• nanci

Freinet-skola?

Hej! Någon somhar erfarenheter från Freinet-grundskolor? Den specifika skolan vi är intresserade av är Bild och Form i Masthugget, men vi vill gärna höra erfarenheter från andra skolor också!

• Svar på tråden Freinet-skola?
  • Majsan70

Jag har ingen egen erfarenhet ännu...men snart så. Vi har fått in dottern på Drakbergsskolan i Tynnered. Vi känner flera som har eller har haft sina barn där o det har varit jättebra.

En negativ sak har jag hört och det är att vikt inte läggs på det skrivna språket. Men det kan man usjälv snappa upp o se till att det tas om hand i såna fall.

I övrigt är det bara positiva ordalag därifrån.

• nanci
    Majsan70 skrev 2009-03-03 19:48:51 följande:
    Jag har ingen egen erfarenhet ännu...men snart så. Vi har fått in dottern på Drakbergsskolan i Tynnered. Vi känner flera som har eller har haft sina barn där o det har varit jättebra. En negativ sak har jag hört och det är att vikt inte läggs på det skrivna språket. Men det kan man usjälv snappa upp o se till att det tas om hand i såna fall. I övrigt är det bara positiva ordalag därifrån.
    Spännande! å ser jag fram emot rapporter till hösten :) Skrivna språket verkar vara lite konstigt att det inte prioriteras (det är ju en rätt grun dläggande skolgrej menar jag), kanske bara är någon enstaka lärare.
  • Majsan70
    nanci skrev 2009-03-03 21:02:12 följande:
    Spännande! å ser jag fram emot rapporter till hösten :) Skrivna språket verkar vara lite konstigt att det inte prioriteras (det är ju en rätt grun dläggande skolgrej menar jag), kanske bara är någon enstaka lärare.
    Det var allmänt rent slarvigt med satsbyggnad o stavning o annat. De menade på att man lär ändå o det har de rätt i, men man måste ju kunna formulera sig rätt i fortsatta livet. Det blir ju svårt när man börjar gymnasiet om inte annat.

Min kompis som anmärkte på detta är själv svenska lärare så hon är ju xtra petig.
    Men vi ser fram emot hösten för vi har verkligen velat ha in dottern på denna skolan.
    En annan nackdel som vi ser det är att det är klasser med 24 elever. I de andra skolorna som mina barn gått eller går i är maxantalet 20, men oftast är de kanske runt 14-16 i klasserna.

Vi skall på möte nu i april så jag tror att mycket kommer att klarna då. Jag tror mycket på den här typen av inlärning och att det främjar lusten till lärandet. Att själv delta i undervisningen eller hur jag skall säga genererar ju så mycket mer än att bara sitta rakt upp o ner o lyssna.
  • nanci

Ni har nog haft lite tur med gruppstorleken i dina barns andra skolor! 24 elever låter inte extremt mycket jämfört med de skolor jag känner till om det finns tillräckligt resurser i form av speciallärare, fritidspedagoger osv och ma kanske är uppdelade i minre grupper oftast.

Inställningen till det skrivna språket har jag däremot rätt svårt att förlika mig med (utom i vissa situationer som när barnen exempelvis skriver kreativa berättelser och man vill uppmuntra berättarglädjen och inte gå in och peta i grammatiken just då, det tycker jag är helt rätt.)

Berätta gärna mer efter ert möte i april, spännande med skolstart!!!

• Mamma till tre kottar

Som Freinet-lärare måste jag protestera mot att att det skriva språket inte skulle prioriteras. Jag jobbar dock inte på de nämnda skolorna så jag kan inte uttala mig om dem.

Vill man veta något om grunden till Freinet-pedagogik så föreslår jag ett biblioteksbesök och kolla in böckerna:

För folkets skola (Celestine Freinet)
    Boken om pedagogerna
    Jag kan namnet på 11 farfar (Inger Nordheden)
    En bok om arbetets pedagogik

• nanci
    Mamma till tre kottar skrev 2009-03-06 18:44:18 följande:
    Som Freinet-lärare måste jag protestera mot att att det skriva språket inte skulle prioriteras. Jag jobbar dock inte på de nämnda skolorna så jag kan inte uttala mig om dem. Vill man veta något om grunden till Freinet-pedagogik så föreslår jag ett biblioteksbesök och kolla in böckerna: För folkets skola (Celestine Freinet) Boken om pedagogerna Jag kan namnet på 11 farfar (Inger Nordheden) En bok om arbetets pedagogik
    Schysst, en lärare! Jag är hyfsat påläst om pedagogiken, men ffa är jag intresserad av hur det fungerar i praktiken. Oavsett hur bra tankar som finns är ju skolan inte bättre än sina lärare, sin rektor och sina resurser. Det är svårt att få grepp om alternativa skolor, jag har inte hittat resultaten från de nationella proven så jag gissar att skolan avstår från dem. Det är ju ändå inte en jättebra jämförelsegrund och det är ju inte heller avgångsbetygen.  Andelen utbildade lärare är låg på den skolan vi är intresserade av, men jag vet en annan skola som har låg andel utbildade lärare enligt skolverket men där har 100% lärarutbildning i annat land vilket inte räknas in i statistiken, så det kan ju också vara missvisande...
  • nanci

Majsan70, Mamma til 3 kottar, och alla andra;

Skolverkets Salsa-rapport kom ju ut för ett par veckor sedan. Jag ser att båda Göteborgs Freinet-skolor har hamnat på riktigt riktigt dåliga resultat, i stort sett är det bara stans värsta problemskola som är sämre. Detta ger mig lite kalla fötter, finns det någon vettig förklaring tro?

Svar på tråden Freinet-skola?