• Analoga

Stukat stortå. någon sjukvårdskunnig här?

Jag har fallit och stukat min stortå. Den är öm som tusan och blåfärgad på huden ovanför nageln. Kan dock gå hyfsat, speciellt i skor ute.

Har för mig att jag hört nånstans att just tår är inget man gör något åt om den så är bruten. Har jag rätt? Hur vet man om den är bruten? Värker det jävulskt ävenn i vila då?

Har inte ringt sjukvården, hände för några timmar sedan. Tänker avvakta ett tag,.

• Svar på tråden Stukat stortå. någon sjukvårdskunnig här?
  • Lilla Mimsan

Stukad tå gör de inget åt. Körde min rakt in i en sten och stukade den. Bäst med rörelse precis som vid stukade fötter.

• Analoga
    Lilla Mimsan skrev 2009-02-28 16:22:53 följande:
    Stukad tå gör de inget åt. Körde min rakt in i en sten och stukade den. Bäst med rörelse precis som vid stukade fötter.
    Hur länge hade du ont efteråt?
  • gaffsan

Brutna stortår åtgärdas, men de mindre tårna gör de inget åt.
    om den är stukad eller bruten vet man inte utan läkarbesök.

• Analoga
    Lilla Mimsan skrev 2009-02-28 16:22:53 följande:
    eller rättare sagt - jag är ju inte 100 på att den BARA är stukad. Men om den nu är bruten - det gör de helelr inget åt va??
  • Analoga
    gaffsan skrev 2009-02-28 16:29:54 följande:
    Ring och fråga
    har ingen lust att sitta i telefonkö en timme på sjukvårdsrådgivningen   Hoppades att någon sjukvårdskunnig kunde ge mig råd här istället
  • gaffsan

gaffsan skrev 2009-02-28 16:27:11 följande:

Brutna stortår åtgärdas, men de mindre tårna gör de inget åt.om den är stukad eller bruten vet man inte utan läkarbesök.
  • maverick

De kan visst göra nåt åt stortån på sjukhuset och den BÖR kollas.
    Det är de andra tårna som de inte gör mycket åt.

• Analoga
    maverick skrev 2009-02-28 16:40:28 följande:
    De kan visst göra nåt åt stortån på sjukhuset och den BÖR kollas.Det är de andra tårna som de inte gör mycket åt.
    Ok, men jag avvaktar iaf tills imorgon - det hände ju idag   Tror dock bara det är en stukning, annars hade jag nog inte kunnat gå så pass som jag gjort efteråt.
  • Juniphé

Jag har brutit mina tår 3 ggr... inte alla då

Jag var in på akuten en av gångerna och fick veta att dom inget gör åt det. Man får gå med träskor, för det är minst påfrestande för tån.

Så länge som din tå inte hänger o dinglar i en köttslamsa så verkar det som om man inte får hjälp

• Analoga
    Juniphé skrev 2009-02-28 17:45:52 följande:
    Jag har brutit mina tår 3 ggr... inte alla då Jag var in på akuten en av gångerna och fick veta att dom inget gör åt det. Man får gå med träskor, för det är minst påfrestande för tån.Så länge som din tå inte hänger o dinglar i en köttslamsa så verkar det som om man inte får hjälp
    Var det stortån då någon av gångerna?
  • Juniphé

Nej... "Pektån" den gången jag var in och 2 ggr lilltån

Men du ring sjukvårdsupplysningen iaf... om du nu är orolig. Men att åka in på akuten för en bruten tå på en lördagskväll? Tja, då lär du nog få sitta där till söndag eftermiddag... Så är det iaf för oss som åker till Akuten i Karlstad.

• Analoga
    Juniphé skrev 2009-02-28 18:01:07 följande:
     Nej... "Pektån" den gången jag var in och 2 ggr lilltån Men du ring sjukvårdsupplysningen iaf... om du nu är orolig. Men att åka in på akuten för en bruten tå på en lördagskväll? Tja, då lär du nog få sitta där till söndag eftermiddag... Så är det iaf för oss som åker till Akuten i Karlstad.
    Nej det finns inte på kartan att jag åker dit!! Aldrig i livet!  Men ärligt talat - jag tror nog tån läker av sig själv vad det än är!
  • birgso

Jag stukade en tå för drygt en månad sedan. Den smärtar fortfarande. Behandlar med is och kalla fotbad och vila. Men jag promenerar mycket. Vad kan jag göra mer? Man har sagt mig att det tar lång tid att läka en stukad tå och att vården inte behandlar.

Svar på tråden Stukat stortå. någon sjukvårdskunnig här?