtal än? Det låter som att du bara hört på omvägar att det går dåligt?

• jeeri

Trots att man är med i facket har man inte "rätt" till löneförhöjning om inte företaget har kollektivavtal, men det tror jag du har förstått.
    Tyvärr har företag rätt att frysa lönerna om det går dåligt. Det behöver inte ens gå back utan inte med tillräcklig vinst. På min sambos arbetsplats säger de jämt att det går bra för dem, men de kommer ändå inte få någon löneförhöjning för det går inte så bra... eller liknande. Knäpp!
    Men det skadar ju aldrig att du pratat med dem och säger att du ändrat arbetsuppgifter osv, det borde de ta hänsyn till.
    Lycka till!

Svar på tråden Får ingen löneförhöjning