• estrell

GRATIS syskonförsök på HS

Vilka går eller har nyligen gått på HS???? VAD har ni fått för information angående syskonförsök???

JAG har fått information den 12/8 av min läkare Kjell om att även om jag nu blir gravid på mitt 1:a IVF försök så har jag mina 4 FET+ mitt 2:a färskförsök+ ev FET på detta försöket TILLGODO som GRATIS syskonförsök. Han menade oxå på att HS är bland de få som har detta system.

Finns någon annan som nyligen gjort IVF eller FET på HS som fått samma information som mig, eller har ni om inte isåfall bara inte frågat om det?

• Svar på tråden GRATIS syskonförsök på HS
  • Månsson

Jag går på HS, men har inte frågat, för att jag har tagit för givet att man inte får något syskonförsök!???

• Millie

Jag har en kompis som blev gravid på sitt första försök + ett ägg i frysen och det är det enda som hon får till syskon iom att hon redan har ett barn. Det är också på HS så det låter lite olikt det du fick höra?!

• Fru AF

Jag hörde om detta förra sommaren och ringde runt och kollade om även mitt landsting VG-län skulle komma börja med Gratis syskonförsök. Och det låg som förslag men blev såklart nedröstat av de som bestämmer. Det stod om det på www.iris.y.se hemsidan där de följer allt om barnlöshet.
    Ivf barn har ju också rätt till syskon men nu måste det handla om ekonomi

Det är bara att Gratulera om Hs ger er denna fantastiska möjlighet.

Lycka till.

• Månsson

På iris hemsida under "fakta" och "landstingen" finns en tabell som anger att inget av de uppräknade landstingen(däribland Stockholm) har landstingsfinansierade syskonförsök.

Estrell, är ni inräknade i en speciell grupp? Kanske ingår ni i en studie?

• Peki

Det de sa till mig var att man kan utnyttja sina FET till syskonförsök, men om man får betala för att få dem insatta eller vet jag inte. Det är mycket möjligt att man måste det eftersom det inneär en kostnad för dem, och man har ju inte rätt till gratis hjälp av landstinget när man redan har ett gemensamt barn. Det andra färskförsöket har däremot frusit inne och det får man inte utnyttja. Det var hon mycket tydlig med.

Fast om man blir gravid på första men får mf eller liknande så har man naturligtvis färskförsöket kvar.

• estrell

Har nu ringt och talat med BM på HS, förklarade vad min läkare sagt, och mycket riktigt hade han FEL! Man får alltså inte något innestående färskförsök tillgodo då man ska göra syskonförsök på HS, däremot har man alla sina FET kvar gratis till just syskonförsök.

Tycker det är skamligt att ett seriöst sjukhus lämnar ut så felaktig information och inbringar en massa hopp om så pass allvarliga saker som detta!

FY SKÄMS, SKÄRPNING HUDDINGE!!!!!

• Månsson

Ja, det var ju synd...men väntat..

Tycker ändå att det är ett "kärt" bekymmer, den dagen man måste betala själv för ett syskonförsök innebär ju att man redan har ett BARN att få syskon till

• Angla

estrell, tyvärr sker missförstånd väldigt lätt. Jag har samma läkare där och till mig sa han precis så som du fick höra i dag.

Månsson, så sant att då har man ju redan ett barn liksom.

• SYLO

man får inga syskon försök har haft K Wångren som läkare där och det är blankt nej till syskon försök de togs bort innan vi ens stod i kö....det var år 2001......Jag gjorde det 2004/2005 fick mf i januari i år.....

FET kan man få använda om man fått barn men det får man betala för att få gjort....

• annhan

Har man ägg i frysen så får de användas utan att man behöver betala mer än läkarbesök + hormoner. Den infon har jag fått i alla fall!

Svar på tråden GRATIS syskonförsök på HS