Freinet-skola?
Hej! Någon somhar erfarenheter från Freinet-grundskolor? Den specifika skolan vi är intresserade av är Bild och Form i Masthugget, men vi vill gärna höra erfarenheter från andra skolor också!
Hej! Någon somhar erfarenheter från Freinet-grundskolor? Den specifika skolan vi är intresserade av är Bild och Form i Masthugget, men vi vill gärna höra erfarenheter från andra skolor också!
Jag har ingen egen erfarenhet ännu...men snart så. Vi har fått in dottern på Drakbergsskolan i Tynnered. Vi känner flera som har eller har haft sina barn där o det har varit jättebra.
En negativ sak har jag hört och det är att vikt inte läggs på det skrivna språket. Men det kan man usjälv snappa upp o se till att det tas om hand i såna fall.
I övrigt är det bara positiva ordalag därifrån.
Ni har nog haft lite tur med gruppstorleken i dina barns andra skolor! 24 elever låter inte extremt mycket jämfört med de skolor jag känner till om det finns tillräckligt resurser i form av speciallärare, fritidspedagoger osv och ma kanske är uppdelade i minre grupper oftast.
Inställningen till det skrivna språket har jag däremot rätt svårt att förlika mig med (utom i vissa situationer som när barnen exempelvis skriver kreativa berättelser och man vill uppmuntra berättarglädjen och inte gå in och peta i grammatiken just då, det tycker jag är helt rätt.)
Berätta gärna mer efter ert möte i april, spännande med skolstart!!!
Som Freinet-lärare måste jag protestera mot att att det skriva språket inte skulle prioriteras. Jag jobbar dock inte på de nämnda skolorna så jag kan inte uttala mig om dem.
Vill man veta något om grunden till Freinet-pedagogik så föreslår jag ett biblioteksbesök och kolla in böckerna:
För folkets skola (Celestine Freinet)
Boken om pedagogerna
Jag kan namnet på 11 farfar (Inger Nordheden)
En bok om arbetets pedagogik
Majsan70, Mamma til 3 kottar, och alla andra;
Skolverkets Salsa-rapport kom ju ut för ett par veckor sedan. Jag ser att båda Göteborgs Freinet-skolor har hamnat på riktigt riktigt dåliga resultat, i stort sett är det bara stans värsta problemskola som är sämre. Detta ger mig lite kalla fötter, finns det någon vettig förklaring tro?